Opinii

Opinie de Andreea Artenie, Mihnea Galgoţiu–Săraru şi Ana Galgoţiu-Săraru, Reff & Asociaţii: Diferenţele dintre Certificatul de Situaţie de Urgenţă şi avizul de forţă majoră

Autor: Roxana Rosu

27.03.2020, 10:25 244

Încă de la publicarea Decretului Preşedintelui României nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă, s-au născut întrebări în comunitatea de business privind diferenţele dintre Certificatul de Situaţie de Urgenţă (CSU), care nu a fost reglementat în trecut şi care poate fi solicitat de operatori economici afectaţi de pandemia de COVID-19, şi avizul de forţă majoră, existent în legislaţie de mult timp. 

OUG nr. 29/2020 şi 30/2020 au reglementat ulterior anumite facilităţi pentru operatorii aflaţi în dificultate în acest context, accesarea unora dintre acestea presupunând obţinerea prealabilă a CSU.

În sfârşit, prin Ordinul nr. 791 din 25 martie 2020, Ministerul Economiei, Energiei şi al Mediului de Afaceri a reglementat procedura de emitere şi o parte din efectele generale ale Certificatelor de Situaţie de Urgenţă.

În practică, însă, societăţile se vor confrunta cu mai multe dileme: alegerea între solicitarea unui CSU, a unui aviz de forţă majoră sau a amândurora; modul de utilizare a acestora; riscul ca acestea să fie contestate, cu consecinţa pierderii avantajelor pe care le-au generat.

Companiile care pot obţine cele două tipuri de certificate

Avizul de forţă majoră poate fi obţinut de orice societate de la Camera de Comerţ şi Industrie a României sau de la camerele de comerţ judeţene, pentru atestarea existenţei cazurilor de forţă majoră şi a efectelor acestora asupra executării obligaţiilor comerciale.

Din reglementările actuale, pare însă că CSU nu poate fi obţinut de orice societate, ci doar de acei operatori economici care beneficiază de facilităţi în temeiul OUG nr. 29/2020 şi 30/2020.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO