Prima pagina

GlaxoSmithKline produce in Romania pentru export

10.09.2003, 00:00 21



Grupul britanic GlaxoSmithKline, al doilea producator mondial de medicamente, a incheiat de curand un plan de restructurare a activitatilor europene, in urma caruia contributia Romaniei la dezvoltarea afacerilor GSK va creste considerabil: va produce aici medicamente sub patent.



In urma planurilor de restructurare, GSK ar putea deveni primul grup farmaceutic intenational care incepe productia de medicamente originale (cu patent) in Romania, la fabrica Europharm (detinuta integral de GSK) din Brasov. De asemenea, operatiunile GSK din Balcani si majoritatea fostelor tari sovietice, vor fi coordonate de la Bucuresti.



"Inceperea productiei de medicamente originale la Brasov este o mutare strategici ce va avea ca tinta atat piata romaneasca, cat si cele estice", a declarat pentru Ziarul Financiar Roberto Musneci, seful operatiunilor GSK din Romania si noul vicepresedinte GSK pentru zona Balcanilor si cea mai mare parte a Europei de Est.



Grupul britanic este liderul pietei romanesti de medicamente, detinand o cota de piata de 11,5% prin fabrica Europharm Brasov si a GSK Romania, societatea care importa produsele originale GSK.



Grupul a finalizat anul trecut o investitie de peste 12 milioane de dolari pentru constructia unei fabrici noi de medicamente la Brasov (langa capacitatile existente ale Europharm) si a devenit luna trecuta, contra a 10 - 15 milioane de dolari, unicul actionar al companiei romanesti.



GSK a cumparat actiunile (35% din capitalul social) de la un grup de investitori romani, dintre care cel mai important a fost Mihai Miron, fondatorul Europharm.



Pana in prezent, Europharm a produs numai medicamente generice (fara patent), portofoliul fiind aproape neschimbat in ultimii ani.



"La Brasov exista supracapacitate de productie, pe care intentionam sa o folosim pentru fabricatia secundara a produselor originale GSK. Nu am decis inca despre ce produse este vorba, nici valoarea pe care o va avea plusul de productie", a precizat Musneci.



Productia si exportul de medicamente generice sau originale in Europa de Est a fost principalul motiv pentru care britanicii au cumparat Europharm, in 1998.



Inceperea productiei de medicamente originale in Romania a fost aproape permanent in atentia grupurilor internationale in ultimii ani, insa nici o companie nu a facut pasul decisiv. Pe piata romaneasca sunt prezenti, alaturi de GSK, aproape toti marii jucator internationali (Pfizer - liderul mondial, Merck, Bristoll Myers Squibb sau Novartis) insa acestia fie nu au capacitati de productie in Romania, fie nu au gasit conditii de productie corespunzatoare in fabricile romanesti.



GSK, prin intermediul Europharm (divizia de productie si divizia de distributie) si GSK Romania, a inregistrat in primul semestru al acestui an vanzari de 56,6 milioane dolari, in crestere cu 10% fata de aceiasi perioada din 2002.



In cursul acestui an, GSK a restrucurat activitatea de distributie si retail a Europharm, in piata existand zvonuri ca grupul intentioneaza sa vanda divizia de profil a companiei romanesti.



"Restructurarea a avut ca scop imbunatatirea activitatii de distributie a Europharm, nu vanzarea ei. Desi avem oferte, atat de la companii romanesti cat si straine, nu suntem interesati deocamdata sa vindem: din contra, anul acesta investim peste un milion de dolari in reteaua de farmacii", afirma Roberto Musneci.



Activitatile de distributie si retail au fost preluate de GSK odata cu obtinerea controlului Europharm, in 1998. Grupul nu mai detine astfel de activitati in nici o tara din Europa, acesta fiind principalul motiv care a generat aparitia de informatii privind intentia de vanzare a distributiei si retailului.



"Divizia de distributie era organizata pe zone, independente aproape integral in ceea ce priveste managementul, politicile de vanzari si flota de distributie. Restructurarea a a fost ca scop o anumita centralizare a managementului, in scopul imprimarii unei strategii coerente la nivelul intregii tari. In final, au avut loc si ceva modificari in structura de conducere, existand manageri care nu s-au adaptat noilor reguli", a declarat Musneci.



Piata romaneasca de distributie de medicamente este, la fel ca si cea de productie, foarte fragmentata, pe piata existand cateva companii cu cote de piata aproape de 10% (Europharm, Farmexim, Montero, sau Relad) si alte cateva zeci de companii de talie medie.



Daca un grad ridicat de fragmentare a pietei producatorilor exista si pe pietele internationale, nu acelasi lucru se poate spune despre distributie. In majoritatea tarilor vestice, distributia este asigurata de maxim 10 companii specializate.



"Structura pietei romanesti de distributie va fi cu siguranta foarte dinamica in urmatorii ani. Vor aparea fuziunii, achizitii sau aliante care vor concentra in final piata. Noi nu suntem interesati deocamdata de achizitii in acest domeniu", a precizat managerul de la GSK.



Piata romaneasca de medicamente a inceput primul trimestru al acestui an in scadere datorita blocajului financiar, dupa mai multi ani de crestere continua, insa a inceput sa isi revina catre finalul primului semestru.



In final, piata va creste cu 5 - 10% fata de 2002, cand s-a cifrat la 611 milioane euro, estimeaza jucatorii.



Principalii concurenti ai GSK in Romania sunt grupul elvetian Novartis, care impreuna cu Lek detinea 7,1% din piata pe primul trimestru al acestui an, Pfizer - 6,1%, Sicomed Bucuresti - 5,5% si Terapia Cluj - 3,8%.



"Estimam ca la finalul anului vom inregistra o crestere de 10% iar piata - una de aproximativ 8%. Aceasta inseamna ca ne vom consolida, sau chiar creste pozitia pe piata", a conchis Musneci.



Sicomed si Terapia sunt detinute de fonduri de investitii, intentia acestora fiind de a gasi un partener strategic pentru a-i vinde actiunile. De fapt, in aceasta vara cateva fonduri de investitii si companii romanesti si-au vandut actiunile detinute la Terapia catre fondul international de investtii Advent. Valoarea tranzactiei, care a avut loc la Bursa de Valori, s-a ridicat la aproape 40 milioane de dolari.



Piata romaneasca de medicamente este considerata cu potential. In acest moment, consumul anual pe cap de locuitor este redus comparativ cu alte tari din jur, dar exista premise ca, o data cu cresterea economiei si a puterii de cumparare, decalajul se va reduce.



Pentru cei mai multi dintre jucatori o reprezinta blocajul financiar, ei reusind cu gre sa recupereze banii din sistemul sanitar.
laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO