Opinii

Oana Buhăescu, Director Audit, Deloitte România: Black Friday în vremea pandemiei: cum se apropie companiile de clienţi fără a încălca regulile de distanţare

Opinie

Oana Buhăescu, Director Audit, Deloitte România: Black...
23.11.2020, 12:00 191

Criza sanitară generată de pandemia de COVID-19 a exercitat o presiune considerabilă asupra comunităţilor şi mediului de afaceri, dar în acelaşi timp a arătat capacitatea acestora de a rezista şi de a se reinventa. Acum, pe final de an, inovaţia şi capacitatea de adaptare se regăsesc şi într-unul dintre cele mai importante evenimente globale, Black Friday, care a devenit sintagma universală ce exprimă reducerile, dar şi o stare de spirit care capătă valenţe diferite de la cultură la cultură.

Experienţa recentă a arătat că apetitul pentru cumpărăturile de Black Friday este încă foarte ridicat, dar şi adaptat contextului generat de pandemia de COVID-19. Peste 40% dintre românii care au participat la chestionarele Deloitte Romanian Consumer Trends, aplicate pe LinkedIn în prima jumătate a lunii noiembrie, au menţionat că vor cheltui mult mai mult anul acesta de Black Friday, comparativ cu anul trecut, pe produse pentru casă, aspect confirmat ulterior şi de cifrele de vânzări înregistrate de marile platforme de comerţ on-line.

Deşi vânzările continuă să reprezinte un indicator relevant pentru evaluarea succesului evenimentului, în ultimii ani, Black Friday s-a transformat în ceva mult mai complex decât o sărbătoare a discounturilor. Ce au adus nou ediţiile de Black Friday organizate în 2020 la nivel mondial, pe lângă vânzările record înregistrate, şi cum va evolua acest concept în următorii ani?

Companiile încep să valorifice puterea live streaming-ului şi a divertismentului

În ultima perioadă, unele platforme de e-commerce au folosit live streaming-ul pentru a le oferi clienţilor informaţii esenţiale cu privire la beneficiile produselor comercializate şi pentru a crea comunităţi care împărtăşesc aceleaşi valori şi preocupări. În cazul retailer-ului chinez Alibaba, unul dintre cei mai mari jucători în comerţul on-line, live streaming-ul joacă un rol important în construirea relaţiei cu clienţii în cadrul proiectului Singles Day, eveniment reprezentativ pentru consumatorii chinezi în materie de reduceri, organizat anual pe 11 noiembrie şi adoptat recent, deşi timid, şi de mărci din România.

Alibaba experimenta acum doi ani, pentru prima dată, transmisiunile video live pe platforma sa, moderate de cele mai multe ori de un influencer sau de o vedetă locală care prezintă beneficiile unui produs şi răspunde la întrebările publicului, permiţând clienţilor să cumpere articolele respective în timp real. O abordare similară este şi cea a retailer-ului american Amazon, care pune la dispoziţia clienţilor săi platforma Amazon Live, prin intermediul căreia transmite video prezentări de produse şi demonstraţii ale furnizorilor.

Divertismentul este un alt element care îmbunătăţeşte semnificativ experienţa Black Friday, transformând-o într-o adevărată sărbătoare. Tendinţa, care se manifestă de mai multă vreme la nivel global, a început să fie preluată şi în România. De exemplu, eMAG a dus Black Friday la următorul nivel prin realizarea unei emisiuni televizate dedicate exclusiv evenimentului, prin comunicări frecvente în timp real privind rezultatele înregistrate din vânzări, prin concursuri cu premii considerabile pentru telespectatori, dar şi prin participarea activă în cadrul emisiunii a unor persoane cu notorietate în rândul potenţialilor clienţi.

Alibaba a transformat ziua dedicată celor mai mari reduceri din an într-un adevărat spectacol atât pentru publicul local, cât şi pentru cel internaţional, prin organizarea unei gale virtuale în ajunul Singles Day care a inclus informări în timp real despre vânzările înregistrate, apariţii şi concerte susţinute prin live streaming de către renumiţi artişti internaţionali, precum Katy Perry anul acesta şi Taylor Swift în 2019, şi cadouri extravagante.

Cursa pentru automatizare va fi diferenţiatorul în ceea ce priveşte satisfacţia clienţilor

Vânzările înregistrate de comercianţi în ultimii ani cu ocazia celui mai mare eveniment dedicat reducerilor au evidenţiat o creştere a apetitului consumatorilor pentru acest gen de cumpărături. Un volum mai mare de cumpărături atrage, de cele mai multe ori, necesitatea comercianţilor de a se pregătiri din timp, prin dezvoltarea lanţului de aprovizionare pentru a face faţă cererii în creştere. Amazon, spre exemplu, combină diferite ingrediente-cheie care să-i permită o îmbunătăţire permanentă a lanţului de aprovizionare, de la construirea unei reţele vaste de depozite şi utilizarea roboţilor pentru ambalarea şi inventarierea comenzilor, până la diversificarea flotei de livrare, pe care deja a echipat-o cu roboţi în 2019 - Amazon Scout, „curierul” care livrează cumpărăturile până la uşa clientului.

Pentru Alibaba, care a introdus anul acesta două milioane de produse noi în oferta sa de Singles’s Day, dublu faţă de anul trecut, cheia succesului constă în investiţiile efectuate într-o reţea largă de furnizori de logistică şi grupuri de curierat pentru a se asigura că livrările pot fi efectuate în timp util, dar şi în inteligenţă artificială şi servicii de tip cloud pentru soluţiile de gestionare a transportului în viitor. De asemenea, pe întregul lanţ de aprovizionare, timpul de reacţie este foarte important pentru Alibaba. Pentru a răspunde cât mai bine cerinţelor clienţilor săi, retailer-ul foloseşte chiar şi aplicaţii mobile pentru cumpărătorii care doresc să negocieze preţurile, intermediind negocierea directă dintre aceştia şi furnizori.

Modul în care sunt gestionate fluxurile din lanţul de aprovizionare este o provocare, în contextul în care gama de produse oferite de marile platforme de e-commerce cu ocazia Black Friday se diversifică de la an la an, la nivel global. Acestea ajung să se transforme în adevărate incubatoare de oferte şi discounturi pentru companii din numeroase domenii precum ospitalitate, imobiliare, automobile, divertisment, modă etc., în mare parte puternic afectate de pandemia de COVID-19. O altă provocare a marilor jucători din retail a fost aceea de a găsi modalitatea ideală de a se apropia de clienţii lor, apelând la soluţii noi din zona digitală şi la divertisment, în condiţiile în care cea mai importantă perioadă a anului dedicată cumpărăturilor coincide cu introducerea unor noi restricţii în contextul declanşării celui de-al doilea val al pandemiei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO