Prima pagina

2003 a adus profituri triple pentru retailerii de electrocasnice

05.10.2004, 00:00 12

Retelele care vand produse electronice si electrocasnice, asa numitii retaileri electrici, au profitat din plin de pe urma cozilor inregistrate pe tot parcursul anului trecut in magazinele de profil. Daca cifra de afaceri a celor mai mari trei jucatori in domeniu a crescut anul trecut de peste 2,3 ori fata de anul precedent, profiturile lor aproape ca s-au triplat, arata datele Ministerului Finantelor, abia publicate.
Altex Impex Srl, Flanco International Srl si Interexpo Ltd, companiile care detin cele mai mari trei retele de magazine de produse electronice si electrocasnice (Altex, Flanco si, respectiv Domo) au realizat cumulat la nivelul anului trecut, potrivit datelor disponibile la Ministerul Finantelor, o cifra de afaceri de peste 320 de milioane de euro, in crestere cu 134% fata de anul precedent. In acelasi timp, profitul net cumulat realizat de cele trei companii a depasit 22 de milioane de euro, de trei ori mai mult fata de cele 7,5 milioane inregistrate in anul anterior.
Altex a ocupat anul trecut primul loc in ceea ce priveste profitul net realizat, cu aproape 8,8 milioane euro, iar Flanco aproape 7,6 milioane euro. Interexpo, compania care detine reteaua Domo, a realizat la randul sau un profit de aproape 5,7 milioane euro.
Din punctul de vedere al cifrei de afaceri, cea mai bine pozitionata retea de magazine de produse electrocasnice a fost anul trecut Flanco, cu aproape 119 milioane euro. La foarte mica distanta s-a aflat Altex, cu mai bine de 115 milioane euro cifra de afaceri. Interexpo, a realizat o cifra de afaceri de peste 86 de milioane de euro.
Pentru realizarea acestor rezultate, Altex a avut, potrivit datelor Ministerului Finantelor, un numar mediu de peste 1.300 de salariati la nivelul anului trecut, Flanco - 530, iar Interexpo putin peste 400.
Daca in cazul Altex si Flanco, datele din bilanturile contabile ale companiilor pentru anul trecut se refera in mod exclusiv la activitatile de retail realizate prin intermediul magazinelor proprii, in cazul Interexpo datele includ atat activitatea de retail (magazinele Domo) cat si comertul.
Potrivit reprezentantilor companiei, reteaua Domo a contribuit anul trecut cu aproximativ 65-70% la rezultatele Interexpo. Din toamna acestui an, Interexpo s-a splitat in doua companii distincte - Domo Retail SA si Domo Distribution Group, avand ca obiect de activitate comertul cu amanuntul si respectiv ridicata a produselor electronice si electrocasnice.
Piata de produse electronice si electrocasnice a fost anul trecut unul dintre cele mai performante segmente ale economiei romanesti.
Daca in ultimii ani cresterea generala a pietei era situata in jurul a 20% (ceea ce nu este deloc putin), in anul 2003 piata a explodat ajungand la aproximativ 550-600 de milioane de euro, ceea ce corespunde unei cresteri de aproape 70%.
Sistemele de creditare sunt principalul argument pentru aceasta crestere fara precedent.
In acest an, ca urmare a introducerii de catre Banca Nationala a Romanie a unor noi reglementari privind acordarea creditelor de consum, vanzarile de produse electronice si electrocasnice pe piata romaneasca au scazut substantial fata de anul trecut.
Desi nu a fost vorba de o ingradire puternica a conditiilor de acordare a creditelor, potentialii clienti nu au mai apelat la credite de consum, devenind mai atenti la nivelul dobanzilor si implicit a sumelor pe care trebuiau sa le plateasca.
In aceste conditii, jucatorii din piata au estimat pentru primele opt luni ale anului o scadere a pietei intre 10-15%.
A doua jumatate a anului este in general cea mai buna perioada pentru vanzarile de electrocasnice, companiile din domeniu avand sperante mari pentru ultimele luni ale acestui an. Chiar si asa, piata romaneasca de electrocasnice nu va depasi, potrivit celei mai mari parti a jucatorilor din piata, nivelul de 450-500 de milioane de euro. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO