Plastic – realități și prejudecăți

Pagina verde. Plastic – realităţi şi prejudecăţi. Cum arată cronologia demersurilor pe care le-au făcut producătorii de băuturi răcoritoare în direcţia reciclării?

05.07.2023, 10:30 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Producătorii de băuturi răcoritoare şi-au asumat obiective ambiţioase de reducere a volumului de ambalaje puse pe piaţă, colectarea, reciclarea şi reutilizarea acestora, aşa că multe dintre tendinţele care se vor vedea în anii următori în piaţă vor fi determinate de îndeplinirea acestora.

Infrastructura de colectare separată accesibilă, la îndemâna consumatorilor, este primul imbold care îi determină să adopte un comportament sustenabil şi să o folosească, este una dintre concluziile Asociaţiei Naţionale a Băuturilor Răcoritoare (ANBR), care, de la începutul anilor 2000, a derulat mai multe iniţiative în vederea impulsionării colectării şi reciclării deşeurilor din plastic. 

„Vedem un interes din ce în ce mai mare din partea consumatorilor către o responsabilizare mai mare a producătorilor în privinţa amprentei pe care operaţiunile acestora o au asupra mediului. Deocamdată, încă vedem o discrepanţă între intenţia acestora de a contribui mai mult la iniţiative de mediu şi sustenabilitate şi participarea propriu-zisă, însă suntem convinşi că acest trend se va inversa în anii următori“, spun reprezentanţii ANBR. Producătorii de băuturi răcoritoare din România, la fel ca în orice alt stat membru al Uniunii Europene, îşi desfăşoară activitatea conform principiului Răspunderii Extinse a Producătorului (REP). Astfel, aceştia suportă costurile pentru colectarea, transportul, sortarea sau tratarea deşeurilor de ambalaje pe care le pun pe piaţă. „La nivel european, industria băuturilor răcoritoare întreprinde numeroase acţiuni pentru a obţine circularitatea deplină şi pentru a sprijini tranziţia către o economie verde. UNESDA – Uniunea Asociaţiilor Producătorilor de Băuturi Răcoritoare din Europa a lansat o nouă viziune pentru atingerea circularităţii depline până în 2030, industria băuturilor răcoritoare din Europa dorind să fie în continuare o parte a soluţiei pentru economia circulară.“

În cifre, industria băuturilor răcoritoare se angajează ca până în 2025 să utilizeze ambalaje 100% reciclabile, iar sticlele PET să fie produse din 50% conţinut reciclat. De asemenea, industria se angajează să colecteze peste 90% din ambalajele sale şi să folosească ambalaje reutilizabile.

Obiectivul final al planului de acţiuni lansat de UNESDA în acest an îl reprezintă atingerea, până în 2030, a unui grad de 100% conţinut reciclat şi/ sau regenerabil pentru ambalajele din PET, acolo unde este posibil din punct de vedere tehnic şi economic.

În acest sens, investiţiile au fost deja demarate de companiile care au conexiune cu piaţa de profil.

„ALPLA Packaging România şi mai mulţi parteneri – producători de băuturi şi de lactate – au testat producţia şi utilizarea PET-ului reciclat (rPET) din punct de vedere tehnic încă de acum doi ani. Unii dintre clienţii noştri deja au pus pe piaţă articole ambalate în sticle cu rPET, menţionând acest lucru şi pe etichetă“, spune Ioan Vat, director de vânzări la ALPLA, o companie austriacă specializată în producţia de ambalaje.

În ceea ce priveşte capacităţile de producţie rPET din România, pe 4 mai 2023, la Târgu Mureş, ALPLA a deschis o fabrică în care capacitatea anuală de producţie este de 15.000 de tone de rPET. Unitatea, deschisă în regim de joint venture împreună cu Ecohelp, o firmă românească, şi United Polymer Trading, o companie din Elveţia, ar urma să-şi dubleze capacitatea de producţie în cursul anului 2024.

La rândul său, Coca-Cola HBC are în derulare o investiţie de aproape 11 milioane de euro pentru instalarea unui echipament de decontaminare fulgi PET în fabrica din Ploieşti, cea mai mare fabrică a grupului Coca-Cola HBC din sud-estul Europei, ce va stimula reciclarea deşeurilor de ambalaje. Această investiţie îi va permite să folosească rPET pe scară mai largă, în ambalajele din portofoliu,  devenind primul producător local de băuturi răcoritoare care va face rPET in-house.

La rândul său, PepsiCo a introdus în 2020 ambalajul 100% reciclat pentru toate produsele din portofoliul Lipton IceTea, iar în 2021 a continuat cu Pepsi şi Mirinda, scopul fiind înlocuirea tuturor ambalajelor cu rPET din portofoliul de băuturi.

Producătorii de băuturi răcoritoare şi-au asumat obiective ambiţioase de reducere a volumului de ambalaje puse pe piaţă, colectarea, reciclarea şi reutilizarea acestora, aşa că multe dintre tendinţele care se vor vedea în anii următori în piaţă vor fi determinate de îndeplinirea acestora, precum şi de obligaţiille legale, spun reprezentanţii ANBR.

„Una dintre aceste tendinţe se referă la obligativitatea de a avea sticle PET cu capace care rămân ataşate de sticlă, prevedere a Directivei SUP care intră în vigoare în iulie 2024. Scopul acestei prevederi este de a facilita colectarea capacelor împreună cu sticlele şi de a creşte gradul lor de reciclare. De asemenea, va creşte procentul de material reciclat în ambalajele noi şi volumul de ambalaje reutilizabile puse pe piaţă – fie că vorbim de sticlă sau PET reutilizabil.“

 

Cronologia iniţiativelor industriei de băuturi răcoritoare în economia circulară

2004: O parte din membrii ANBR a fondat prima companie prin care a ales să îşi îndeplinească obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului în mod colectiv, prin preluarea responsabilităţii de către Organizaţii de Transfer de Responsabilitate (OTR), redenumite ulterior în Organizaţii care Implementează Răspunderea Extinsă a Producătorului (OIREP). În prezent, aproximativ 80% din piaţă îşi îndeplineşte obligaţiile legale prin intermediul OIREP.

2013: Elaborarea primei Strategii Naţionale de Gestionare a Deşeurilor. Membrii ANBR au participat la dezbaterile publice pe subiect.

2017: Elaborarea primului Plan Naţional de Gestionare a Deşeurilor. Membrii ANBR au participat la dezbaterile publice pe subiect.

2019: Coca-Cola HBC lansează pe piaţa din România prima apă minerală îmbuteliată în 100% PET reciclat (rPET) – Dorna.

2020: PepsiCo introduce ambalajul 100% reciclat pentru toate produsele din portofoliul Lipton IceTea.

2021: Transpunerea în legislaţia naţională a Directivei privind plasticul de unică folosinţă (SUP).

2021 - 2022: rPET începe să fie folosit şi de alţi producători (Borsec, Bucovina)

2018 – 2023: Producătorii contribuie la dezvoltarea şi operaţionalizarea Sistemului Garanţie-Returnare, cel mai important proiect de economie circulară implementat de România. În 2021, producătorii de băuturi răcoritoare (Coca-Cola HBC, PepsiCo şi Maspex) au fondat Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritore pentru Sustenabilitate (APBRS), care a devenit ulterior acţionar în cadrul RetuRO, administratorul desemnat pentru implementarea şi operaţionalizarea SGR.

Sursa: Asociaţia Naţională a Băuturilor Răcoritoare

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Alpla