Politică externă

Londra blocheaza sute de milioane de euro pentru IAR Ghimbav

26.05.2009, 18:57 21

Contractul presupunea efectuarea de catre Eurocopter in Romania a unor lucrari de modernizare a 33 de elicoptere de tip Puma, dar parlamentarii laburisti sunt ingrijorati de reactia alegatorilor pe fondul cresterii somajului in Marea Britanie.

Publicatia britanica nu precizeaza compania romaneasca, care ar fi urmat sa faca reparatiile pentru elicopterele Fortei Aeriene Regale. Insa este vorba de IAR Ghimbav, companie al carei actionar majoritar a ramas in continuare statul (64,8%), in urma mai multor incercari de privatizare esuate. Directorul IAR Ghimbav, Neculai Banea, a declarat pentru ZF ca lucrarile de modernizare ar fi urmat sa fie facute la Brasov in baza unor subcontracte ale intreprinderii brasovene cu Eurocopter, parte a gigantului EADS. El nu a dorit sa precizeze valoarea contractelor pe care IAR le-ar fi castigat in acest parteneriat cu Eurocopter.
 
IAR Ghimbav cere presiunea Bucurestiului asupra Londrei
"Vom faca maine (azi - n.n.) o interventie pe langa Guvernul Romaniei pentru a-i convinge sa faca presiuni pe langa oficialii Marii Britanii pentru a continua cu acest contract. Este important ca Guvernul britanic sa inteleaga ca acest contract este foarte benefic pentru ei, avand in vedere ca forta de munca este mai ieftina in Romania", a declarat Banea.
"Britanicii trebuie sa inteleaga ca si forta lor de munca a avut de castigat de pe urma Romaniei, dupa ce am cumparat doua fregate de la ei (Coventry si London, iesite din uz, modernizate de EADS si rebotezate de partea romana Regele Ferdinand si Regina Maria - n.n.)", a mai spus Banea.
Elicopterele de tip Puma (concept frantuzesc) au inceput sa fie folosite de britanici din 1971 si multe au acum aproape 40 de ani. Proiectul cu Eurocopter le-ar fi facut sa fie operabile pana in 2020, relateaza The Times.
Potrivit lui Banea, discutiile dintre Eurocopter si Marea Britanie durau de 2 ani de zile, iar contractul se afla in faza finala, la doar un pas de a fi incheiat. Contractul urma sa fie semnat pe o perioada lunga de 3 ani, a mai spus directorul IAR Ghimbav. Ieri la Ghimbav a avut loc un protest al muncitorilor care se tem ca jumatate dintre ei vor fi disponibilizati in cateva luni din cauza crizei.
Marea Britanie este, ca si alte state, grav afectata de recesiunea din Europa Occidentala. Luna trecuta numarul somerilor a atins 2 milioane, cel mai inalt nivel din ultimii 12 ani.
Pe fondul cresterii ratei somajului au avut loc in primele luni ale anului o serie de proteste impotriva angajarii muncitorilor straini in detrimentul celor britanici.
Cu doar 10 zile inainte de alegerile europarlamentare si cele locale din 4 iunie, Partidul Laburist, aflat la putere, se afla cu 12 procente in sondaje in urma Partidului Conservator din opozitie. De altfel, premierul Gordon Brown incearca disperat sa-si reimpuna autoritatea atat in guvern, dar si in cadrul Partidului Laburist. Scandalul deconturilor, in care parlamentarii sunt acuzati ca au folosit banii publici in interesul propriu, poate fi fatal pentru viitorul politic al lui Brown.
 
Guvernul britanic vrea elicoptere Sea King, armata prefera Puma
Guvernul britanic ar fi mai deschis sa atribuie contractul companiei Augusta Westland in locul Eurocopter, pentru modernizarea aparatelor Sea King ale Marinei Regale, in locul celor de tip Puma. Lucrarile ar urma sa se desfasoare in Yeovil, creand astfel sute de locuri de munca.
Cu toate acestea insa, armata britanica nu este de acord cu decizia din strada Downing, numarul 10, si considera ca elicopterele Puma sunt cele mai bune in conflictul din Afganistan. "Decizia privind Puma este una politica. Avem nevoie de aceste aparate, dar din punct de vedere politic este inacceptabil sa trimitem lucrari in Romania", a comentat un oficial militar.
Armata s-a plans in mod repetat ca lipsa elicopterelor este acuta in Afganistan, iar Guvernul a luat in calcul inchirierea de elicoptere sovietice vechi pentru a satisface aceasta cerere.
Ministrul britanic al comertului, Lord Madelson, a pledat in favoarea Eurocopter, chiar daca aceasta ar presupune modernizarea aparatelor Puma in Romania, intrucat aceasta ar garanta in viitor contracte cu Airbus, producatorul de avioane, aflat in proprietatea aceleiasi companii ca si Eurocopter.
 
Reversul lui "Buy American"
In vreme ce Londra se gandeste cum sa-si protejeze piata interna si sa-si pastreze locurile de munca, presedintele american Barack Obama este presat de oamenii de afaceri sa renunte la planul Buy American (cumpara american), program controversat si considerat de unii protectionist, pe motiv ca face mai mult rau decat bine companiilor din SUA, relateaza Financial Times.
Potrivit proiectului, inclus in planul de stimulare economica de 787 de miliarde de dolari, adoptat de Congres in februarie, in proiectele de lucrari publice din SUA trebuia folosite numai otel, fier si alte produse ale industriei prelucratoare americane.
Clauza a fost apoi modificata la presiunile partenerilor comerciali ai SUA si de teama aparitiei unor reactii similare. Astfel, UE, Canada, Mexic, in principal, au fost exceptate de la aceasta clauza, adica se vor putea cumpara produsele mai sus citate si din aceste state pentru lucrarile publice americane.
Cu toate acestea insa, firmele din Canada (tara exceptata) se plang ca produsele lor sunt respinse in SUA in baza programului Buy American. De aceea, unele localitati canadiene au adoptat niste rezolutii "Do Not Buy American" (Nu cumpara american), prin care se cere boicotarea produselor din SUA.
"Do Not Buy American" a afectat grav afacerile unor companii americane, care aveau afaceri bazate pe export. Compania manufacturiera din Texas JCM Industries a anuntat ca va trebui sa renunte la o parte din angajati daca aceasta situatie se inrautateste.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO