Politică

O noua controversa: pe ce isi asuma Guvernul raspunderea

21.01.2003, 00:00 6

Concomitent cu abandonarea unor teme intens mediatizate - alegeri anticipate, demisia guvernului, remanierea guvernamentala - Guvernul si Presedintia au lansat, zilele trecute, noi subiecte politice. Subiecte aflate in aceeasi perdea de ceata, ca si primele. Spre exemplu, asumarea raspunderii Guvernului, in februarie, pe un pachet de legi anticoruptie, care sa cuprinda si legea declararii averii demnitarilor. Sau inchiderea Registrului Comertului pentru o saptamana,  timp in care birocratia din aceasta institutie sa dispara.

PNL: o lege, nu un  pachet
Coruptia este in Romania un fenomen "institutionalizat" suna Raportul Comisiei Europene pentru 2001. Adoptarea unor masuri anticoruptie este asadar o urgenta si, prin urmare, se incadreaza in limitele constitutionale impuse procedeului asumarii raspunderii, cum intentioneaza sa faca Executivul. Prin acest procedeu Guvernul intentioneaza sa modifice unele prevederi din Codul Penal, dar si legea prevenirii spalarii banilor, legea conflictului de interese si legea privind controlul averilor demnitarilor, conform unor surse parlamentare apartinand PSD si PNL.
Toate bune, dar Constitutia prevede ca Executivul nu-si poate asuma raspunderea pe un pachet de legi, ci pe o singura lege, o declaratie de politica generala sau pe un program politic.
Din acest motiv, senatorul liberal Nicolae Vlad Popa, membru al comisiei juridice din Senat afirma ca intentia Guvernului este irealizabila.
"Si Valeriu Stoica (fost presedinte al PNL, fost ministru al Justitiei - n. red.) venise, in anii trecuti cu un pachet legislativ pe care dorea ca Guvernul sa-si asume raspunderea. Limitele constitutionale l-au impiedicat insa", reaminteste Popa.
Pentru senatorul PSD Ion Predescu, lucrurile par mai limpezi, dar nu si pentru senatorul PSD Antonie Iorgovan. "Va fi un proiect de lege care va modifica mai multe reglementari, dar nu legi. Actualele prevederi in materie de anticoruptie sunt insuficiente si trebuie adoptate grabnic", argumenteaza Predescu. "Astept sa vad ce doresc sa modifice. Pentru ca daca aceasta este o urgenta, de ce nu ar fi urgenta si modificarea legii contenciosului administrativ care este din 1990?" - se intreaba Iorgovan.
Numai ca o serie dintre legile pe care executivul doreste sa le modifice au parcurs traseul legislativ, au fost modificate intr-o Camera sau alta.
Bunaoara, legea privind controlul averilor demnitarilor  a fost modificata in Senat astfel ca lista bunurilor acestora nu mai pot fi publicate in Monitorul Oficial, cum prevedea proiectul conceput in birourile Palatului Victoria. Care va fi forma legii care pentru care va opta, in cele din urma Guvernul, atunci cand va veni in fata Parlamentului? Pentru publicarea averilor cum cere, de mai multa vreme, presedintele Ion Iliescu? Sau pentru tinerea lor in secret, cum sustin senatorii PSD, intrucat "nu este normal" ca ele sa fie publicate in oficiosul Guvernului, pentru ca "nimeni nu citeste Monitorul Oficial", dupa cum argumenteaza Predescu.

Registrul Comertului, in subordinea Justitiei
Premierul Adrian Nastase a lansat duminica la Cluj inca o tema: cea a mai vechiului scandal privind Registrul Comertului. Daca aceasta institutie nu va   fi capabila sa isi gaseasca drumul spre o functionare normala - a afirmat premierul - urmeaza sa fie inchisa pentru o saptamana pana cand functionarii Guvernului vor fi schimbati cu altii. Liberalii vad in aceste declaratii iritarea premierului fata de opozitia conducerii Registrului de a accepta trecerea institutiei in subordinea Ministerului Justitiei. Si, in vreme ce Nastase ii ameninta cu concedierea, Comisia juridica din Senat se pregateste sa modifice ordonanta care reglementeaza acest lucru. Potrivit lui senatorului PSD Predescu, senatorii doresc sa transfere birourile teritoriale ale Registrului la tribunale, intrucat ordonanta nu face distinctie intre biroul central al Registrului sI birourile teritoriale. "A fost construita prost. Aceasta e problema, nu niste oameni", afirma Predescu. Care este de fapt problema reala? "Este o problema ca, o data cu trecerea la Ministerul Justitiei, o parte a patrimoniului Registrului intra si el la Stat cum suna o alta ordonanta. Inseamna nationalizarea unor bunuri facute cu bani privati", sustine la randul sau liberalul Popa.

Cine pastoreste banii Europei?
Subiectul regionalizarii a fost si el, recent, revitalizat la sfarsitul saptamanii, dupa ce, de-a lungul timpului, administratia a facut mai multe declaratii contradictorii pe aceasta tema. Guvernul a spus initial ca regiunile vor inlocui judetele. A revenit, afirmand apoi ca este vorba de regiuni de dezvoltare, si nu administrative, pentru ca, dupa aceea, Cozmanca sa afirme ca ele vor functiona in paralel cu judetele pe care ulterior sa le vor inlocui. Cu doua zile in urma, au venit ceva lamuriri: vor fi doar regiuni de dezvoltare conduse de opt guvernatori cu atributii in gestionarea banilor europeni ce vor fi acordati acestor regiuni.
Liberalii vad insa in proiectul guvernamental o capcana. In opinia PNL masura guvernamentala reprezinta "finalizarea pesederizarii" si demonstreaza intentia actuale puteri "de a pune mana, cu orice pret, pe fondurile care vor fi derulate prin regiunile de dezvoltare", dupa cum a declarat purtatorul de cuvant al PNL Eugen Nicolaescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO