Prima pagina

Greii industriei mondiale a vinurilor se tin departe de Romania

21.01.2005, 00:00 24

Doua din primele trei companii din lume de vinuri, Constellation Brands sI E&J Gallo, nu au prinsa, in acest moment, Romania pe harta investitiilor lor, preferand destinatii ca Chile sau Australia, exponentii a ceea ce specialistii numesc "Lumea Noua" a vinurilor. Explicatia: nu avem branduri recunoscute international, iar piata romaneasca de profil nu este suficient de stabila.
Ca urmare, Romania se va baza in continuare tot pe micii investitori straini, care devin tot mai numerosi, pentru restructurarea acestui sector.     
"Nu avem planuri de a investi, in acest moment, in industria romaneasca a vinurilor", a spus pentru Ziarul Financiar Mairead Quinn, Senior PR Manager la divizia din Europa a producatorului american de vinuri E&J Gallo Winery, numarul trei mondial.
Nici liderul mondial al pietei vinurilor, Constellation Brands din SUA, cu vanzari in ultimul an fiscal de 4,5 miliarde de dolari, nu intentioneaza sa investeasca in industria romaneasca a vinurilor in viitorul apropiat. "Din nefericire, Constellation nu are planuri de a investi in industria romaneasca a vinurilor in viitorul apropiat", a afirmat Claire Wakelin, Communications Manager la divizia europeana a Constellation.
Ea a mai spus ca liderul mondial este implicat predominant in industria vinurilor din Lumea Noua, foarte populare pe piata din Marea Britanie, una dintre cele mai sofisticate si mai concurentiale piete de vinuri din lume "Vinurile din Lumea Noua sunt foarte populare in Marea Britanie pentru ca fac parte din categoria "value for money" si sunt constant de incredere pentru calitatea lor. In plus sunt vinuri usor baubile la toate ocaziile. Vinurile romanesti nu sunt prea cunoscute pe piata britanica, probabil din cauza inexistentei unor branduri importante care sunt determinante in achizitiile de vinuri ale consumatorilor britanici", sustine Claire Wakelin.
Ion Dobronauteanu,presedintele Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole spune ca Romania este mai apropiata ca traditie de producere a vinurilor de UE sI nu de Australia sau SUA. "Suntem mai aproape de UE sI de aceea micii investitori sunt din aceasta zona. Pe de alta parte, marii investitori gen Constellation Brands sunt interesatI sa cumpere in conditii de stabilitate. Romania are inca de rezolvat problema proprietatii suprafetelor cu vita de vie", spune Dobronauteanu.
Piata romaneasca a vinurilor, a carei valoare anuala este estimata la 270 de milioane de euro este dominata in proportie de 95% de vinurile autohtone, la randul lor produse, intr-o majoritate covarsitoare, de investitori autohtoni: Murfatlar Romania, Vincon Vrancea, Jidvei, Vinia Iasi. Exporturile romanesti de vinuri au depasit anul trecut 20 de milioane de euro, fiind in continuare dominate de vanzarile in vrac, ce-i drept intr-o usoara scadere in fata celor imbuteliate. Destinatiile principale pentru vinurile romanesti au ramas Germania si Republica Moldova - cunoscute pentru apetitul lor pentru importurile de vinuri romanesti in vrac - dar au venit puternic din urma Marea Britanie si SUA, piete traditionale pentru exporturile romanesti de vinuri imbuteliate.
Constellation Brands are peste 7.500 de angajati si este prezenta pe 60 de piete. Portofoliul companiei cuprinde marci din SUA (Franciscan Oakville Estate, Simi, Ravenswood, Arbor Mist), Australia (Hardys), Noua Zeelanda (Nobilo), Cile (Veramonte) si Argentina (Marcus James). E&J Gallo detine suprafete de vita de vie in regiunile Napa si Sonoma din California, are peste 4.500 de angajati si este prezent pe 90 de piete.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO