Opinii

Opinii. Reff & Asociaţii: Opţiuni aflate la îndemâna angajatorilor în contextul COVID-19

Florentina Munteanu, Partener, Gabriela Ilie, Managing Associate, şi Ana-Maria Vlăsceanu, Senior Associate, Reff & Asociaţii

Florentina Munteanu, Partener, Gabriela Ilie, Managing Associate, şi Ana-Maria Vlăsceanu, Senior Associate, Reff & Asociaţii

25.03.2020, 13:11 220

În situaţia nou creată pe piaţa muncii de pandemia de COVID-19, companiile caută soluţii pentru a se adapta la reducerea activităţii şi pentru a proteja angajaţii, având în vedere că, până nu demult, lipsa personalului reprezenta o provocare importantă pentru angajatori. Legislaţia în vigoare permite companiilor să adopte o serie de măsuri în aceste sens, în funcţie de gradul şi modul în care le este afectată activitatea, de la înţelegeri amiabile între angajatori şi angajaţi, la şomaj tehnic sau măsuri care privesc forţa majoră. Fiecare opţiune prezintă, însă, atât o serie de restricţii, cât şi o serie de avantaje şi dezavantaje.

Tot mai mulţi angajatori se confruntă, în această perioadă, cu reducerea drastică a activităţii, care le afectează stabilitatea financiară şi, implicit, posibilitatea de a plăti salariile angajaţilor. O primă soluţie pentru diminuarea costurilor, valabilă în cazurile mai puţin grave, ar putea fi negocierea directă cu salariaţii pentru reducerea programului de lucru şi, implicit, a salariilor. O altă soluţie ar putea fi aceea în care angajatorul solicită angajaţilor să intre în concediu de odihnă pe perioada reducerii activităţii. Astfel de măsuri pot fi aplicate, însă, doar în anumite condiţii.

 

Şomajul tehnic – în ce condiţii se poate impune

Companiile pot aplica şomajul tehnic în cazul în care activitatea le este întreruptă în totalitate sau parţial în relaţia cu o parte a angajaţilor, care nu vor mai avea posibilitatea să îşi desfăşoare activitatea pentru o anumită perioadă de timp.

Pentru a putea implementa această măsură, compania trebuie, mai întâi, să identifice motivele economice, tehnice sau structurale care justifică întreruperea temporară, parţială sau totală, a activităţii şi să detalieze aceste motive în decizia cu privire la întreruperea temporară a activităţii.

Pe perioada şomajului tehnic, salariaţii sunt îndreptăţiţi să primească o indemnizaţie de cel puţin 75% din salariul de bază, contractele de muncă fiind, în această perioadă, suspendate.

Guvernul României a adoptat, recent, o ordonanţă de urgenţă care prevede că statul va susţine, din bugetul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, plata indemnizaţiei aferente şomajului tehnic pentru angajaţii firmelor afectate de pandemie, însă în limita a 75% din salariul mediu brut pe economie, pentru două categorii de angajatori: cei afectaţi direct de instituirea stării de urgenţă şi cei afectaţi indirect, care îşi reduc activitatea, cu îndeplinirea, însă, a anumitor condiţii şi formalităţi.

O altă formă de şomaj tehnic este cea care permite angajatorului să reducă programul de lucru de la cinci zile pe săptămână la patru zile, cu diminuarea în consecinţă a salariului, însă aceasta poate fi adoptată doar în cazul reducerii temporare a activităţii, din motive economice, tehnologice sau structurale, pentru perioade care depăşesc 30 de zile lucrătoare.

 

Forţa majoră – o măsură extremă, care trebuie intens analizată

În situaţia în care este invocată forţa majoră în relaţiile de muncă, aceasta implică suspendarea contractelor de muncă, fără plata vreunei indemnizaţii către angajaţii afectaţi. Totuşi, este extrem de important de precizat că, pentru a se stabili dacă o companie poate suspenda contractele de muncă ale angajaţilor ca urmare a reducerii/întreruperii activităţii din cauza COVID–19 invocând forţa majoră, trebuie analizate motivele exacte ale unei astfel de decizii şi trebuie verificat, în concret, dacă sunt îndeplinite condiţiile forţei majore.

Aşadar, măsurile pe care le pot aplica angajatorii în această perioadă trebuie analizate şi aplicate de la caz la caz, în funcţie de situaţia particulară a fiecărei companii, de relaţia curentă cu angajaţii şi de gravitatea situaţiei create de pandemie.

Material de opinie realizat de Florentina Munteanu, Partener, Gabriela Ilie, Managing Associate, şi Ana-Maria Vlăsceanu, Senior Associate, Reff & Asociaţii

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO