Opinii

Proiect de ţară: să legăm Transilvania de Regat

Proiect de ţară: să legăm Transilvania de Regat

Autor: Dragos Damian

05.07.2016, 15:52 2542

Vineri 1 iulie, pe la ora 1 la pranz, cand mi-am terminat treburile, am decis sa plec cu masina din Bucuresti catre Cluj, ruta prin Valea Oltului, facand un calcul simplu: urmatorul avion era la ora 6.30 seara (asta daca n-ar fi intarziat, cum se intampla mai tot timpul), asa ca as fi ajuns acasa pe la ora 8 seara - cu masina fac circa 6 ore, deci ajung acasa pe la ora 7 seara.

O inspiratie gresita, un calcul pur teoretic, asta pentru am ajuns acasa la ora 20.45. Pe Valea Oltului sunt blocaje la lucrari la doua pasaje supraterane (Carligu Mic, Cainenii Mici – stand cate 15, respectiv 30 minute la semafor, respectiv trecere de nivel, ai timp sa retii numele si coincidenta) la care lucrau 4, poate 5 oameni cu lopeti; intre Sibiu si Sebes, la infamul pasaj de la Aciliu nu lucra nimeni, fusesera retrase toate utilajele, iar drumul ocoleste pe ruta veche; la intrarea in Alba Iulia dinspre Lancram se sta 1 ora in coloana (in foto), drumul este in reparatii; dar cea mai trista constatare a fost ca nu se lucra nicaieri pe tronsonul autostrazii Sebes – Turda, desi era ora 7 seara si vreme excelenta pentru constructii.

Ce nu a lipsit desigur pe tot drumul erau echipajele de politie cu radar -  dar altfel nici un politist sa usureze traficul, si chiar ar fi fost o binecuvantare, mai ales la intrarea in Alba Iulia.

Iar cele aratate mai sus se refera la un autoturism, imaginati-va cat face un TIR incarcat cu marfa in Bucuresti care iese din tara prin vama Bors….

Un drum Bucuresti – Cluj pe autostrada Transilvania ar masura 350 km, si ar fi parcurs in sub 3 ore, adica cat ia un drum cu avionul pe aceeasi ruta, socotind si timpii de asteptare si control, drum dus-intors aeroport, etc. Costul dus-intors al deplasarii cu masina ar fi de maxim 100 Ron / persoana (3 pasageri, consum 8 l / km). Costul din prezent al unui zbor cu avionul este de peste 600 Ron, daca iei biletul de foarte din timp, dar de fapt sare de 1.200 Ron si ajunge la 1.800, pentru ca din cauza rezervarii tarzii esti “premiat” cu un upgrade la business (de unde un avion ATR ajunge sa aiba pana la 9 randuri de business si doar cateva de economy).

Adica, o autostrada reduce costurile si timpii de deplasare intre cele doua mari orase ale tarii de pana la 10 ori fata de avion.

Au spus-o foarte multi deja ca la 100 de ani de la Marea Unire cele trei provincii istorice nu sunt legate intre ele. Mai rau este insa ca Tara Romaneasca si Moldova nu sunt legate de Europa, pentru ca nici acum nu am gasit o cale sa strapungem Carpatii. Prin urmare se poate afirma extrapoland ca nici Romania in intregul ei nu este cu adevarat integrata in UE.

Astfel ca primul si poate singurul proiect adevarat de tara este sa legam Transilvania de Regat in maximum 1 an, alocand resursele necesare. Istoric, administrativ, politic, militar si economic – si din orice alt unghi ai privi-o -  Romania ar fi de 10 ori mai puternica daca ar cimenta, la propriu, aceasta legatura.

PS: daca mergeam pe ruta Valea Prahovei, faceam 10 ore, din cauza aluviunilor care au blocat drumul in zona Posada si a accidentului teribil din Feldioara

PSS: avionul de Cluj a intarziat doar 30 minute, cel de Timisoara in schimb 4 ore.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO