Opinii

România nu îşi permite să rateze Reforma achiziţiilor publice

România nu îşi permite să rateze Reforma...

Autor: Daniela Nemoianu

06.08.2015, 17:55 1826

Salutam continuarea unui dialog transparent între comunitatea de afaceri şi autorităţile centrale, cu scopul promovarii unor soluţii şi priorităţi pentru eficientizarea administratiei publice, îmbunătăţirea mediului de afaceri şi reforma achiziţiilor publice.

Considerăm că iminenta implementare în legislaţia naţională a noilor Directive UE în materia achiziţiilor publice constituie un prilej oportun pentru operarea unor analize atent fundamentate si direcţionate, în ideea identificării acelor aspecte de fond, procedurale, de reglementare sau operaţionale care au împiedicat buna funcţionare a sistemului. In acelasi timp, este momentul pentru formularea unor soluţii precise şi adecvate realităţilor naţionale, prin valorificarea optiunilor si formulelor optimizate posibile, nu doar prin preluarea pachetului de baza al Directivelor. Achizitiile publice trebuie sa devina un instrument transparent, functional si eficient care sa asigure alocarea eficienta si competitiva a fondurilor bugetare sau europene catre proiecte viabile economic, cu impact in dezvoltarea pe termen mediu si lung a tarii. 

Sustinem promovarea unor criterii de atribuire care sa tina cont de valoarea generata pe intreaga durata de viata a proiectelor, de randamentul economic si utilitatea sistemica sau de impact replicator, de calitatea tehnica a executiei si de experienta specializata a contractorilor.  Efectul devastator al dictaturii pretului celui mai scazut in licitatiile publice din Romania va fi imposibil de neutralizat pentru perioada trecuta, insa remediile exista pentru viitor. Din perspectiva mediului privat, conteaza transparenta procedurilor si dialogului cu autoritatile publice, stabilitatea legislativa si dezvoltarea economica, eficienta procesului competitiv, precum si o selectare avizata a proiectelor pe criterii de oportunitate si sustenabilitate.

Dezvoltarea sistemului achiziţiilor publice, amploarea fenomenului şi rolul pe care îl are la nivel economic, face ca pregătirea specialiştilor în acest domeniu să necesite din ce în ce mai multă atenţie. Prezenţa unui  personal specializat de înaltă calificare, bine instruit şi onest reprezintă o premisă esenţială a unui sistem funcţional şi a eficientizării activităţilor specifice acestuia.

Este absolut necesară modernizarea cadrului instituţional actual, pe baza unor analize operaţionale specifice în scopul eficientizării activităţilor de reglementare, control şi monitorizare precum şi pentru a decongestiona cadrul decizional relevant acestui domeniu. De asemenea, simplificarea procedurală trebuie să aibă în vedere reducerea volumului de documente utilizate în întregul ciclu al procedurilor de atribuire, prin comasarea anumitor componente, prin eliminare sau evitarea duplicării anumitor cerinţe.

Astfel cum a fost diagnosticat şi în rapoartele Comisiei Europene, sistemul a fost unul propice proliferării coruptiei, cu efect major de distorsiune de piata si impact economic negativ major. Deşi cauzele acestei realităţi nu sunt în totalitate datorate sistemului, există o serie de posibile măsuri ce pot fi implementate în scopul limitării acestei probleme. Una din aceste măsuri o reprezintă rezolvarea modului în care conflictele de interese sunt depistate, verificate sau analizate în cadrul procedurilor de atribuire.

Autoritatile trebuie sa apeleze la specialisti pentru a accelera implementarea reformei achizitiilor publice si sa fie in acelasi timp conectate la pulsul mediului de afaceri local si international, inclusiv cel financiar, in contextul complex de tendinte globale in accelerare, concurenta maxima pe pietele internationale, riscuri regionale agravate si de criza identitara prelungita a Romaniei. 

 

Prioritatile sunt numeroase, iar constrangerile bugetare mari pentru Romania anilor 2015-2020.  Toate acestea implica un exercitiu amplu de proiectii strategice sustenabile sistemic pe termen mediu si lung, capabilitati sincronizate de administrare si management extinse din partea autoritatilor si institutiilor publice, resurse specializate si dedicate acestui segment important al achizitiilor publice, capacitatea de propune proiecte viabile si eligibile, eficienta si transparenta la toate nivelurile si pe parcursul tuturor etapelor.

Pe o nota generala, dar foarte importanta, subliniem din nou ca provocari cronice, precum cultura imediatului, coruptia, lipsa de viziune sistemica integrata, decalajele acumulate si restrangerea capacitatii administrative pot fi remediate pe fond doar prin conturarea si calibrarea unui Proiect de Tara, a unei directii competitive si a unor prioritati strategice care sa tina cont de valorile nationale si de interesele tarii, precum si de rolul sau in formula europeana si transatlantica. 

Daniela Nemoianu, Executive Partner KPMG Romania

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO