Politică

La ce mai este bună descentralizarea de vreme ce totul este împărţit ca o feudă?

 La ce mai este bună descentralizarea de vreme ce totul este împărţit ca o feudă?

Autor: Iulian Anghel

08.09.2010, 23:54 28

Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi-a împărţit,recent, "frăţeşte", potrivit algoritmului politic, locurile înconsiliile de administraţie ale spitalelor pe care tocmai le-aprimit în administrare în urma intrării în vigoare a ordonanţei dedescentralizare în sistemul medical. La Timişoara, coaliţia localăPSD-PNL-PNŢCD şi-a împărţit şi ea locurile în administrareaspitalelor, excluzând de la împărţeală PDL, minoritar înzonă.

La Brăila - arăta recent România liberă - Consiliul Judeţean asemnat un contract de lucrări de peste 63.000 de lei pentruspitalul de Pneumo­ftiziologie pe care tocmai îl preluase înadministrare cu o societare comercială care aparţine tocmaipreşedintelui Consiliului Judeţean, Gheorghe Bunea.
Jurnalul Naţional a scris ieri că prefectul judeţului Sibiu,Constantin Trihenea, face afaceri printr-o firmă a sa cu SpitalulClinic Judeţean de Urgenţă, intrat şi el în administrare locală. Cespune prefectul? De când a ajuns înalt demnitar public nu-şi maiconduce afacerile, care au fost transferate familiei. Şi Bunea, şiTrihenea au susţinut că nu ştiu despre afacerile familiei încheiatecu spitalele trecute la administraţia locală. Legea nu interzicedemnitarilor să fie acţionari la firme, ci doar să nu le conducă înexercitatea mandatului unei funcţii publice. Înainte de a fi înalţidemnitari şi Bunea, şi Trihenea au fost oameni de afaceri desucces. Însă semnele de întrebare nu pot fi eliminate când firmeletale fac afaceri cu administraţia pe care o conduci.
La ce bun atunci descentralizarea dacă ea devine o afacere pentrufirmele mai marilor locali sau un rezervor de fotolii în consiliide administraţie?
Acum au fost descentralizate spitalele - 373 de spitale din totalulde 435 au trecut la administraţiile locale. Dar există discuţiidespre trecerea poliţiei sub autoritatea locală. Iar aici, cazulpoliţistului de la Târgovişte aproape ucis de unul dintre capiilumii interlope locale readuce în lumină o situaţie despre care s-amai vorbit: anume legăturile dintre persoanele publice locale şiinteresele de afaceri locale.

Cristian Pârvulescu este şeful ProDemocraţia, organizaţieneguvernamentală care a susţinut dintotdeauna descentralizareaadministrativă. Dar este România cu adevărat pregătită pentrudescentralizare astfel încât ea să fie în favoarea cetăţeanului aşacum susţin că ar fi cei care o propun?
Cristian Pârvulescu spune "Legea nu poate interzice totul, nu poatesă-ţi interzică să nu ai acţiuni la o firmă, de pildă. Problemaeste că mecanismele de control cetăţeneşti nu sunt puternice. Şiaici trebuie pusă, într-adevăr, întrebarea: suntem pregătiţi pentrudescentralizare? Cei care cer cu mai multă tărie descentralizareasunt cei din administraţia locală. Dar nu o fac oare încercând săremodeleze un mecanism de control asupra afacerilor locale astfelîncât totul să fie în folosul lor? Descentralizarea trebuie făcută,dar nu în pripă şi nu până când nu te convingi că totul este pus lapunct, inclusiv mecanismele de control".

În decembrie 2008, Eugen Nicolăescu era ministrul sănătăţii carelansa un program pilot pentru Bucureşti şi Oradea privinddescentralizarea spitalelor. S-a dovedit acest program a fi unexperiment bun de vreme ce sute de spitale au fost trecute laadministraţia locală? Pentru că nu există niciun raport cu privirela rezultatele acestui prim demers.
"Avem de-a face cu o descentralizare prostească, făcută pestenoapte. S-a făcut fără transfer de resurse şi, mai ales, fărăcontrol. Descentralizarea a fost cerută de administraţiile localecare au vrut să pună mâna pe spitale pentru a face afaceri cu ele,pentru că în sănătate sunt foarte mulţi bani (în jur de 1,7 mld.euro sunt banii sistemului medicale în 2010 - n.n.). Alţii, careconştientizează cu ce risc se vor confrunta, refuză să ia înadministrare spitalele. Va fi mai rău decât atunci când erauadminstrate de la centru", spune Eugen Nicolăescu.
"Este greu să destructurezi interesele locale neprincipiale atâtavreme cât cei de la centru depind de resursele mai marilor dinteritoriu. Când mecanismul de control cetăţenesc nu există - iaracest control implică un mediu economic sănătos, o presă liberă deconstrângeri - atunci nu mai există niciun control", credePârvulescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO