Prima pagina

A.T. Kearney: Romanii nu au viziune pe termen lung

20.06.2008, 19:59 18

Companiile locale vor putea sa iasa in afara si sa dobandeasca o pozitie regionala numai in momentul in care vor avea o strategie pe termen lung si isi vor specializa afacerile pe o anumita nisa de piata, sunt de parere reprezentantii firmei de consultanta A.T. Kearney.
"Companiile romanesti nu au inceput inca sa cumpere in afara, nu s-a conturat inca o tendinta in acest sens. Mai intai ele trebuie sa aiba o strategie pe termen lung. Sunt foarte multe oportunitati pentru jucatorii locali, insa pentru a deveni internationali le trebuie o viziune pe termen lung", a spus Andrej Vizjak, managing director Eastern Europe al A.T. Kearney. Printre companiile care au deja activitati la nivel regional se numara Arabesque, Romstal, Mobexpert, European Drinks, IRS, Grup Feroviar Roman, Domo, Aquila, MediaPro.
"Astfel de companii au atins o masa critica si acum trebuie sa puna in balanta prezenta locala vs. cea regionala. Sunt companii conectate la realitatea economica si politica regionala si acesta este principalul lor avantaj. Trebuie ca pe termen lung sa-si construiasca acele nise pe care pot dobandi avantaje competitive la nivel international", a adaugat Vizjak.
Spre deosebire de companiile mari private din alte state, cele romanesti au inca dimensiuni reduse, fiind numai cateva in topul primelor 50. Potrivit unei analize realizate recent de ZF, ierarhia capitalului privat romanesc este dominata in continuare de banci, Banca Transilvania si Banca Carpatica, iar dintre firme in top se afla Arabesque, Altex, European Drinks, Cuprom, InterAgro sau Ambient.
In legatura cu posibilitatile pe care companiile romanesti le au la indemana pentru a intra pe alte piete, reprezentantul A.T. Kearney este de parere ca preluarea este cea mai dificila.
"In primul rand nu este usor sa intri printr-o achizitie intr-o tara din est, iar in al doilea rand nu este usor sa conduci o companie pe care o cumperi aici. Managerii trebuie sa aiba anumite deprinderi si nu stiu cati executivi romani le poseda", a precizat Vizjak.
In opinia consultantului de la A.T. Kearney managerii romani pot fi pregatiti in acest sens. "Exista un potential urias pentru a pregati manageri romani sa conduca activitati internationale", a adaugat Vizjak.
Cele mai potrivite domenii pe care antreprenorii romani le pot "exporta" sunt retailul si utilitatile.
"Am avut contact cu multe companii romanesti si cred ca au un portofoliu de operatiuni foarte diversificat. Nu se pot duce cu tot portofoliul afara pentru ca nu vor reusi sa obtina avantaje competitive si nici economii de scala", spune Vizjak.
El este de parere ca in Romania sunt acoperite domeniile traditionale care acum traverseaza un stadiu accelerat de dezvoltare. "Antreprenorii nu trebuie sa inventeze altceva pentru a iesi in afara, ci pot sa construiasca pe baza a ceea ce au acum", spune Andrej Vizjak.
Vizjak a lansat ieri in Romania cartea "Competing against scale. The growth cube for scale-based competition". In lucrare, el sustine ideea potrivit careia grupurile care vor reusi sa incheie cele mai mari fuziuni si achizitii vor putea sa ajunga intre liderii dintr-o anumita industrie. Numai aceste grupuri vor supravietui fazei finale a concentrarii prin care trece industria mondiala.
A.T. Kearney este una dintre cele mai mari companii de consultanta manageriala din lume. Bazele A.T. Kearney au fost puse in 1926 la Chicago si are 2.500 de angajati in peste 30 de tari. In Europa de Sud-Est este prezenta de peste 15 ani, iar in 2007 si-a dechis biroul de reprezentare din Romania.
Pe piata locala A.T. Kearney a furnizat servicii de consultanta companiilor din domenii precum energetic, financiar, telecomunicatii, farmaceutic si media.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO