Prima pagina

Kaliningrad, paradisul pierdut

10.05.2004, 00:00 56



Paradisul contrabandistilor, Kaliningrad pierde acum faima popularului sau comert ilicit. Inconjurat de UE, orasul rusesc descopera acum o securitate mai mare la granite, relateaza New York Times.



Pe strazile pietruite care curg printre casele nemtesti cu acoperisuri rosii si blocurile sovietice mohorate, o armata de contrabandisti se indreapta catre granita cu Polonia, cu masinile pline de tigari si alcool de contrabanda.



O bucatica de pamant rusesc de dimensiunea Irlandei de Nord, Kaliningrad, aflat intre Polonia si Lituania, a fost pentru mai mult de un deceniu paradisul contrabandistilor, unul dintre punctele de intrare ilicita in Europa a sticlelor de vodca, tigarilor si benzinei. Dar, cand cei doi vecini ai orasului au intrat in Europa, la 1 mai, contrabandistii au inceput sa se teama pentru viitorul lor.



De luni de zile, UE varsa bani in buzunare poloneze pentru a mari securizarea granitelor acestei tari. Adevarate opere de arta tehnologice, endoscoapele si scannerele cu raze X au diminuat contrabanda, la punctul vamal Bezledy fiind confiscate 2,7 milioane de pachete de tigari anul trecut, fata o captura de doar un milion in 2001.



Lucratorii vamali polonezi obisnuiau sa treaca cu vederea contrabandistii, pentru ca acest comert ilicit sustinea atat pe polonezii saraci cat si pe rusi. Acum, ei pazesc granita de set a Uniunii Europene, nu doar pe a Poloniei. Iar Bruxelles-ul, care vedea de mult in Kanliningrad un coridor al ilegalitatilor, va avea grija sa umple golurile.



"Imi este teama de UE ", afirma Vadim, un comerciant din orasul rus de frontiera Bagrationovsk, fara sa isi declare numele intreg. "Granita era painea noastra cea de toate zilele." Obisnuia sa treaca in Polonia de doua oripe zi, iar acum e norocos daca mai poate ajunge o data pe saptamana.



Ca o ciudatenie geografica, Kaliningrad amplifica atat distanta de Rusia cat si apropierea de Europa. Fosta provincie germana, pastreaza inca forturile din caramida rosie si bisericile luterane. Magazinele sale sunt invadate de produse congelate polonezi si de haine spaniole, in timp ce masinile nemtesti second-hand poplueaza strazile.



Totusi, peisajul este esential rusesc, dominat de fabrici sovietice ruinate sau echipamente militare. O conferinta pe tema cooperarii ruso-europene care a avut loc aici luna trecuta a fost lasata in bezna din cauza unei pene de electricitate.



Vecinatatea cu Europa a jenat in loc sa ajute economia unei regiuni in care multi prefera sa fure decat sa munceasca. Kaliningrad sta pe cea mai mare rezerva mondiala de chihlimbar - 90% din cantitatea intreaga din lume (chihlimbarul este o rasina care provine din fosilele arborilor preistorici). Dar majoritatea acestui tezaur este extras ilegal in Polonia, care a devenit centrul mondial al manufacturii bijuteriilor din chihlimbar. Agricultura a fost ruinata de importurile ieftine de mancare.



Cunoscut pe vremuri ca Preussisch-Eilau, Bagrationovsk a devenit in 1990 osia comertului ilicit practicat de Kaliningrad. Comerciantii din oras treceau in Polonia de patru ori pe zi, cumparau tigari din Kaliningrad pentru 5$, un carton si il vindeau in Polonia cu 7$. Dupa spagile aferente pentru vamesi si paznici, contrabandistii puteau castiga cam 1.000 $ lunar, o avere pentru acest oras, in care un muncitor abia atinge acest record intr-un an.



Afacerile legitime au suferit. O fabrica nou-deschisa de mobila si un abator nu au putut gasi forta de munca din cauza ca salariile pe acre le ofereau erau prea mici. "Oamenii au fost sedusi de banii castigati usor", a spus Oleg Shlyk, guvernatorul regiunii. El a afirmat ca spera ca noua granita va stopa acest fenomen. Si, la initiativa sa, autoritatile locale vor ridica un monument pentru a marca incetarea acestui proces. Este sculptura unui om care are doua sacose in maini pline cu tigarete si vodca. "Vroiam sa reliefam ca vremea contrabandei este istorie", a declarat el.



Tinutul cavalerilor teutoni, casa lui Immanuel Kant, acest taram cu mlastini, dune si paduri de stejari facea parte din Prusia pana cand Stalin l-a anexat. A expulzat germanii, i-a adus aici pe rusi si ucrainieni si a schimbat numele orasului din Koenigsberg in Kaliningrad, dupa presedintele marioneta soviet Mihail Kalinin. Provincia a devenit o garnizoana masiva, pentru zeci de ani, 200.000 de trupe au instaurat comunsimul intr-o Europa cucerita.



Din Rusia, era extrem de accesibil sa ajungi aici prin republicile sovietice Lituania si Belarus. Dar colapsul Uniunii Sovietice din 1991, le-a transformat in tari independente, lasand Kaliningrad ca pe o exclava izolata. S-a realizat atunci un plan de constructie a unui "Hong Kong baltic", desi orasul saracea pe masura ce vecinii sai se imbogateau, devenind chiar un cuib in care infectiile cu HIV, abuzurile de droguri si crima organizata cresteau flagrant.



"Exista riscul sa se formeze in regiunea baltica un fel de Albanie trista, deprimata", spune Solomon Ginzburg, politist din regiune. Expansiunea UE poate adanci aceasta problema. Cea mai dramatica schimbare a formei Europei de la caderea zidului Berlinului incoace, largirea UE a cuprins in interiorul continentului tari ca Lituania, de mult expulzate dinte europene. Dar aceste incluziuni marcheaza si un cordon care separa tarile imbratisate de UE fata de celalalte, lasate in frig, ca Belarus si Ucraina sau Rusia. Nicaieri nu e un contrast mai acut decat in Kanilingrad.



Oamenii de aici au nevoie de un document special, o viza fara nume ca sa traverseze Lituania cu trenul si sa ajunga in Rusia. Companiile de transport locale se vor confrunta cu costuri administrative mari la adoptarea de catre Lituania a regulilor de tranzit europene, desi potrivit unui acord incheiat luna trecuta, nu vor trebui sa plateasca taxe vamale in Lituania.



Cei mai afectati vor fi contabandistii. "Numai cei mai curajosi se vor mai incumeta", a declarat Vadim.



Pe vremuri, traderii ca Vadim umpleau fiecare coltisor din masina, burdusind pachete de tigari pe sub banchete, la motor, in faruri si in anvelope. Varsau votca in rezervoarele pentru spalat parbrizul si o reimbuteliau in Polonia. Unii dintre ei pur si simplu indesau sticlele de votca in rezervorul de benzina, desi era foarte riscant: vamesii obisnuiau sa zguduie masinile ca sa depisteze obiectele suspecte. Depindea foarte mult si de cine era de serviciu la vama poloneza. Vamesul favorit la lui Vadim era un polonez supranumit Hoover, care cerea 5 $ de la fiecare sofer, si lasa pe oricine sa treaca daca ii platea aceasta suma. Acum, riscul depaseste recompensa. Autoritatile intorc din drum pe cei prinsi cu bunuri de contrabanda, pot fi amendati, li se pot anula vizele poloneze. Vadim spune ca el va continua sa faca contrabanda, in ciuda apropierii de vest. Slujba lui oficiala, cantaret intr-o formatie a unui restaurant, ii aduce un venit de doar 100$ lunar, insuficient pentru traiul zilnic. "Cata vreme va exista o granita, va fi ceva de facut", afirma el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO