Prima pagina

Cresterea salariilor bugetarilor si banii din strainatate alunga pesimismul

07.05.2004, 00:00 17



Indicatorul de incredere al consumatorilor romani a ajuns la un nivel record pe primul trimestru al acestui an, de -2,5 puncte, in crestere cu 1,5 puncte fata de aceeasi perioada a anului trecut.



Acest indicator, care reflecta consumul privat si intentiile de consum, are de obicei un varf primavara, dar in acest an cresterea este substantiala, ajungand practic la cel mai inalt nivel de cand este masurat. Indicatorul este calculat de firma de cercetari de piata GfK Romania, in cadrul unui studiu care se face periodic, "Barometrul de incredere al consumatorului", finantat partial de Uniunea Europeana.



In pofida rezultatului in crestere puternica, Cosmin Alexandru, directorul GfK, nu crede ca este vorba de o tendinta sustenabila.



"Oamenii incep cu o anumita doza de incredere, dar dupa primele sase luni devin mai realisti si isi readapteaza asteptarile. Aceasta crestere este sezoniera si nu este sustenabila in timp. Indicatorul increderii consumatorului ar putea deveni pozitiv de abia dupa trei sau patru ani, in timp ce in tarile din Est care au intrat in UE este deja pozitiv", a spus Alexandru.



Datele sondajului confirma statisticile in crestere privind consumul populatiei pe primul trimestru al acestui an: vanzarile din comertul cu amanuntul au crescut cu 20% in primul trimestru al acestui an, iar producatorii de bere, de cosmetice, de ciocolata, de bauturi racoritoare sau chiar de automobile au avut vanzari in crestere puternica.



Barometrul GfK mai arata ca 22% dintre persoanele intervievate de filiala romaneasca a institutului german de cercetari de piata GfK considera ca situatia financiara a familiei lor este mai buna in acest moment fata de cea de acum 12 luni. Pentru comparatie,an aceeasi perioada a anului trecut, doar 18% din participantii la studiu apreciau ca le merge mai bine.



Dar care ar fi explicatia acestei euforii, sau cel putin a optimismului mult mai ridicat al consumatorilor romani? In primul rand, este posibil ca majorarile de salarii din sectorul bugetar (salariile din administratia publica sunt mai mari cu 25% in lei fata de anul trecut) sa-si spuna cuvantul. Apoi, trebuie luata in calcul si cresterea valorii transferurilor de bani de la romanii care muncesc in strainatate. Si nu in ultimul rand veniturile din zona gri, neimpozitata.



La datele statistice se adauga si o componenta psihologica: romanii nu se mai gandesc sa economiseasca pentru a-si cumpara case, masini sau electrocasnice, avand posibilitatea achizitionarii lor in rate sau in leasing.



Conform baromterului GfK, in usoara crestere fata de perioada ianuarie-martie 2003 (28%) se afla si procentul celor care apreciaza ca situatia lor financiara va fi mai buna in urmatoarele 12 luni -31%. Numai 21% din romani preconizeaza pentru anul ce va urma o inrautatire a nivelului lor de trai.



Cu toate acestea, mai mult de jumatate dintre participantii la sondaj (54%) au declarat ca abia reusesc sa isi acopere cheltuielile curente. 7% dintre romani trebuie sa apeleze la economiile facute anterior pentru a se descurca si abia 17% din familii reusesc sa mai si ecomiseasca.



Romania sta cel mai prost din acest punct de vedere, cu cel mai mare procent de raspunsuri in zona "vom intra in datorii/vom consuma din economii". Se situeaza astfel in urma Bulgariei si a Poloniei, cehii asteptandu-se sa poata economisi.



Cosmin Alexandru crede ca romanii nu percep ratele angajate la creditele de consum drept datorii sau diminuari ale venitului disponibil. Pentru ei, termenul "datorie" are mai mult o conotatie personala, este asociat imrpumuturilor luate de la rude sau cunostinte si care fac "obiectul unei perpetue negocieri", pe cand ratele la creditele luate si scadentele lor nu pot fi influentate de catre debitorii in cauza. Acesta ar fi si motivul pentru care tara noastra are una din cele mai mici rate de neplata (default) a creditelor din Europa.



In Romania, doar 19% din cetateni sunt de parere ca acesta este un moment potrivit pentru a economisi, fata de trei sferturi din populatie care nu vad acest moment ca unul propice economiilor. 76% nu vor economisi nici in urmatoarele 12 luni.



Relativul optimism al romanilor in ceea ce priveste situatia lor financiara este determinat si de avalansa de credite de consum din ultimul an. Un sfert dintre respondenti a fost de parere ca acum este momentul pentru a achizitiona bunuri de folosinta indelungata (cum ar fi mobila, masini de spalat sau televizoare), fata de 18% in ianuarie-martie 2003. Acest indicator s-a dublat fata de perioada iunie-septembrie 2001, cand GfK Romania a inceput seria studiilor sale de piata.



Tot 25% dintre romani spun ca vor cheltui mai mult in viitor pentru a cumpara bunuri de folosinta indelungata, in comparatie cu anul care a trecut. In opinia directorului GfK Romania, aceste cheltuieli s-ar putea chiar sa fie mai mari decat asteptarile. "Cred ca romanii vor continua sa apeleze la acest sistem pentru a cumpara bunuri", a precizat Alexandru.



In Europa Centrala si de Est, doar bulgarii anticipeaza ca vor cheltui mai putin pe acest tip de bunuri.



In ceea ce priveste investitiile de valoare mai mare, romanii nu sunt atat de optimisti. Astfel, doar 7% ar putea sa-si cumpere sau sa-si construiasca o casa in urmatorii doi ani, fata de 91% care au raspuns negativ. Este mai mare procentul acelora care anticipeaza ca in urmatorii doi ani isi vor putea permite o masina (10%).



Pe de alta parte, aproape un sfert din cetatenii Romaniei spera ca in urmatoarele 12 luni vor face o investitie majora in propria locuinta, cum ar fi instalarea unei centrale termice sau montarea de gresie si faianta.



In privinta evolutiei generale a economiei romanesti se observa, dupa spusele lui Cosmin Alexandru, "un optimism mai temperat decat anul trecut".



23% dintre romani percep o ameliorare in comparatie cu situatia de acum un an, fata de 25% in perioada similara a anului 2003.



Studiul a urmarit si perceptia cetatenilor romani asupra unor indicatori macroeconomici ca inflatia si respectiv somajul.



Astfel, procentul celor care considera ca preturile au crescut comparativ cu cele de acum 12 luni este de 81%, in urcare cu 3 puncte procentuale fata de trimestrul intai al anului 2003. Doar 4% apreciaza ca preturile au scazut. 5% cred ca preturile vor urma un trend descendent pe parcursul urmatoarelor 12 luni, in timp ce 76% considera ca acestea vor creste.



Evolutiile au ramas relativ constante fata de cele constatate in anul precedent, aceasta datorandu-se, in opinia directorului GfK, faptului ca "scaderea inflatiei (anuntata si sustinuta de oficiali -n.red.) nu a patruns inca in mentalul colectiv". Populatia nu intrezareste inca posibilitatea diminuarii preturilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO