Plastic – realități și prejudecăți

Pagina verde. Plastic – realităţi şi prejudecăţi. Ce consum de ambalaje din plastic generează unii dintre cei mai mari jucători din economie?

09.08.2023, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ KFC, cea mai extinsă reţea de restaurante din România, îşi doreşte înlocuirea capacelor folosite pentru băuturile reci şi pentru salate, iar din luna iulie a eliminat şerveţelele umede din restaurante, întrucât acestea conţineau plastic ♦ Lidl, liderul comerţului local ca cifră de afaceri, vrea ca până în 2025 să folosească, în medie, 25% material reciclat în ambalajele din plastic ale produselor marcă proprie ♦ La 5 to go, cea mai extinsă reţea de cafenele din România, doar unele produse sezoniere se comercializează în ambalaje din plastic, restul fiind ambalate în carton.

În vreme ce mesajele publice îi îndeamnă pe cetăţeni să fie pe cont propriu mai atenţi la impactul pe care îl au asupra mediului înconjurător, marii jucători din economie declară că fac investiţii în acelaşi scop. Deşi uneori declaraţiile rămân doar la acest stadiu, alteori schimbările se văd cu ochiul liber.

Ziarul Financiar a întrebat câţiva dintre cei mai mari jucători din diferite industrii de pe piaţa locală ce consum de ambalaje din plastic generează şi ce măsuri iau în vederea reducerii plasticului de unică folosinţă pus pe piaţă odată cu produsele pe care le comercializează. La solicitarea ZF au răspuns doar KFC, cea mai extinsă reţea de restaurante din România, şi Lidl, liderul pieţei locale de comerţ după cifra de afaceri.

„În 2022, cantitatea de deşeuri de plastic generată în restaurante (în bucătării şi în săli) a fost de 92,24 tone, reciclată în totalitate prin contractele pe care le avem cu companiile specializate, inclusiv cu o societate autorizată de tip OIREP (Organizaţie de Îndeplinire a Responsabilităţii Extinse a Producătorilor). În ceea ce priveşte ambajele produselor finale, care ajung la client, mai utilizăm plastic într-o proporţie foarte mică, precum capacele de la băuturile reci sau de la salate, dar suntem în proces de găsire a unor soluţii de înlocuire a acestora. Acestea se reciclează prin Reciclad’Or, societate autorizată de tip OIREP“, au spus reprezentanţii KFC, brand operat în sistem de franciză pe piaţa locală de grupul Sphera.

Compania vrea să înlocuiască astfel capacele folosite pentru băuturile reci şi pentru salate, iar din luna iulie a eliminat şerveţelele umede din restaurante, întrucât acestea conţineau plastic. „În plus, ne-am asumat angajamentul de a ne asigura că, până în 2025, 100% din plasticul folosit în ambalajele noastre este recuperabil.“

„Furnizorii sunt încurajaţi să mărească pe cât posibil conţinutul de plastic reciclat al ambalajelor pe bază de plastic, asigurându-se, în acelaşi timp, că materialul rămâne adecvat pentru destinaţia sa. Folosim în operaţiunile noastre preponderent ambalaje din hârtie şi carton.“

Lidl, cel mai mare jucător din comerţul local ca cifră de afaceri, spune că, în 2021, a trimis la reciclat circa 2.600 de tone de folie şi plastic din deşeurile proprii de ambalaje.

„De asemenea, ne-am propus să colectăm separat şi să predăm în vederea reciclării parte din ambalajele pe care le punem pe piaţă, închizând astfel circuitul. În acest sens, am investit în aparate automate de colectare separată a ambalajelor, care se vor regăsi curând în întreaga reţea de magazine Lidl din ţară.“

Ambalând produsele din carne proaspătă de la furnizori români în caserole fabricate cu mai puţin plastic, Lidl spune că a redus cantitatea de plastic utilizată cu 200 de tone.

„De asemenea, începând cu 15 august 2019, Lidl a renunţat la vânzarea în magazinele sale a†articolelor de unică folosinţă din plastic, cum ar fi pahare, farfurii adânci şi întinse, dar şi tacâmuri şi paie. Demersul a fost unul asumat de Lidl România voluntar, înainte ca Decizia Consiliului UE de a interzice utilizarea acestor articole să intre în vigoare, în 2021.“

Retailerul spune că a înlocuit plasa din plastic folosită la lămâile bio cu plasă din celuloză, că a înlocuit fereastra din plastic a pungilor de hârtie din zona de brutărie cu una din material compostabil şi a înlocuit pungile pentru fructe şi legume cu unele din material compostabil.

„Ne-am angajat ca până în 2025 să reducem cu 20% consumul de plastic, să luăm măsuri astfel încât ambalajele tuturor produselor marcă proprie să fie reciclabile într-o proporţie cât mai mare, dar şi să folosim, în medie, 25% material reciclat în ambalajele din plastic ale produselor noastre marcă proprie“, au spus reprezentanţii Lidl România.

În ceea ce priveşte 5 to go, cea mai extinsă reţea de cafenele din România, cu peste 400 de unităţi, potrivit unor date transmise anterior, doar unele produse sezoniere se comercializează în ambalaje din plastic, restul fiind ambalate în carton.

Efectele negative ale plasticului ajuns în oceane i-au determinat pe mulţi investitori să se gândească mai intens la reciclare. Producţia de plastic din materie virgină duce la riscuri legate de sănătatea publică, biodiversitate şi schimbări climatice.

Potrivit presei internaţionale, o coaliţie de investitori a avertizat treizeci dintre cele mai mari companii din retail şi producţie să mizeze mai mult pe refolosirea şi reciclarea plasticului din produsele şi ambalajele pe care le pun pe piaţă, estimând că poluarea cu plastic generează costuri de peste 100 de miliarde de dolari pe an. În lipsa unor măsuri, efectele se vor răsfrânge asupra brandurilor, deoarece selecţia clienţilor va fi făcută tot mai mult în funcţie de criteriul sustenabilităţii.

„Danone, care se confruntă cu probleme legale referitor la poluarea cu plastic, a transmis pe site-ul său de prezentare că s-a angajat să reducă la jumătate utilizarea ambalajelor din materie primă virgină până în 2040. Amazon a spus că şi-a asumat minimizarea plasticului de unică folosinţă în ambalajele sale“, notează autorii articolului din Financial Times.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Alpla