Prima pagina

Indienii ataca italienii pe piata romaneasca a pielariei

19.02.2004, 00:00 21



Unul dintre cele mai mari concerne indiene, Tata Group, va intra din acest an pe piata romaneasca prin divizia sa de piele Leather SBU (Strategic Business Unit), obiectivul fiind ca in urmatorii doi ani, alaturi de firma romaneasca Oxalaga sa controleze 10% din piata romaneasca a pielii finisate. Aceasta piata a materiei prime pentru producatorii de incaltaminte, marochinarie, confectii este estimata acum la 400 mil. $



Tata a incheiat un parteneriat cu Oxalaga care va aduce produsele concernului indian atat pe piata locala, cat si pe cea est-europeana.



"Oxalaga va actiona ca agent principal al Tata International in Romania prin derularea activitatilor de marketing si vanzari. Oxalaga va obtine materiale exclusiv de la Tata International care vor fi aduse din India, Bangladesh, Nepal, China si Arabia Saudita", au anuntat oficialii grupului indian.



Pe termen lung, parteneriatul dintre cele doua companii vizeaza vanzarea de piele finisata si pe alte piete decat cele din Orientul Indepartat, obiectiv care face parte din strategia de extindere a diviziei de piele si produse din piele din cadrul companiei indiene.



Pentru piata romaneasca incheierea acestui parteneriat inseamna crearea unei surse de aprovizionare a industriei de pielarie si incaltaminte cu materiale si semifabricate la preturi mult mai mici.



"Acest lucru va duce la cresterea competitivitatii firmelor romanesti atat pe piata interna, cat si pe cea internationala in conditiile in care, in prezent, majoritatea importurilor de piele sunt controlate de fimele italiene, care practica preturi deosebit de ridicate", sustine Doru Mladin, presedintele si proprietarul companiei Oxalaga. El a mai spus ca in cadrul acestui parteneriat sunt prevazute si o serie de investitii incepand cu anul viitor, "in acest moment fiind in discutie cateva variante, printre care si realizarea unei capacitati proprii de prelucrare in Romania, proiect de tip green - field".



"Romania este principala zona de interes deoarece este cea mai mare tara producatoare de incaltaminte din Europa, care beneficiaza de pe urma costurilor competitive de munca in comparatie cu cele mai mari tari producatoare", au explicat reprezentantii Tata.



Concernul indian Tata are incasari anuale de 11,2 mld. dolari realizate de cele peste 300 de companii din grup. Patronul, Ratan Tata, este unul dintre mogulii Indiei, unul dintre cei mai bogati si populari oameni din tara. Averea sa este adusa in cea mai mare parte de grupul auto Tata Motors.



Oxalaga este o companie de managament in productia de incaltaminte, care detine o fabrica proprie - Valceana SA, unde se produc 5.000 de perechi de incaltaminte pe zi, si care administreaza prin diverse contracte o capacitate de productie totala de 72.000 perechi/zi. Printre clientii sai se numara Sears & Roebuck, Marks & Spencers, Coleman, Aerosoles, Sieker, Ottor, Wrangler, Bilblass, Guidegear, Casella, Models, K-mart si Thomas Klein.



Oxalaga a fost infiintata in 1996, are capital 100% romanesc si zece angajati. Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de 1,2 milioane de dolari, in crestere cu 40% fata de 2002. "Pentru acest an estimam o crestere de 15 - 20% a cifrei de afaceri, pana la 2 - 2,3 milioane de dolari, evolutie care va fi determinata de atat de incheierea parteneriatului cu Tata care ne va permite sa introducem produse noi - piele finita de bovine, oi si capre pentru incaltaminte, confectii din piele sau manusi, dar si de contractul de exclusivitate incheiat cu firma Mark din Austria in urma caruia vom aduce accesorii metalice pentru incaltaminte", a spus Mladin. El a adaugat ca, in prezent, compania lucreaza numai cu piata externa, dar anul acesta ar putea intra si pe piata interna prin deschiderea unui magazin multibrand de incaltaminte. "Urmeaza ca, gradual, pana in 2006 sa organizam o retea proprie compusa din 10 astfel de magazine care sa se adreseze pietei interne", a mai spus oficialul Oxalaga care este si presedintele Organizatiei Patronale Pielarie Incaltaminte.



Din 2000, compania si-a deschis un birou la New York pentru a promova produsele romanesti pe piata americana.



In Romania isi desfasoara activitatea in prezent circa 2.000 de societati producatoare de incaltaminte si articole de marochinarie, care lucreaza in special in sistem lohn. Industria de textile - pielarie din Romania a realizat, in anul 2002, 3,2% din produsul intern brut al tarii, 8,9% din productia industriala, 35,3% din exporturi si 21,1% din importuri.
miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO