Opinii

Opinie Radu Sarbu, presedintele PNTCD: Puterea trebuie orientata spre Binele Comun

07.01.2010, 15:38 52

Constitutia este un contract social, intre Natiune si Putere,prin care Natiunea determina drepturile pe care si le rezerva siprerogativele cu care mandateaza limitativ Puterea sa le exercite,in numele ei si pentru ea, precum si modalitatile de exercitare.Este esential ca in materie constitutionala Natiunea sa aibainitiativa, nu clasa politica!

Cand constitutia este buna, cand puterile sunt separate, iarjustitia este independenta, Statul lucreaza pentru binele comun.Cat de simplu ar putea fi!

Daca insa obiectivul clasei politice este (mai) binele personal,atunci aceasta organizeaza jefuirea banului public, impunandNatiunii o constitutie slaba, o justitie subordonata si legistrambe, care creaza "ceata" acoperitoare necesara. Cat decomplicat este!

Nu exista tari bogate si tari sarace, ci tari bine administratesi tari prost administrate, iar Romania este prost administrata!Romanii nu traiesc bine pentru ca organizarea Statului nu le lasanici o sansa. Indreptarea lucrurilor trebuie sa inceapa prinelaborarea unei noi constitutii.
PNTCD propune opiniei publice angajarea unei ample dezbateri,pornind de la proiectul propriu, ale carui idei esentiale leprezint pe scurt in cele ce urmeaza:

1. Statul in slujba cetateanului

Preambulul noii constitutii trebuie sa statueze anterioritateasi preeminenta societatii in fata Statului, exprimand clarprincipiul constitutional al suveranitatii poporului. Democratia vafi astfel definita ca putere a poporului in cadrul unui Stat dedrept.

2. Forma de guvernamant: republicaparlamentara

Presedintele republicii ar urma sa fie ales de Senat, cu omajoritate de doua treimi din numarul voturilor. Presedinteleastfel ales ar fi o personalitate a vietii publice, recunoscuta caatare de toate fortele politice.

Romania este singura tara europeana care are o putere executivabicefala: un guvern la Palatul Victoria si altul la Cotroceni -Consiliul Suprem de Aparare a Tarii; unul condus de primulministru, celalalt de presedinte. Consiliul Suprem de Aparare aTarii este guvernul serviciilor secrete, chiar daca ii cuprinde sipe primul ministru, pe ministrii de finante, de interne, de externesi al apararii. Stapanind informatia si centrele de putere,controland prin ofiteri acoperiti institutiile Statului siinfluentand mediile de informare in masa, CSAT reprezinta o forta.Diarhia (guvernare simultana a doi suverani, provenit dinfrantuzescul dyarchie - n. red.) executivului, , cuvant statuata deactuala constitutie semi-prezidentiala, genereaza permanenteconflicte de putere, pagubitoare din perspectiva interesuluinational.

Pentru evitarea crizelor intr-un sistem de putere, raporturilede forta si ierarhiile trebuie sa fie clare.

3. Parlament bi-cameral, cele doua Camere avandreprezentare si atributii distincte: Camera Deputatilor reprezintaCetateanul, iar Senatul reprezinta Comunitatea (judetul sauregiunea). Un numar redus de parlamentari: 280 - 300. SenatulRomaniei va putea initia si va avea drept de veto in materie deamendamente constitutionale sau orice alt tip de legislatienationala relevanta pentru interesele judetene/regionale si va aveacuvantul hotarator in chestiunile de politica externa siaparare.
In prezent, avem prea multi parlamentari, atributiile celor douacamere se suprapun, iar ponderea activitatii in plen aparlamentului este prea mare. Guvernul abuzeaza in materie deinitiativa legislativa, parlamentul fiind o simpla camera deinregistrare a proiectelor executivului.

4. Separarea Bisericii de Stat - garantarea libertatiide credinta

PNTCD sustine separatia structurii organizate a Bisericii si aStatului, ceea ce nu inseamna separatia intre credinta religioasacrestina si Stat; persoana nu poate supravietui intr-un gol moralsi spiritual si cu atat mai putin institutiile Statului. PNTCDmiliteaza pentru asigurarea independentei Bisericilor fata de Stat,pentru crearea conditiilor pentru o relatie de colaborare de pepozitii de egalitate.

5. Separatia reala a puterilor in Stat

PNTCD crede in separatia autentica a puterilor in Stat, carepoate fi realizata prin delimitarea clara a celor trei puteri aleStatului - Legislativa, Executiva si Judecatoreasca - si prinstabilirea unui sistem de verificare si de echilibru intre celetrei puteri.

Noua constitutie va promova in mod clar puterea poporului, prinorganizarea de alegeri libere si democrate pentru toate cele treiputeri in Stat. Astfel, nu numai presedintele tarii, parlamentarii,primarii si presedintii consiliilor judetene vor fi alesi prin votliber si democrat, ci si judecatorii sefi, procurorii sefi si sefiide politie de la diverse nivele, pentru a fi scosi de sub influentapoliticului.

6. Reforma justitiei

PNTCD propune suprimarea Curtii Constitutionale si preluareaatributiilor ei de catre Inalta Curte de Casatie. Judecatorii de laInalta Curte sunt magistrati in adevaratul sens al cuvantului, iarnumirea lor se va face prin intermediul Consiliului Superior alMagistraturii, fara interventia celorlalte puteri ale Statului. Inacest fel, puterea executiva si cea legislativa nu vor mai puteainfluenta puterea judecatoreasca. Consideram inoportuna oricemodificare a componentei CSM prin includerea unor elemente posibilinfluentate politic. Interventia partidelor politice si apoliticienilor alesi trebuie eliminata din procesul de numire ajudecatorilor.

7. Principiul responsabilitatii

Alaturi de principiul separatiei puterilor in Stat, exercitareaputerii trebuie sa porneasca de la fundamentarea ei pe principiulresponsabilitatii. Responsabilitatea detinatorilor puteriipresupune nu numai exercitarea ei in cadrul constitutional silegal, ci si constiinta faptului ca detinerea dreptului de a decideasupra celor guvernati presupune obligativitatea suportariiconsecintelor propriilor acte si fapte, pe care le implicaexercitiul puterii. Este obligatorie eliminarea privilegiilordemnitarilor, incepand cu cele care ii protejeaza in fatajustitiei, ei fiind alesi sa serveasca poporul roman, nu sa-idevina stapani.

8. Administratia publica locala

Descentralizarea trebuie dusa pana la capat. Autoritatile localeraspund nevoii de a lua decizii politice la un nivel plasat cat maiaproape de cetatean. In viziunea PNTCD, autoritati locale puternicesi independente inseamna mai multa democratie, mai putinabirocratie, mai mult progres si mai multa implicare activa acetateanului. Puterea politica locala trebuie sa fie independenta,activa si sa se auto-sustina; este celula de baza ademocratiei.

In prezent, administratia publica nu este suficientdescentralizata. Din pacate, reforma avortata a descentralizariipublice nu a dus la apropierea deciziei politice de nivelulcetateanului, ci mai degraba la intarirea pozitiei baronilor locali(judeteni), cu alte cuvinte la o oligarhie, care imparte selectivfonduri guvernamentale si europene clientelei politice locale.Asistam la feudalizarea Statului, nu la modernizarea lui.Presedintele devine un fel de primus inter pares, atata vreme catreuseste sa controleze baronii locali; reusita sa depinde decontrolul informatiilor si de capacitatea de a santaja baroniilocali (prin DNA).

Constitutia Romaniei are nevoie de modificari substantiale, carecer o dezbatere serioasa. Principalul exponent al Puterii a aruncatproblema in derizoriu, din interes egoist, electoral, aratand cumnu trebuie procedat. Natiunea trebuie sa isi apere interesele si saimpuna o constitutie care sa orienteze Puterea spre BineleComun.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO