Politică externă

Franta a renuntat la conducerea Airbus in favoarea Germaniei

17.07.2007, 19:49 11

Copresedintele EADS, germanul Ruediger Grube, va deveni presedinte unic al grupului, francezul Louis Gallois va deveni director general, iar un alt german, Tom Ender, va fi director general al Airbus (divizia civila a EADS), potrivit unui acord convenit ieri intre Franta si Germania.
Structura noii conduceri a fost convenita ieri de presedintele francez Nicolas Sarkozy si cancelarul german Angela Merkel care s-au intalnit la Toulouse pentru a stabili aceasta structura de conducere mai flexibila.
Este vorba de o incercare de a gasi o structura de management mai eficace pentru a face EADS-ul mai puternic, in conditiile in care divizia civila a grupului, Airbus, are dificultati financiare si se va vedea obligata sa concedieze 10.000 de oameni.
Actualmente, Franta controleaza o participatie de 27,38% la EADS si este reprezentata in conducerea companiei de copresedintele Arnaud Lagardere, al carui grup media detine, de asemenea, actiuni. Producatorul auto german DaimlerChrysler controleaza 22,4% din titluri si este reprezentat de copresedintele Ruediger Grube.
Alti actionari importanti sunt statul spaniol, cu 5,5% din titluri, si banca rusa de stat VTB, cu 5% din actiuni, in vreme ce fondurile DIC si Zabeel din Dubai detin, impreuna, putin peste 3% din actiuni.
Activitatea EADS a fost influentata in mod negativ de dezacordurile dintre actionarii francezi si cei germani, politicieni si angajati, ca urmare a problemelor determinate de intarzierea livrarilor aeronavei A380 si a aprecierii euro in raport cu dolarul.
Airbus intentioneaza sa disponibilizeze 10.000 de angajati, la uzinele proprii si la furnizori, sa reduca numarul unitatilor de productie si sa externalizeze un procent mai mare al activitatilor in afara zonei euro, in cazul productiei noii aeronave A350.
Intalnirea dintre Sarkozy si Merkel a avut loc pe fondul existentei unor tensiuni franco-germane, legate de criticile aduse de Franta cotatiei ridicate a euro si a rolului BCE in stabilirea politicii monetare.
Acordul convenit ieri reprezinta o schimbare de politica din partea Frantei, intrucat autoritatile de la Paris doreau sa pastreze Airbus sub control.
Gallois detine in prezent functia de director general al Airbus si de co-director general la EADS.
"Este o decizie buna pentru companie, precum si pentru mine, intrucat provocarile sunt la Airbus, unde va fi determinata competitivitatea intregului grup", a declarat Enders.
Sarkozy s-a intalnit, in luna mai, cu angajatii Airbus si a cerut modificarea sistemului de management al EADS.
Sprijinul puternic pentru schimbare acordat de Sarkozy reflecta frustrarea ca statul francez are prerogative limitate in conducerea grupului, in pofida marimii considerabile a participatiei detinute.
Titlurile EADS erau cotate ieri la ora 09:35 GMT, in crestere cu 0,8%, la 24,17 euro pe unitate, peste evolutia generala a pietei franceze.
EADS este cea de-a doua companiei constructoare de aeronave din lume, dupa Boeing, si a doua mare producatoare de arme, dupa BAE Systems. Este o corporatie europeana formata pe 10 iulie 2000 prin fuzionarea dintre Aerospatiale-Matra (Franta), Construcciones Aeronauticas (Spania) si DaimlerChrysler Aerospace (Germania). Compania se ocupa cu dezvoltarea de aeronave civile si militare, rachete, sateliti si alte sisteme din domeniu.
Airbus Industries a avut, pana in septembrie 2006, drept principali actionari companiile EADS (80%) si BAE Systems (20%), cand acestea au anuntat ca BAE si-a vandut actiunile celeilalte firme, EADS ramanand singurul patron.
Presedintele francez a considerat intotdeauna ca principala vina in criza Airbus a avut-o cresterea monedei unice euro.
Relatiile dintre Franta si Germania s-au inrautatit in ultimele luni din cauza planurilor economice ale lui Sarkozy, pe care acesta le-a prezentat in diferite randuri. Intarirea monedei euro este criticata de fiecare data de presedintele francez, sustinand ca acest lucru impiedica cresterea economica din Europa si crearea de locuri de munca si, evident, tot euro este de vina pentru dificultatile Airbus, crede Sarkozy.
Totodata, el considera ca Banca Centrala Europeana (BCE) ar trebui sa fie controlata de politicieni, astfel incat acestia sa poata decide dobanda de referinta practicata de banca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO