Caută doar în titlu
Opinii

Opinie Sonia Voinescu şi Lucian Bozian, D&B David şi Baias: Cele patru scheme de ajutor de stat temporar pe care vor putea conta companiile, în perioada imediat următoare

Societăţile care au intrat în dificultate după 31 decembrie 2019 vor fi eligibile pentru scheme de ajutor de stat temporar, în condiţii pe care fiecare stat membru al Uniunii Europene urmează să le stabilească. Comisia Europeană şi-a mobilizat forţele şi a anunţat chiar zilele acestea principalele ”linii” de ajutor de stat temporar, ce vor fi disponibile în contextul pandemiei. Până ce autorităţile de la Bucureşti vor lua o decizie, să vedem care sunt schemele de sprijin pe care pot conta companiile, aşa cum au fost anunţate.


Ajutoare sub formă de subvenţie directă / avantaje fiscale: Statele Membre vor putea să reglementeze scheme de ajutor de stat de până la 500.000 euro, ce vor fi accesibile unei societăţi pentru a răspunde nevoilor sale urgente de lichidităţi. Acest lucru se va putea realiza printr-o subvenţie directă sau prin intermediul unui avantaj fiscal.


Ajutoare sub formă de garanţii de stat privind împrumuturile bancare: Statele Membre pot acorda garanţii de stat sau pot stabili scheme de garantare care să vină în sprijinul societăţilor pentru împrumuturile bancare contractate. Acestea ar subvenţiona primele, reducând rata estimată a pieţei pentru primele anuale pentru noi garanţii pentru IMM-uri şi non-IMM-uri.

Există, însă, câteva limitări ale valorii maxime a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale societăţilor (stabilite pe baza costurilor salariale sau a nevoilor de lichidităţi). Garanţiile se pot referi atât la împrumuturi pentru investiţii, cât şi pentru capitalul de lucru. Rămâne de văzut dacă autorităţile române vor găsi resursele de finanţare pentru a oferi garanţii de stat pentru împrumuturile bancare contractate de companii, în condiţiile în care deja ne confruntam cu fonduri bugetare reduse.


Ajutoare sub formă de rate subvenţionate ale dobânzii: Statele Membre pot acorda împrumuturi publice şi private către societăţi cu rată subvenţionată a dobânzii. Aceste împrumuturi trebuie acordate la o rată a dobânzii care este cel puţin egală cu rata de bază aplicabilă la 1 ianuarie 2020, plus prima de risc de credit corespunzătoare profilului de risc al beneficiarului, cu rate diferite pentru IMM-uri şi non-IMM-uri. Rata de bază este stabilită pentru a oferi mai multă certitudine cu privire la condiţiile de finanţare în acest context instabil. Ca în cazul posibilităţii de a acorda garanţii de stat, există câteva limitări în ceea ce priveşte valoarea maximă a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale societăţilor (stabilite pe baza costurilor salariale sau a nevoilor de lichidităţi). Împrumuturile se pot referi atât la investiţii, cât şi la capitalul de lucru.


Ajutoare acordate clienţilor băncilor: A patra şi ultima măsură recunoaşte rolul important al sectorului bancar şi al altor intermediari financiari pentru a face faţă efectelor economice ale COVID-19. Cadrul legal temporar arată clar că, dacă statele membre decid să canalizeze ajutoarele către economie prin intermediul băncilor, acesta va fi un ajutor direct acordat clienţilor băncilor, iar nu băncilor în sine. De asemenea, oferă îndrumări cu privire la modul de minimizare a oricăror ajutoare suplimentare necuvenite băncilor şi se asigură că ajutorul este transmis, în măsura posibilului, beneficiarilor finali sub formă de volume mai mari de finanţare, portofolii mai riscante, cerinţe reduse privind garanţiile, prime mai mici de garanţie sau rate mai mici ale dobânzii.


Condiţia esenţială ce trebuie să fie îndeplinită pentru a beneficia de măsurile arătate este momentul intrării în dificultate – după 31 decembrie 2019, nefiind luat în calcul domeniul în care activează agenţii economici. Este un fel de asigurare suplimentară că măsurile temporare sunt ţintite şi că nu sunt utilizate în sprijinul contribuabililor fără legătură cu COVID-19. 

Mizăm pe finalizarea cât mai rapidă a discuţiilor purtate între Comisia Europeană şi Statele membre şi pe o poziţie cât mai apropiată de nevoile companiilor a  Guvernului. Cu siguranţă, identificarea surselor de finanţare pentru ajutorarea companiilor nu va fi facilă, însă poziţiile  de până acum ale autorităţilor ne fac să sperăm că vor lucra la intensitate maximă pentru a sprijini economia românească.

Articol redactat de Sonia Voinescu, Associate D&B David şi Baias şi Lucian Bozian, Managing Associate D&B David şi Baias

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.