Opinii

Sorin Paslaru: Primarul Capitalei, al doilea presedinte al tarii

02.05.2008, 18:02 13

Campania electorala pentru alegerile locale care incepe astazi marcheaza cea mai disputata competitie pentru Bucuresti de pana acum, cu patru candidati puternici in cursa, si nu intamplator.
Capitala dispune in 2008 de forta economica a intregii Romanii din 1994, adica un produs intern brut de 26 mld. euro (Produsul Intern Brut). Cu aproape 12.000 de euro PIB pe locuitor, dublu fata de restul tarii, Bucurestiul este o alta tara, iar "presedintele" Capitalei, adica primarul general, rivalizeaza ca popularitate si putere cu presedintele tarii.
Bucurestiul are o pondere de circa 10% din populatia tarii, dar creeaza 20% din valoarea adaugata, adica din produsul intern brut total al Romaniei.
De altfel, salariul mediu pe Bucuresti, de aproape
500 euro net pe luna, este mai mare deja decat salariul mediu in Ungaria. Mai mult, salariile platite managerilor in Bucuresti au ajuns in unele cazuri mai mari decat cele din Cehia, Budapesta sau Varsovia, astfel incat avem din ce in ce mai multe cazuri de expati din aceste tari care vin sa se angajeze aici.
Cum se explica statutul special al orasului? In primul rand prin investitiile straine. Jumatate din cele 132.000 de companii cu actionariat strain inregistrate dupa 1990 in Romania au sediul in Bucuresti, iar din cele 18 mld. euro investitii straine de pana acum masurate ca aport la capitalul social, 10 mld. euro au venit in Capitala.
Diferenta fata de restul tarii este uriasa. Cinci din cele mai sarace judete - Gorj, Botosani, Bistrita - Nasaud, Vrancea si Ialomita - cu o populatie totala apropiata de cea a Bucurestiului, adica 1,9 milioane de locuitori, au atras in total dupa 1990 investitii straine de... 71 milioane de euro, adica de 140 de ori mai putin decat Capitala!
Iata sursa decalajului de forte fata de restul tarii si magnetismul Bucurestiului pentru forta de munca tanara. Ca si Londra, Moscova sau New York, Bucurestiul este o alta tara, cu alte reguli, cu alta viata.
La doua ore de partiile de ski, la o ora de Dunare si la doua ore de litoral (din 2010, cand vor fi gata autostrada si imbunatatirea caii ferate), Capitala va fi una din atractiile rezidentiale de top din Europa Centrala si de Sud-Est in 2012.
Ca urmare a relaxarii fiscalitatii si a investitiilor straine, economia Bucurestiului si a tarii s-a dublat in ultimii patru ani. Daca ar mai continua cresterea economica in acelasi ritm ca pana acum, Bucurestiul ar trebui sa ajunga peste patru ani la un PIB per capita de 24.000 de euro, ceea ce inseamna PIB-ul mediu al Uniunii Europene, peste cel al Italiei, si egal cu cel al Frantei.
Cresterea economica a adus Primariei generale dublarea bugetului in ultimii patru ani. Bugetul Bucurestiului este circa 1,3 mld. euro in 2008, adica aproape cat bugetul de stat al intregii tari din anul 1992. In 2004 bugetul Bucurestiului era de doar 440 mil. euro.
Primaria are bani de destui. Mai complicat va fi cum sa fie cheltuiti banii cu impact.
Sunt trei intrebari fundamentale la care vor trebui sa raspunda candidatii la postul de primar general, de care se leaga rezolvarea celor mai mari probleme ale Capitalei in acest moment - traficul, comunicarea cu localitatile apropiate, poluarea si densitatea in crestere a populatiei (densitatea in Bucuresti este 8.093 de locuitori/km patrat, dubla fata de alte mari capitale europene).
Prima intrebare: care este cea mai buna (mai rapida, mai ieftina, mai eficienta) solutie pentru conectarea Garii de Nord cu aeroportul Otopeni - cale ferata sau metrou? In subsidiar, poate fi (re)folosita reteaua de cai ferate care inconjoara Bucurestiul pentru conectarea cu comunele din jur unde se dezvolta noi cartiere rezidentiale? Se pot face mai multe conexiuni metrou/tren pentru a ajunge rapid in centru?
Apoi, mai suporta sau nu orasul dezvoltarea de cladiri rezidentiale de peste patru etaje in primul inel de circulatie in conditiile actualului nivel de densitate a populatiei?
Pe urma, cine isi asuma riscul de a deveni nepopular printre proprietarii de automobile - patura cea mai activa a populatiei - adoptand masuri drastice pentru incurajarea transportului in comun? Vor fi putea fi introduse benzi speciale de circulatie pentru autobuze?
Presiunea tot mai mare pentru solutii tehnice corecte si investitii fundamentate cere de acum, in toata tara, nu numai in Bucuresti, oameni bine pregatiti din punct de vedere tehnic.
Ce solutii practice au candidatii pentru aceste probleme va conta mai mult decat apartenenta politica.

Sorin Paslaru este redactorul-sef al ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO