Prima pagina

In 2003, romanii au cumparat aproape 285.000 de PC-uri

26.04.2004, 00:00 20

Piata autohtona a PC-urilor a crescut anul trecut cu 39,3% la numarul de unitati vandute si cu 22,6% ca valoarea a incasarilor, arata ultimul studiu realizat de compania de cercetare IDC. Raportul nu precizeaza cate calculatoare s-au comercializat in 2003 dar, stiind ca in 2002 s-au vandut 203.568 de bucati, putem aprecia ca anul trecut cifra a depasit 284.000.
IDC nu a precizat nici valoarea vanzarilor de PC-uri pe 2003 dar, dupa un calcul similar ajugem la 255,6 milioane de dolari. Potrivit IDC, in 2002 se vandusera calculatoare in valoare de 208,5 mil. $.
Anul 2003 a marcat si cateva schimbari de pozitii in clasamentele furnizorilor de calculatoare. Astfel, daca in 2002 Hewlett-Packard si IBM ocupau primul loc dupa numarul de unitati vandute, cu o cota de 13,8%, respectiv, 11,3%, anul trecut ambii producatori de renume mondial au fost devansati de o firma romaneasca, Flamingo Computers.
Noul clasament, pe 2003, arata ca Flamingo detine 14,1% din piata de PC-uri, dupa numarul de calculatoare vandute, urmata de HP cu 11,5% si K-Tech, un alt furnizor local, cu 8,8%. De remarcat ca IBM dispare din primii cinci clasati.
Raportat la valoarea PC-urilor vandute, clasamentul furnizorilor arata putin diferit. HP isi mentine pozitia de lider pe care o ocupa si in 2002, acum cu o cota de 17,9% si este urmata de IBM cu 11,5% si Flamingo Computers cu 10,5%.
Cea mai spectaculoasa crestere s-a inregistrat anul trecut la vanzarile de portabile (laptopuri), numarul unitatilor comercializate fiind cu 90,8% mai mare decat in 2002. La desktop-uri (calculatoare de birou), cresterea a fost de numai 35,1%, la unitati comercializate.
Majoritatea PC-urilor vandute anul trecut pe piata romaneasca erau dotate cu procesoare Intel (72%) si cu sisteme de operare Windows (85,7%). Numai 27,4% dintre calculatoarele vandute aveau procesoare AMD si mai putin de 13% functionau pe sistem de operare Linux.
Cele mai multe calculatoare au fost cumparate anul trecut de catre consumatorii din segmentul SOHO (small office, home office), adica aproximativ 40,9%. Sectorul companiilor de dimensiuni mici si medii a contribuit cu 36,8% la numarul total al PC-urilor vandute in 2003 pe piata romaneasca.
iuliana.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO