Opinii

Sectorul public, confruntat cu austeritatea

26.08.2009, 17:39 36

Este deja o certitudine faptul ca sectorul public urmeaza sa se confrunte cu o perioada de austeritate care va dura cativa ani - posibil chiar un deceniu. Este posibil ca inceputul acestei perioade sa fie amanat cu unu sau mai multi ani datorita politicii Guvernului de sustinere economica si sociala, prin folosirea banilor publici pentru a ajuta economia sa iasa din recesiune.

Cifrele publicate chiar de Guvern arata ca incepand din 2010-2011 ne vom confrunta cu una dintre cele mai severe constrangeri bugetare asupra cheltuielilor publice din perioada postbelica.

Este imperativ necesar sa se reduca urgent costurile, insa fundamentat pe rearanjarea prioritatilor si cresterea eficientei serviciilor publice.

Sectorul public are avantajul de a fi fost avertizat in avans asupra riscurilor majore care se materializeaza la orizont. In timp ce majoritatea companiilor au fost luate prin surprindere de recesiune, managerii din sectorul public au timpul necesar pentru a planifica si a se pregati sa faca fata crizei care stiu ca va veni.

Sectorul public nu va simti adevarata forta a recesiunii pentru cel putin inca 12 luni. Este esential ca timpul ramas la dispozitie sa fie folosit eficient, pentru a se elabora si initia implementarea unor programe cuprinzatoare de activitate. Aceste activitati ar trebui realizate cu aceeasi rigurozitate si acelasi grad de urgenta pe care le-ar manifesta orice organizatie comerciala care inregistreaza pierderi si se confrunta cu perspectiva de a deveni insolvabila. 

Numai masuri de reducere de personal nu vor fi suficiente.

Simplele reduceri de personal nu sunt solutia, ci din contra, pot crea disfunctionalitati si mai mari. Exista masuri pe care le consideram necesare pe termen scurt si mediu in fata provocarilor cu care managerii din sectorul public se confrunta - reducerea costurilor de operare, concentrarea activitatilor si cheltuielilor asupra domeniilor de cea mai mare prioritate, imbunatatirea productivitatii si crearea unei abordari durabile privind furnizarea serviciilor publice pe termen lung.

O abordare in trei etape

Propunem un plan in trei etape care sunt prezentate pe scurt mai jos si apoi descrise in detaliu.

Etapa 1 consta intr-un program agresiv si bine stabilit de reducere a costurilor. Obiectivul acestei etape este de a se elimina costurile care nu contribuie eficient la furnizarea serviciilor publice si de a crea conditiile necesare pentru implementarea etapelor 2 si 3 ale caror rezultate vor deveni evidente mai tarziu. De asemenea, se vor crea conditiile de finantare a initiativelor guvernului pentru urmatoarele 24 de luni. Obiectivul va fi o reducere a bazei de costuri cu 10-15% intr-o perioada de 12 luni.

Etapa 2 consta in stabilirea prioritatii relative a diferitelor politici si programe pentru diminuarea sau chiar eliminarea acelor activitati considerate costisitoare si/sau avand o prioritate scazuta. Aceasta etapa ar trebui derulata in paralel cu etapa 1, dar am estimat ca va fi necesara o perioada de doi ani inainte de a se obtine beneficii substantiale.

Etapa 3 implica profesionalizarea Romaniei prin regandirea modului in care serviciile publice sunt prestate si a manierei in care cei care presteaza serviciile sunt numiti in post, pregatiti, stimulati si recompensati. Din nou, si acest demers trebuie realizat in paralel cu celelalte doua etape, dar schimbarile radicale pe care le preconizam necesita timp atat pentru a fi regandite, cat si implementate si ar fi nerealist sa estimam o perioada mai mica de trei pana la patru ani pana la realizarea beneficiilor.

Sectorul public s-a luptat cu ineficientele si lipsa de transparenta pe care le-a mostenit, dar este clar ca acum ne asteapta o perioada prelungita de diminuare drastica a cheltuielilor publice. In incercarile lor de a raspunde acestor provocari, autoritatile se vor confrunta cu provocari complexe dintre care unele sunt extrapolate din sectorul privat, iar altele sunt, fara indoiala, specifice Guvernului.

Managerii din sectorul public se bucura de avantajul anticiparii care nu trebuie ratat - nu mai este mult timp la dispozitie ca autoritatile sa se pregateasca cu atentie si minutiozitate pentru ce va urma. Este esential sa se profite in mod responsabil de aceasta oportunitate, dincolo de ratiuni punctuale si circumstantiale de moment.

Daniela Nemoianu Istocescu este Head of Advisory la firma de audit si consultanta KPMG Romania, una din principalele firme furnizoare de servicii profesionale pentru sectorul public 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO