Premium

Lectia de sport

Lectia de sport
29.04.2010, 15:13 49

Probabil ca, intr-un birou de la etajul directorial al cladiriiRolex din Geneva, cineva si-a permis o usoara ridicare dinsprancene la izbucnirea mega-scandalului Tiger Woods. In vreme ceTAG Heuer a iesit super sifonat din telenovela Woods, iar altisponsori precum Nike au ales calea penibilului (vezi reclama cuWoods si vocea tatalui sau, un pseudo-Hamlet jenant), Rolex isicontinua performanta de a fi unul dintre brandurile orologere cuimplicare uriasa in sport si cu un scor zero la scandaluri.

"Strategianoastra e de fapt foarte simpla", mi-au spus membriidepartamentului de sponsorizare in cursul vizitei la Geneva, lacartierul general Rolex. "Daca un potential ambasador ne intreabain primul rand "Cat ma platiti?" in loc sa spuna "Imi placprodusele voastre", atunci stim ca relatia nu o sa mearga. Si,indiferent cat de idealist suna in epoca asta de marketareexcesiva, la noi totul se bazeaza pe pasiunea pentru brand, pentruceasuri.

Hans Wilsdorf a infiintat compania asta din pasiune, nu ca safaca bani. Iar ambasadorii nostri de multe ori poarta Rolex inaintesa discute cu noi despre reprezentare, cum e cazul lui PlacidoDomingo, de pilda".

Un alt ingredient pe cat de simplu pe atat de genial dinstrategia departamentului de sponsorizare Rolex este importantaacordata valorii umane a personalitatii care ar putea reprezentabrandul. Prea multe marci se lasa orbite de performanta unuisportiv sau unui artist, fara a lua in calcul caracterul, astfel cade multe ori se lasa "cu lacrimi" pentru sponsori, ca in cazul luiTiger Woods sau al multi-medaliatului Michael Phelps, fotografiatin timp ce folosea o pipa pentru marijuana. Pentru a evita dramelesi expunerea negativa, reprezentantii departamentului desponsorizari Rolex evalueaza cu grija profilul psihologic alfiecarui potential candidat si tocmai din aceasta cauza opersonalitate din Romania, cu un bine documentat temperamentvulcanic, nu a trecut testul, desi cariera artistica eimpresionanta.

"Din nou o sa sune naiv si idealistic, dar ambasadorii nostrichiar fac parte din familia Rolex," spun "sponsorii". "PlacidoDomingo e cu noi din 1982, Kiri Te Kanawa din 1978, iar Sir JackieStewart din 1968! Iar majoritatea acestor acorduri de o viata sepecetluiesc printr-o strangere de mana. Modus ope randi e foartesimplu: echipa departa mentului de sponsorizari identificapersonalitati de top, pe care apoi le contactam, discutam si, dacane anima acelasi spirit si aceleasi valori, totul decurge foarteusor".

Pe langa modul relaxat si prietenos in care Rolex trateazaaceste colaborari (oarecum in contrast cu imaginea sa foarte binecontrolata), ambasadorii sunt atrasi si de avantajele pe care leasigura o colaborare cu cel mai cunoscut brand orologer din lume -pe langa awareness, e vorba de o campanie globala derulata de marcaelvetiana, pe toate suporturile posibile: TV, print, online, radioetc.

Poate cel mai reprezentativ testimonial Rolex este RogerFederer, tenismanul de un geniu indiscutabil, dar care este inacelasi timp si un gentleman perfect, cu un temperament de oeleganta si un calm rar intalnite in sport. Bineinteles ca fiecareom are dreptul la o criza existentiala, si cu atat mai mult unsportiv profesionist, dar Federer pare decis sa evolueze cu gratiein ochii publicului.

Rolex este activ, ca sponsorizare, in tenis, golf, echitatie,sailing si curse automobilistice. "Nu intentionam sa ne extindemactivitatea si la alte sporturi, deoarece preferam sa ne concentramasupra celor cinci arii undesuntem deja prezenti si sa ne sporim activitatea in acele segmente.Cat despre filme, nu se pune problema - nici nu lucram cu actoripentru testimoniale, nici nu suntem de acord cu product placementin filme - nici macar nu furnizam ceasurile. Noi facem ce stim -simple is beautiful".

TENIS

Din 1978, cand Rolex a fost numit cronometror oficial laWimbledon. Astazi, brandul sponsorizeaza cele mai prestigioaseevenimente, iar ambasadorii sunt Roger Federer, Justine Henin siAna Ivanovici.

GOLF

Din 1967, cand Arnold Palmer a devenit ambasador Rolex. Inprezent, printre ambasadori se numara Jack Nicklaus si Gary Player,iar Rolex sponsorizeaza cele patru turnee majore.

ECHITATIE

Rolex e partener FEI (Federatia Ecvestra Internationala) si, din2002, sponsorizeaza FEI World Equestrian Games, cea maiprestigioasa competitie ecvestra din lume. Din 2007, brandulsponsorizeaza faimoasa si dificila Rolex FEI World Cup Final, dar efoarte implicat si in competitiile de polo calare, extrem depopulare in America Latina. Printre ambasadori se numara RodrigoPessoa, Zara Phillips si Meredith Michaels-Beerbaum.

AUTO

Prezenta Rolex in acest domeniu dateaza din anii '30, candMalcolm Campbell, mare fan Rolex, a fost primul pilot de curse carea depasit viteza de 300 de mile pe ora - atingand 301 mile (484km/h). In 1959, Rolex s-a asociat cu Daytona InternationalSpeedway, unde are loc faimoasa cursa de anduranta 24 At Daytona.Compania sponsorizeaza si nu mai putin celebra Les 24 Heures duMans. Ambasadorii din automobilistica sunt Sir Jackie Stewart siRoger Penske.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO