Prima pagina

Bucurestiul a atras doua treimi din investitiile straine, iar nordul Moldovei numai 1,2%

Bucurestiul a atras doua treimi din investitiile straine, iar nordul Moldovei numai 1,2%
20.06.2008, 19:55 26

Bucurestiul a atras 64% din investitiile straine, la polul opus situandu-se regiunea de nord-est cu doar 1,2%, acesta reprezentand cel mai grav dezechilibru in ceea ce priveste impactul investitiilor straine asupra evolutiei economiei. In Romania au intrat pana in aprilie 2008 investitii straine de 45 de miliarde de euro, din care 35 mld. euro intre decembrie 2004 - aprilie 2008.
Datele au fost prezentate de catre Banca Nationala in cadrul seminarului "Cei mai mari jucatori din economie. Cresterea economica si investitorii straini - dependenta sau castig reciproc?", organizat de ZF si casa de avocatura Voicu Filipescu, in parteneriat cu PwC si Rompetrol.
"Exista doua Romanii: una a Bucurestiului, care practic a decolat din punctul de vedere al cresterii economice si care sufera de deficit de forta de munca, si cea a oraselor de gradul doi si trei unde nu exista investitii straine si unde statul este principalul angajator. In aceste orase, investitorii, straini sau romani, platesc salariul minim pe economie de 500 de lei, in timp ce in Bucuresti salariul minim pentru muncitori necalificati in constructii a ajuns la 1200 lei, iar pentru muncitorii calificati este 2400 de lei", a spus Paul Pacuraru, ministrul muncii, familiei si egalitatii sociale.
Dezechilibrul investitiilor se datoreaza in primul rand infrastructurii proaste.
"Investitorii straini au fost indispensabili pentru cresterea economica din ultimii ani, dar daca nu se vor lua masuri pentru imbunatatirea infrastructurii, nu vom mai fi in topul atractivitatii", a declarat Varujan Vosganian, ministrul economiei si finantelor. Guvernul va initia un program de invesitii de 20 de miliarde de euro pana in 2013 care va viza autostrazile, soselele si caile ferate, si care va demara odata cu rectificarea bugetara din acest an.
Atragerea de investitori straini de talia producatorului auto Daimler in Romania impune necesitatea adoptarii cat mai rapide a unei legi a investitiilor straine, dar si a rezolvarii problemelor legate de infrastructura. Concernul auto german a ales Ungaria si nu Romania pentru constructia unei fabrici de 800 de milioane de euro.
"Numarul mic de kilometri noi de autostrada nu ne va mentine in topul atractivitatii. Ratarea investitiei Mercedes ar trebui sa fie un studiu de caz pentru Romania", a spus Ioan Sturza, deputy CEO al grupului Rompetrol. Alaturi de infrastructura, birocratia este o alta piedica de care se lovesc investitorii straini in Romania.
Romania este pe locul 175 din 178 de tari din lume la numarul platilor care trebuie facute de o firma catre bugetul public, companiile fiind nevoite sa petreaca nu mai putin de 110 ore pentru a-si achita taxele si impozitele, arata studiul companiei de consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC) realizat impreuna cu Banca Mondiala.
Potrivit statisticilor BNR, investitiile straine directe au urcat cu 92,2% la finele lunii aprilie, pana la 3,21 mld. euro, comparativ cu 1,67 mld. euro la sfarsitul intervalului ianuarie-martie, acoperind astfel peste 66% din deficitul de cont curent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO