Politică externă

Candidatii la prezidentialele din SUA strang zeci de milioane de dolari prin internet

06.10.2008, 16:04 15

Candidatul democrat la alegerile prezidentiale din SUA, Barack Obama, incerca ieri sa stranga 1 milion de dolari intr-un minut pentru campania sa electorala din donatii facute pe internet. Misiune imposibila? Pe 21 aprilie cand a incercat aceeasi figura campania AnObamaMinute a strans "numai" 260.000 de dolari intr-un minut, dar asta nu l-a impiedicat pe Obama sa stranga in total sume frumoase, via internet, pentru campania sa.

In ianuarie Barack stransese 32 de milioane de dolari, 90% din aceasta suma fiind stransa din donatii de cate 100 de dolari, via internet.
In martie, figura s-a repetat, candidatul democrat in cursa pentru Casa Alba strangand 40 de milioane in acelasi mod.
In luna august, Obama a strans suma record de 66 de milioane de dolari, cei mai multi bani adunati vreodata intr-o luna de vreun candidat prezidential din SUA. Managerul campaniei lui Obama, David Plouffe, a anuntat ca suma a fost obtinuta datorita unui numar de 500.000 de noi donatori, ajungandu-se astfel la un numar total de 2,5 milioane. McCain a strans numai 47 de milioane de dolari. Desi sefii de campanie nu au specificat, majoritatea specialistilor cred ca acesti bani au fost obtinuti prin aceste donatii mici pe internet.
In ciuda sumelor uriase pe care le poate aduce internetul, in momentul de fata numai campania lui Barack Obama se mai poate bucura de ele. Si asta pentru ca de la 1 septembrie McCain a optat pentru finantarea campaniei din fonduri guvernamentale, care-i impune o limita de 84 de milioane de dolari. Tot ceea ce este strans pe langa acesti bani intra in conturile Partidului Republican.
Sunt performantele lui Obama atat de spectaculoase in privinta sustinerii internautilor? Pentru cei care stiu ca el si-a adjudecat serviciul unui cofondator al Facebook, Cris Hugues (24 de ani), pentru a-i crea site-ul de Mybarackobama.com, succesul sau la tineri nu mai este chiar atat de mirare. Prezentat ca "arma secreta a campaniei lui Obama", Hugues a fost discipolul lui Mark Zuckerberg si al lui Dustin Moscowitz, patronii fondatori ai Facebook. El a reusit sa adune impreuna o jumatate de milion de militanti de-al lungul a 8.000 de grupuri. Pariul lui: sa faca din acesti navigatori pe internet centrul unor actiuni militante. Iesiti dintr-o generatie care a crescut odata cu internetul, acesti internauti sunt totodata invitati sa puna intrebari (carora candidatul le raspunde), dar si sa devina emisarii pe net ai candidatului, promovand materiale video sau plecand in cautarea altor grupuri precum Blackplanet.com, unul dintre site-urile comunitatii de socializare. Insa Hughs merge si in intampinarea retelelor profesionale, precum Linkedin. Potrivit revistei BusinessWeek, a fost suficient ca Obama sa-i solicite opinia sefului Linkedin in privinta intreprinderilor mici si mijlocii ca sa primeasca 1.500 de raspunsuri. Ceea ce face din Obama o forta a fost ca el a inteles ca America este pe cale sa treaca de la "mass-media" la "mymedia", cred analistii.
In Statele Unite, potrivit Mediametri Netratings, Facebook avea, la finele lui 2007, 22,7 de milioane de utilizatori - adica o penetrare de 13,7% a caminelor americane.
Obama nu este pionierul utilizarii internetului ca mijloc de promovare politica, el i-a dat acum doar o alta dimensiune, cred analistii.
De altfel, Obama este perceput de analisti drept candidatul castigator al campaniei electorale de pe internet. "Este ca diferenta dintre o trasura cu cai si o nava spatiala a NASA", este de parere expertul Phil Noble, consilier al lui Obama, care urmareste indeaproape relatia dintre internet si politica.
"Obama, spre deosebire de McCain, le-a oferit oamenilor instrumentele sa-si creeze si sa-si conduca propria campanie. In mare parte e diferenta de varsta", a declarat Noble.
Phil Noble a adaugat ca Obama foloseste BlackBerry, spre deosebire de McCain, care intrebat fiind daca foloseste un Mac sau PC, el a raspuns "Niciunul. Sunt un analfabet din acest punct de vedere si ma bazez pe ajutorul sotiei de fiecare data".
Un studiu al comScore Ad Metrix asupra activitatii pe internet a celor doi candidati in primele sase luni ale anului arata ca Obama este cel care are cel mai mare succes cu o astfel de campanie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO