Opinii

Opinie Deloitte: Cum pot verificările de fond şi demersul de due diligence să contribuie la reputaţia, stabilitatea şi credibilitatea unei organizaţii?

Opinie Deloitte: Cum pot verificările de fond şi...
07.04.2023, 14:32 426

Atunci când aleg un partener de afaceri, un furnizor sau când intenţionează că achiziţioneze o companie, organizaţiile de business se expun riscului de asociere cu reputaţia terţilor. Conform celor mai multe reglementări în domeniul prevenirii faptelor de corupţie, cunoaşterea viitorului partener este esenţială pentru a rămâne în legalitate.

Cunoaşterea viitorului partener de business prin verificări de fond (background checks) şi due diligence

Pe măsură ce o afacere se extinde şi este pe cale să câştige noi clienţi sau să lanseze un parteneriat, reputaţia ei va depinde de modul în care sunt gestionate riscurile legate de terţi. Efectuarea de verificări de fond şi due diligence pentru companii şi persoane fizice le permite liderilor organizaţiei să ia decizii mai bine informate despre cei cu care fac afaceri, în ce calitate şi cu ce marje de business.

Demersul de due diligence este o examinare amănunţită a potenţialului partener de business sau a companiei vizate pentru preluare şi include rapoartele financiare, reputaţia în piaţă şi istoricul de business, cu scopul de a înţelege din timp o eventuală incidenţă a legislaţiei anticorupţie sau a altor legi, odată ce asocierea se materializează.

Există două acte legislative importante privind prevenirea criminalităţii economice, şi anume UK Bribery Act (2010) şi US Foreign Corrupt Practices Act (FCPA). Deşi ambele sunt reglementări naţionale pentru Marea Britanie şi, respectiv, Statele Unite ale Americii, unicitatea lor le-a conferit în timp anvergură internaţională. În plus, în iunie 2021, parlamentul german a adoptat Germany’s Supply Chain Due Diligence Act, o nouă lege care impune companiilor cu peste 3.000 de angajaţi să efectueze demersuri de due diligence în rândul furnizorilor.

De ce este importantă realizarea verificărilor de fond şi a demersului de due diligence?

Verificările de fond şi due diligence pot fi utile în mai multe situaţii, cum ar fi obţinerea de informaţii detaliate, exacte şi obiective cu privire la trecutul şi situaţia prezentă a potenţialilor parteneri de afaceri în procese de achiziţii sau fuziuni, în timpul investigării companiilor sau a persoanelor fizice suspectate de fapte ilicite, precum şi în procesele de selectare de noi clienţi sau furnizori. În plus, verificările de fond sunt relevante şi în luarea de decizii strategice de business şi pot fi utile în deciziile de investiţii, de exemplu înainte de lansarea unei oferte publice iniţiale.

Procesul de due diligence ar trebui să parcurgă următoarele aspecte importante: identificarea membrilor din echipa de conducere executivă a companiei, a acţionarilor şi a beneficiarilor finali şi a altor afilieri corporative; sediul central, care se referă la verificarea tuturor adreselor înregistrate; verificări în listele de sancţiuni, pentru identificarea persoanelor, organizaţiilor sau statelor care fac obiectul unor sancţiuni economice emise de un guvern sau de o organizaţie internaţională; apariţii negative în mass-media, care se referă la acuzaţii apărute în publicaţii de ştiri sau în alte surse reputate, care leagă persoana sau o companie afiliată ei de activităţi de fraudă, spălare de bani, corupţie, terorism sau de alte ilegalităţi; verificarea persoanelor expuse politic şi a entităţilor deţinute de stat; rezultatele financiare şi bilanţurile entităţii, precum şi activele şi pasivele; calificarea angajaţilor, prin verificarea pregătirii academice, a istoricului profesional şi a licenţelor şi certificărilor profesionale obţinute; analiza altor date disponibile, în funcţie de contextul în care se realizează demersul de due diligence.

Reducerea riscului de activităţi ilegale şi a implicaţiilor acestora

Atunci când adaugă un client în portofoliu sau sunt pe cale să reconfirme unul, companiile au obligaţia să îşi protejeze businessul, angajaţii şi clienţii existenţi. În situaţia în care o organizaţie neglijează să efectueze verificări de fond privind un furnizor care a fost anterior implicat într-o schemă de fraudă, iar cazul devine public câteva săptămâni mai târziu, brandul şi organizaţia vor fi menţionate prin asociere în mijloacele de comunicare în masă, într-o lumină negativă, provocând potenţiale daune acordurilor şi parteneriatelor viitoare. Reputaţia companiei va fi afectată permanent, iar organizaţia ar putea avea de gestionat riscuri costisitoare asociate litigiilor şi investigaţiilor. Realizarea unor verificări de fond asupra partenerilor de business importanţi ar putea, practic, preveni materializarea unor scenarii nefaste.

Material de opinie de Burcin Atakan, Partener, Deloitte România, şi Lider Servicii de investigare a fraudelor, Deloitte Europa Centrală şi de Est, şi de Alina Badea, Senior Associate, Consultanţă Financiară, Deloitte România

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO