Prima pagina

ai totusi exista minuni: bugetul pe 2002, adoptat

16.11.2001, 00:00 10



Ordonatorii de credite vor avea la dispozitie fondurile alocate prin bugetul de stat chiar de la inceputul anului, aceasta premiera a politicii postdecembriste fiind posibila ca urmare a adoptarii in sedinta de ieri a Parlamentului a Legii bugetului de stat pe 2002.

Dupa patru zile de discutii in plen, precedate de o saptamana de discutii in Comisiile de specialitate, bugetul de stat si cel al asigurarilor sociale au fost adoptate ieri cu 270 de voturi favorabile, reprezentand optiunile parlamentarilor PSD si UDMR.

Impotriva bugetului s-au pronuntat senatorii si deputatii PNL, PD si PRM, care au intrunit 154 de voturi.

Pozitia comuna a Opozitiei este un raspuns la atitudinea inflexibila manifestata de partidul de guvernamant si UDMR fata de propunerile formulate de PNL, PD si PRM, intrucat nici unul dintre amendamentele celor trei formatiuni nu au reusit sa primeasca acceptul plenului a carei majoritate a fost asigurata de alianta PSD-UDMR.

In replica, premierul Adrian Nastase afirma ca pozitia comuna a Opozitiei la votarea bugetului "va conta in evaluarile viitoare".

In aceste conditii, PNL si PD nu exclud posibilitatea contestarii Legii bugetului la Curtea Constitutionala.

O eventuala decizie de contestare a bugetului va fi luata in sedinta de luni a grupurilor parlamentare ale democratilor din Senat si Camera Deputatilor, a declarat ieri pentru Ziarul Financiar vicepresedintele formatiunii Emil Boc.

ai liberalii luau ieri in calcul posibilitatea contestarii bugetului. Surse din PNL au afirmat ca liderii acestui partid vor discuta cu PD in vederea unei decizii comune in acest sens, intrucat nici liberalii nici democratii nu au numarul suficient de parlamentari pentru a incepe acest demers pe cont propriu.

ai PRM analizeaza separat posibilitatea contestarii bugetului la Curtea Constitutionala. Care sunt obiectiile Opozitiei ?



Bugetul pe 2002, fara girul Opozitiei

Partidele parlamentare si-au argumentat pozitia adoptata la votul asupra bugetului de stat si bugetului asigurarilor sociale, PSD si UDMR subliniind partile bune, Opozitia accentuand punctele slabe.

Dupa doar patru zile de dezbateri, Parlamentul a votat, ieri, legea bugetului de stat pe 2002 si legea bugetului asigurarilor sociale, ambele intrunind acelasi numar de voturi - 270 "pentru" si 154 "impotriva".

In favoarea celor doua legi au votat parlamentarii PSD si UDMR, voturile impotriva apartinand reprezentantilor PNL, PD si PRM.

Aliatul "de facto" al partidului de guvernamant, UDMR a explicat ca a sustinut bugetul pentru ca mai multe amendamente propuse de Uniune au fost acceptate si pentru ca este nevoie de "stabilitate si transparenta politica si economica", dupa cum a spus liderul formatiunii Marko Bela. El a admis insa ca "bugetul este sarac" si ca "o serie de probleme vor ramane".

In schimb, Opozitia a continuat sa critice bugetul si dupa adoptarea acestuia.

Liberalii considera ca acest proiect de buget "denota mai degraba o gandire de tip contabil, decat una bazata pe o viziune economica", dupa cum a sintetizat Calin Popescu Tariceanu.

Deputatul PNL a remarcat ca bugetul nu ia in calcul evenimentele care au avut loc in Statele Unite in 11 septembrie si care in mod sigur vor avea efecte asupra economiilor nationale.

Potrivit lui Tariceanu, bugetul "tinde sa devina un instrument de propaganda pentru guvernul Nastase" si "nu are nimic de-a face cu interesele tarii".

Deputatul PD Liviu Negoita a catalogat bugetul drept unul "al excluderii sociale" din cauza impozitarii excesive a muncii si a pozitiei pe care o are fata de cetateni.

"Nu putem accepta ca statul, prin intermediul Guvernului, sa devina exponentul doar al intereselor economice, si acelea partinice, neglijand functia sa sociala", a spus Negoita.

Prezent pentru prima data in Parlament de la inceperea dezbaterilor pe marginea bugetului, presedintele PRM Corneliu Vadim Tudor a spus ca partidul sau a votat "impotriva", intrucat legea bugetului "este prost alcatuita", "este expresia unei politici aberante, de musamalizare a actelor de coruptie" si pentru ca nu mai doreste sa acorde un nou "vot in alb" actualei Guvernari.

Partidul de guvernamant a raspuns criticilor Opozitiei prin deputatul Florin Georgescu, care a calificat discursurile reprezentantilor PRM, PD si PNL drept "strict politice".

El a afirmat ca bugetul adoptat de Parlament este unul "recunoscut si confirmat" de institutiile economice internationale, ceea ce va permite Romaniei atragerea de resurse externe complementare celor interne.



Premierul Adrian Nastase a tinut sa remarce faptul ca este pentru prima data cand Romania are un buget pentru anul viitor inca din luna noiembrie a anului in curs, ceea ce va permite ca, la nivel local, sa se adopte bugetele aferente

Totodata, premierul a afirmat, de la tribuna Parlamentului, ca in 2001 Guvernul a reusit sa atinga o crestere economica de 5%, in timp ce guvernarile anterioare, la un an de la alegeri, inregistrau o scadere de 4% in aceleasi conditii de sprijin intern si extern.



Bugetul pe anul viitor a fost adoptat de Parlament intr-o varianta foarte apropiata de cea initiata de Guvern. Dintre cele 442 de amendamente initiate de parlamentari, cele mai multe apartinand reprezentantilor Opozitiei, au fost adoptate doar 45, dintre care doar zece reprezinta modificari de fond.

Situatia a fost generata atat de inflexibilitatea parlamentarilor PSD si UDMR, care au respins majoritatea amendamentelor propuse de Opozitie dar si de catre colegii de partid si au optat pentru varianta adoptata de catre Comisia de buget-finante.

Dar nu numai. Trebuie remarcat insa ca foarte multe dintre propunerile care vizau suplimentarea unor fonduri nu indicau sursele de finantare, sau indicau surse de finantare nerealiste.

Un exemplu in acest sens il constituie propunerea facuta de senatorul Constantin Balalau privind suplimentarea cheltuielilor de personal din Ministerul Educatiei si Cercetarii cu 904 miliarde lei pentru care era indicata ca sursa de finantare marirea taxei pe valoarea adaugata la produsele de lux de import (blanuri, masini de lux, parfumuri).

Or, majorarea taxei pe valoarea adaugata nu face obiectul legii bugetului de stat, aceasta fiind reglementata printr-o lege speciala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO