Prima pagina

Incasarile din turism s-au dublat anul trecut

Incasarile din turism s-au dublat anul trecut
20.02.2006, 21:08 28

Cresterea se bazeaza pe calatoriile de afaceri. Explicatia este interesul foarte mare al oamenilor de afaceri straini pentru piata romaneasca

Incasarile din turism au crescut pana la 845 milioane de euro anul trecut, mai mult cu 108% fata de 2004. Suma este de fapt de peste doua ori mai mare fata de toate incasarile anuale din perioada 2000 - 2004, cand acestea au stagnat in jurul valorii de 400 mil. euro.

Explicatia este interesul foarte mare al oamenilor de afaceri straini pentru investitii pe piata romaneasca, pentru ca numarul de turisti pentru recreere a avut o crestere mult mai redusa.

Ca urmare a banilor cheltuiti in calatorii de afaceri, turistii straini au adus pentru prima oara in 2005 mai multi bani in Romania decat au cheltuit romanii in deplasarile lor in strainatate. Astfel, soldul balantei pe turism a fost pozitiv, plus 136 milioane de euro, dupa ani de zile de minus sau zero.

Cu toata cresterea, Romania mai are insa pana sa ajunga Bulgaria in turism, care a avut anul trecut incasari de 1,8 miliarde de euro. Polonia a avut incasari de 1,4 miliarde de euro.

Hotelurile cu target pe oamenii de afaceri, cursele aeriene de linie, agentiile de turism, toti pionii implicati in acest sector al economiei, au simtit o crestere a business-ului anul trecut.

"Numarul turistilor a crescut constant in ultimii 5 - 6 ani. Partea de business travel (calatoriile de afaceri - n.r.) a inregistrat cresteri de 15 - 20% inca din 1990 si e normal ca un turist pe partea de business sa cheltuie mai multi bani pe hoteluri si servicii", a comentat pentru ZF Claudia Stan, director de marketing la agentia de turism Aerotravel, unul din primii cinci jucatori de profil.

"A crescut cu circa 15% numarul de turisti straini pe pachete turistice si cu 20% turismul de afaceri", spune Traian Badulescu, purtator de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.

Turismul de afaceri a reprezentat in ultimii zece ani o pondere de 60-70% din incasarile totale din industria de profil.

In perspectiva aderarii Romaniei la UE, tot mai multe companii straine isi stabilesc subsidiare pe piata romaneasca.

Practic, in anii precedenti, sumele cheltuite de turistii romani in strainatate depaseau cu mult nivelul banilor intrati in tara pe acest segment.

In 2005, dupa circa 10 ani, situatia s-a inversat.

Ultimul an in care s-a inregistrat o rata de crestere asemanatoare a fost 1994, iar aceea a fost determinata in cea mai mare parte de evolutia cursului dolar-leu.

Atenti la noul trend instituit de companiile straine care se muta in Romania, jucatorii autohtoni investesc tot mai mult in segmentul destinat oamenilor de afaceri.

Piata hotelurilor cu target business a avut cel mai efervescent an in 2005, nu numai in perspectiva intrarii pe piata a mai multor companii hoteliere internationale, ci si a investitiilor de proportii in unitati hoteliere propriu-zise. Pe piata din Capitala s-au deschis peste zece unitati noi, la nivel de 3-4 stele, iar expertii pietei de profil spun ca trendul va continua la nivelul de doua stele.

De exemplu, Golden Tulip este present din 2005 cu patru hoteluri din Capitala. NH Hotels a deschis prima unitate in Bucuresti si va deschide anul acesta a doua in Timisoara. Ramada si-a pus brandul pe hotelul Majestic.

Mai mult, jucatori de la nivelul de cinci stele, precum Intercontinental International (prezent in Bucuresti prin brandurile Crowne Plaza si Intercontinental) sau Hilton prospecteaza piata pentru a intra cu noi branduri la nivelul de 3-4 stele.

Miscarile in acest sens vor continua cel putin inca doi ani.

Lantul francez Accor va intra pe piata Capitalei pana la finele acestui an cu un nou hotel sub brandul Novotel. Mai mult, lanturi hoteliere internationale, precum Hyatt, Sheraton si Four Seasons prospecteaza piata si se pregatesc de intrare.

Bucurestiul nu mai este singura destinatie vizata, pe lista figurand si orasele mari din provincie precum Timisoara, Cluj sau Brasov, care prezinta potential de business pentru investitorii straini.

Agentiile de turism au inregistrat o crestere medie de 20% anul trecut, unii dintre jucatorii mari investind sume considerabile in departamentele destinate oamenilor de afaceri. Primele cinci agentii din piata, care au insumat afaceri de peste 100 mil. euro in 2005, spun chiar ca turismul business a fost motorul de crestere al business-ului lor.

Principalii transportatori aerieni straini din Romania, Air France - KLM, Lufthansa si Austrian Airlines operau la sfarsitul anului 2005 in parteneriat cu Tarom peste 150 de zboruri saptamanale din Bucuresti si orasele de provincie catre destinatii din Europa de Vest. Valoarea este aproape dubla fata de 2004.

Anul 2005 a adus cea mai mare crestere a capacitatii de transport a liniilor aeriene straine. Lufthansa a ajuns anul trecut la 47 de zboruri saptamanale catre Munchen, Frankfurt si Dusseldorf, fata de 28 cu un an in urma.

Air France opereaza cinci zboruri zilnice pe relatia Bucuresti-Paris, iar KLM a ajuns anul trecut la trei zboruri zilnice Bucuresti-Amsterdam.

Austrian Airlines si-a dezvoltat puternic numarul de zboruri din Romania catre Viena, pe fondul interesului tot mai mare al investitorilor austrieci pentru piata romaneasca. Pe lista oraselor ce vor avea legatura directa cu capitala Austriei vor intra si Timisoara, Cluj sau chiar Sibiu si Iasi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO