Prima pagina

BNR a somat bancile sa arate clientilor costul creditelor

BNR a somat bancile sa arate clientilor costul creditelor
07.04.2004, 00:00 35



Banca Nationala a Romaniei (BNR) nu a mai asteptat sa fie adoptata legea speciala care va reglementa transparenta in procesul de creditare si a somat deja bancile ca incepand cu aceasta luna sa specifice foarte clar, in toate contractele semnate cu clientii lor, modalitatea de calcul a dobanzilor practicate.



"Dupa cum stie deja toata lumea este in discutie promovarea unei legi speciale pentru o mai buna transparenta in procesul de creditare. Cum adoptarea acesteia intarzie ne-am gandit (n.r.-BNR) sa trimitem bancilor, inca de acum doua luni, o scrisoare prin care le solicitam sa mentioneze in cuprinsul tuturor contractelor de credit incheiate modalitatea de calcul utilizata pentru determinarea dobanzii aferente produselor bancare/serviciilor bancare care fac obiectul acestor contracte. Le-am lasat insa un timp mai indelungat pana la aplicarea efectiva, pentru a avea timp sa-si modifice normele interne, sa-si lichideze tipizatele stas, acolo unde este cazul, si tot asa. Am vrut insa sa iesim in intampinarea legii respective. Noi dorim, ca prin aceasta masura, bancile sa fie percepute ca niste parteneri pentru populatie", a afirmat pentru ZF viceguvernatorul BNR Mihai Bogza.



Masura impusa de banca centrala vine pe de o parte in contextul in care multa vreme bancile si retailerii au profitat de lipsa unei reglementari in acest sens si au evitat sa faca cunoscute intotdeauna costurile adevarate ale finantarilor oferite, care ascund numeroase taxe si comisioane. Pe de alta parte, aceasta masura ar putea fi privita si ca o frana in calea cresterii mult prea rapide a creditului, fenomen pe care banca centrala inca il monitorizeaza cu atentie.



Ce spun cei direct sau indirect vizati? Bancile si retailerii.



BCR, cea mai mare banca romaneasca - si implicit cu ponderea cea mai ridicata la totalul creditului neguvernamental,a adoptat deja, potrivit oficialilor sai, masurile impuse de BNR.



"Este normal ca orice client sa stie toate conditiile in care angajeaza un credit sau beneficiaza de avantajele serviciilor oferite de Grupul BCR. Reglementarea bancii centrale vine practic in sprijinul politicii BCR de a proteja si sprijinii clientii, in conditii de transparenta ", a comentat pentru ZF Cornel Cojocaru, purtatorul de cuvant al BCR.



Astfel clientii BCR vor sti exact ca pentru un imprumut dobanda lunara va fi calculata dupa o formula care are la numitor produsul dintre suma imprumutata, dobanda anuala perceputa de banca si numarul de zile dintr-o luna (30 de zile) iar la numarator produsul dintre numarul de zile dintr-un an (360, dupa legea bancara) si 100%. Si la Raiffeisen, care inregistreaza un ritm rapid de crestere al finantarilor, problema transparentei costurilor unui credit a fost clarificata.



"Raiffeisen Bank a adaptat deja contractele cu clientii potrivit noilor norme ale BNR. Banca va informa clientul asupra conditiilor standard ale bancii, existente in momentul deschiderii contului sau al contractarii unui serviciu/produs bancar. Clientul va stii ca orice dobanda calculata zilnic la sumele aflate in conturile curente sau de depozit, precum si la creditele acordate, se va determina dupa urmatoarea formula: D a S*Rd*n/N, unde D este dobanda calculata, S - soldul contul curent, contului de depozit sau, dupa caz, soldul creditului, Rd- procentul anual de dobanda; n - numarul de zile din luna si N - numarul de zile din an (360 sau 365)", exemplifica si Corina Vasile, directorul departamentului de comunicare din Raiffeisen Bank.



De partea cealalta, retailerii sunt si ei in totalitate de acord cu masurile de transparenta care treptat le sunt impuse.



"Suntem de acord cu introducerea unor masuri care sa asigure obligativitatea prezentarii cat mai multor informatii legate de costurile implicate de un credit. De altfel, noi vrem sa introducem elemente de cost, precum dobanda creditului, chiar si pe etichetele de la raft ale diferitelor produse" spune Lorand Szarvadi, managing director al Interexpo, compania care detine reteaua de magazine electronice si electrocasnice Domo.



Parerea este sustinuta si de ceilalti jucatori de pe aceasta piata. "Produsele financiare trebuie prezentate unitar, si trebuie realizata, in plus, o cat mai completa informare a consumatorului in ceea ce priveste toate costurile implicate. Este neplacut sa semnezi un contract si sa vezi ca structura de costuri este alta decat cea care ti-a fost prezentata in momentul in care te-ai decis sa cumperi un anumit produs" sustine Dan Ostahie, presedintele grupului de firme Altex, care opereaza reteaua de magazine electronice si electrocasnice cu acelasi nume. Potrivit acestuia, atitudinea transparenta si mai ales prezentarea structurii complete a costurilor reprezinta o dovada a profesionalismului pe piata.



"Din cate stiu eu, bancile noastre indeplinesc aceste conditii de mai mult timp" sustine si directorul general al retelei Flanco, Marius Ghenea.



Retelele de magazine electronice si electrocasnice au fost anul trecut printre principalii beneficiari ai dezvoltarii sistemelor de creditare pe piata romaneasca, insa in luna februarie, o data cu anuntarea intrarii in vigoare a normelor propuse de Banca Nationala a Romaniei, vanzarile au cazut aproape dramatic. Chiar daca ulterior institutiile de credit de pe piata romaneasca au gasit din nou modalitati prin care acordau credit fara avans si fara girant oamenii nu prea au intrat in magazine, ceea ce i-a impins pe principalii jucatori de pe aceasta piata, Altex, Domo si Flanco, sa investeasca sume importante in publicitate, in incercarea de a readuce cumparatorii in magazine.
oana.nuta@zf.ro ; ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO