Opinii

O fereastra de oportunitate pentru afacerile locale

03.05.2004, 00:00 28



La Varsovia, am vazut recent ATM-uri care elibereaza nu doar zloty, ci si in euro: un fel de a spune "bun venit in Europa"! In ultimele luni am calatorit pentru business prin statele candidate la aderare. Am gasit acolo confuzie, neincredere, iar ce a fost odata entuziasm popular s-a transformat intr-o aprobare ingrijorata a "unicei solutii", intrarea in Europa. La Gdansk, o coada la zahar intr-un magazin de cartier: "deja se rationalizeaza unele produse, pentru ca preturile vor creste", imi spune Darek, un amic antreprenor polonez. Stocuri aduna nu numai familiile, dar si companiile: "dupa 1 mai, taxele pentru import din Asia se maresc, noi avem sute de containere cu marfa in port", continua el. Laszlo, un manager maghiar, imi spunea acum cateva saptamani in Budapesta ca si el are probleme cu un import temporar care ar trebui inchis dupa 1 mai: "nu stiu ce sa fac, mi-e teama ca nu cumva sa platesc vama de doua ori". In Amsterdam, pe un panou publicitar pentru sustinerea imaginii Ungariei, ne zambeste Miss Europa 2003, o tanara din Ungaria, cu textul "Ungaria are si alte frumuseti". O imagine placuta, tonica, dar echivoca: oare cu asta intram in Europa, cu femei frumoase? Un sentiment tulbure domina tarile din zona. Cu putine exceptii, ele nu par pregatite sa intre in Europa, asa cum Europa nu pare pregatita sa le primeasca. "Drumurile noastre sunt cele mai proaste din Uniune, concureaza bine cu cele din Romania" spune Darek. "Nu avem nici un culoar de autostrada realizat, numai proiecte". Ar deschide magazine in Germania? "Deocamdata nu, e o piata hiper-competitiva si noi mai avem multe de invatat". Atunci care ar fi oportunitatile de extindere a afacerii, spre Est? "Suntem deja in Baltice si in Cehia. Ne gandim si la Romania, dar nu in viitorul apropiat". O afirmatie cu care ne-am obisnuit deja. Romania mai are de asteptat, din multe puncte de vedere: aderare, fluxuri de capital, globalizare. Ceea ce e rau, dar e si bine. Pentru ca in aceasta asteptare confuza vedem o fereastra de oportunitate de inca 2-3 ani pentru business-urile locale. Acum ori niciodata, ele pot creste, se pot maturiza pana la nivelul la care jucatorii mari nu le vor mai putea scoate din piata decat prin achizitie: piata financiara e stabila iar cea de capital emerge, apar surse de finantare eficienta a cresterii, in timp ce piata de consum este in revenire. Polonezi, cehi, unguri nu vor veni curand in cautarea unor oportunitati la noi decat ca exceptie, pentru ca ei au mai intai de dezlegat ghicitoarea integrarii europene, deloc usoara. Iar investitorii din "vechea Europa" se impart in cei ce sunt deja in Est si cei care nu sunt inca si aterizeaza pe Otopeni spunand cu candoare "hello, Budapest". Primii vor ramane focalizati pe tarile mai avansate, unde ajustarea riscurilor cu profitul e inca aparent mai buna. Iar cei care nu incearca sa inteleaga aceasta zona a Europei, sunt condamnati din start la esec. Iata de ce avem in continuare o oportunitate de cativa ani. Dar acesta este un interval limitat, ce trebuie folosit eficient. Numaratoarea inversa a aderarii a inceput si pentru Romania.





Marius Ghenea este presedintele si directorul executiv al companiei Flanco

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO