Plastic – realități și prejudecăți

Pagina verde. Plastic – realităţi şi prejudecăţi. Ce categorii de produse nu pot renunţa la ambalajele din plastic? „Sticlele din PET, în special cele reutilizabile, sunt opţiunea cea mai bună când vine vorba de băuturi“

22.11.2023, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Pentru produse precum carnea şi legumele, plasticul se dovedeşte a fi cea mai bună opţiune de ambalare, prelungindu-le considerabil durata de valabilitate.

Blamat în aproape toate contextele, plasticul se dovedeşte a fi uneori indispensabil pentru ambalarea optimă a unor categorii de produse. Problema nu constă în însăşi existenţa plasticului, ci în ceea ce se întâmplă după ce el nu mai poate fi funcţional, atrag atenţia specialiştii în reciclare. În ce situaţii este plasticul cel mai potrivit material? Ce avantaje aduce el în comparaţie cu altele? „Ambalajele din plastic au numeroase avantaje într-o gamă largă de aplicaţii. Sticlele făcute din PET, în special cele reutilizabile, sunt, în mod normal, opţiunea cea mai bună atunci când vine vorba de băuturi. Cu cât conţinutul reciclat dintr-o sticlă este mai mare, cu atât avantajele faţă de alternativele din sticlă sau aluminiu sunt mai numeroase. Prin urmare, reciclarea cu siguranţă merită să fie făcută corespunzător“, spune Ioan Vâţ, director de vânzări la Alpla Packaging România, o companie care a deschis în acest an la

Târgu-Mureş o fabrică de reciclare a PET-urilor, prima din portofoliul său pe piaţa locală. Investiţia a fost derulată în parteneriat cu Ecohelp, o firmă românească, şi United Polymer Trading, o companie din Elveţia. Mai mult, sticlele din PET sunt mai uşoare şi mai sigure, oferind astfel un beneficiu în plus consumatorilor în ceea ce priveşte transportul, folosirea lor acasă sau în mers. „Sticlele din plastic nu sunt doar uşoare, ci şi foarte stabile, ceea ce oferă garanţia că nu există riscul de a te răni în cazul în care cad.“ Pentru produse precum carnea şi legumele, plasticul se dovedeşte a fi cea mai bună opţiune de ambalare, prelungindu-le considerabil durata de valabilitate.

„Asta se traduce într-o scădere cu până la 75% a risipei alimentare, ceea ce duce şi la reducerea amprentei de carbon.“ De pildă, un castravete ambalat are o valabilitate în frigider cu circa 11 zile mai mare decât unul neambalat. Emisiile pentru producerea ambalajului sunt mai mici de 2%. Restul este generat de procesul de fabricare şi de logistica din spatele producţiei de castraveţi. Utilizarea plasticului reciclat pentru a ambala produse alimentare este un proces sensibil, spun specialiştii, pentru care este nevoie de multe aprobări, astfel încât toate standardele de siguranţă să fie respectate.

„Companiile din Statele Unite ale Americii care vor să utilizeze plastic reciclat pentru contactul cu alimentele trebuie să facă o descriere a sursei deşeurilor şi a procesului de reciclare, să prezinte rezultate ale testelor care demonstrează că acest proces a îndepărtat potenţialii contaminanţi şi o detaliere a condiţiilor de utilizare, precum temperatura, tipul de aliment şi durata contactului cu acesta“, se arată într-un articol de pe site-ul recyclingtoday.com.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Alpla