Politică

Boagiu: Avem nevoie de acordul Bechtel pentru desecretizarea contractului autostrăzii Transilvania

Autor: Miruna Badea

02.10.2011, 12:19 105

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat că statul este de acord cu desecretizarea contractului încheiat cu Bechtel pentru construcţia autostrazii Transilvania, însă nu are acordul companiei americane pentru a face publice clauzele din acord.

''Contractul este secret pentru ca avem o clauză de confidenţialitate în baza căreia ambele părţi trebuie să fie de acord cu desecretizarea. Noi suntem, mai avem nevoie de acordul companiei Bechtel'', a afirmat Boagiu la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV.

Boagiu a spus că finalizarea proiectului de construcţie a autostrăzii pe traseul Braşov-Borş va fi dificilă întrucât finanţarea din partea statului va fi greu de realizat.

''Trebuie să ne gândim şi la finanţări pentru a face şi acest culoar. Şi aici nu ascund faptul că finanţarea este greu să mai vină de la stat, ea va trebui să vină din zona privată'', a menţionat ministrul.

Ea a arătat că în baza unei clauze din contract, compania Bechtel primea un milion de euro pe lună indiferent de volumul de muncă prestat.

Contractul cu Bechtel a fost renegociat, compania americană urmând să finalizeze doar două tronsoane din cele opt ale autostrăzii Transilvania. Guvernul a avizat miercuri noul contract, care prevede reducerea costului aferent lucrării la 6,9 milioane euro/km şi permite scoaterea la licitaţie a tronsoanelor încă neîncepute.

Bechtel va continua lucrările la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii.

Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărţit în opt tronsoane de construcţie. Lucrările nu au fost începute pe şase dintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).

Referitor la finalizarea la sfârşitul anului a tronsonului de autostradă Bucureşti-Ploieşti, Boagiu a spus că speră ''foarte tare'' ca firmele de construcţii să termine la termen, însă are ''câteva dubii'' cu privire la unul dintre poduri.

Ea a adăugat că, în această perioadă, firmele de construcţii îşi arată nivelul de profesionalism.

''Acum se cern singuri constructorii. Este perioada în care pot să arate dacă vor sau nu să muncească în România, indiferent că sunt constructori români sau străini'', a spus ministrul Transporturilor.

Pe de altă parte, ea a afirmat că angajaţii ministerului lucrează deja la proiectele care vor fi finanţate în următorul exerciţiu bugetar al UE pentru 2014-2020 şi că toate proiectele de execuţie a autostrăzilor aflate în lucru au fost cuprinse în bugetul naţional pentru anul 2012.

''Avem o schiţă de buget pentru 2012. Nu mă plâng, într-adevăr suntem în discuţii în acest moment pentru ca aş avea nevoie de o sumă puţin mai mare (...) În 2012 am bugetat toţi kilometri care sunt în execuţie, cei 276 km care urmează să fie finalizaţi, 182 de km care intră în execuţie şi urmează să lansăm alte licitaţii pentru încă 72 de km'', a menţionat Anca Boagiu.

Ea a dat ca termen final pentru proiectele de pe Coridorul IV anul 2013, cu un an întârziere faţă de perioada asumată în programul de guvernare, pentru că unităţile de management pentru POST au fost acreditate cu doi ani întârziere, iar comunicarea cu Comisia Europeană nu a fost suficient de bună.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO