Opinii

Multi D Learning si Multimedia Learning

Opinii primite la redacţie

Multi D Learning si Multimedia Learning

Autor: Dr. Ovidiu Dimbean-Creta

04.05.2020, 15:04 208

(4D, 3D Learning, 2D Learning…)

De cand cu noua era in care am intrat, unii mai abrupt, altii mai lent sau mai neconvingator poate, se vorbeste tot mai mult despre e-learning, virtual learning, blended learning, multe sunt cu litera “e” in fata, e-vent, e-sales, e-market(ing)…de la electronic. Am si uitat ca banalul de acum e-mail vine tot de acolo, dar s-a grabit cu vreo 25 ani, de cand am inceput sa nu-i mai spunem posta electronica. 

Nimic nou sau foarte nou, am putea spune, in afara faptului ca nu stiu cine se astepta la inceputul acestui an rotund 2020, sa ajungem sa traim brusc, aproape exclusiv electronic. De aproape doua luni de zile asta s-a schimbat in Romania si in toata Europa, in Asia de mai multe luni, America a preluat stafeta autoritar ulterior si urmeaza si ceilalti, care poate ca inca nu stiu cum e. Sa traim electronic ce-i care putem, unii nu au nici aceasta posibilitate. 

Spre lauda noastra, conform unui raport al Remote Working Index dat publicitatii de britanicii de la Broadband Deals, Bucurestiul este pe primul loc in lume in clasamentul a 50 de orase analizate, dupa munca la distanta in aceasta perioada. Au contat viteza medie de lucru a internetului, disponibilitatea companiilor in livrarea de alimente si alte bunuri de prima necessitate si deci plata lor online, ponderea slujbelor disponibile de la distanta in total slujbe pe piata, costul unui laptop si costul vietii in aceste orase.

Dezvoltarea internetului si digitalizarea ajutata lumea civilizata sa supravietuiasca partial in timp si spatiu, probabil ca daca si robotizarea productiei, a distributiei, a proceselor de tot felul, transportul autonom, ar fi fost asemanator de avansate precum digitalizarea in 2020, am fi suferit mai putin acum. 

Criza actuala va accelera cu siguranta aceste tendinte si le va potenta. Mai cu seama pentru ca va fi de durata mai lunga (luni, ani…), nu numai partea ei sanitara, cat cea economica, consecintele economice, dar si sociale si poate si politico-administrative pe termen mediu si lung. Aceste consecinte vor avea un impact diferit asupra oamenilor, in functie de adaptabilitatea fiecaruia. 

Asta inseamna ca – si asta vedem deja ca se intampla – unii suporta mai usor, mai soft telemunca, altii dimpotriva, sigur ca acum suntem in extrema cealalta. Intrebarea este daca vom reveni la un echilibru intre virtual si real, intre electronic la distanta si fata in fata sau se va schimba definitiv, irevocabil si total, vechiul normal cu un altul? 

Din punctul de vedere al invatarii, al insusirii de cunostinte si deprinderi pentru afaceri si management, conform domeniului in care activez, as dezvolta un pic conceptul de e-learning sau invatarea prin mijloace electronice, deci la distanta, cu un concept nou care sa lege mai mult mijloacele folosite in procesul invatarii si predarii de subiectul procesului, de receptor, deci de beneficiarii activitatii de insusire de cunostinte si deprinderi.

Da, vorbesc despre adaptabilitatea oamenilor la noile conditii ale invatarii, ale transmiterii de cunostinte, adaptabilitate limitata in mediul virtual. Faptul ca pandemia a venit relativ brusc si am fost nevoiti sa ne izolam la fel de brusc si sa recurgem la folosirea tehnologiei la capacitate, a generat reactii diferite si atitudini diferite in randul userilor, chiar daca stiam si vedeam cu totii trendul, dar unii refuzam sa-l acceptam sau oricum, nu de azi.

Dar se pare ca marile schimbari ale omenirii, marile progrese vin si astfel, de voie, de nevoie sau obligat fortat. Invatarea online, la distanta este indiscutabil diferita de cea din clasa, din sala de cursuri, dar oare nu intr-acolo omenirea se indrepta oricum? 

Diferit nu inseamna neaparat mai rau, dupa cum cei mai putin adaptabili o considera in prezent, poate intr-o buna masura, atat din cauza socului schimbarii peste noapte, dar si a sperantei indreptatite si realiste ca vom reveni relativ curand in clasa. Dar pentru cat timp?

Mai multe universitati si scoli de afaceri cunoscute aveau deja, de mai multi ani, cursuri si programe integrale online, deci trecerea mai rapida la si mai multe variante online, e doar o chestiune de viteza de acum incolo, dar si de acceptabilitate si interes din partea receptorului. Noile generatii nu doar ca si-i le-au insusit, ei le-au creat, crescand cu tehnologia si cu internetul, ei le-au dezvoltat si stimulat sa creasca si sa se diversifice oferta.

Va fi o rezistenta la schimbare din partea celorlalti? Absolut! Este calea de mijloc in anii care vor veni, mai echilibrata? Probabil. Si totusi?

Si totusi ce vreau sa spun este ca asa cum televiziunea, cinema-ul si in final internetul si video stream-ul pe orice suport (calculator, tableta, smart phone) au incercat si au reusit sa dezvolte transmisia de la doua dimensiuni (2D) la tridimensional (3D) si chiar catre 4D, multidimensional, cu simturi gen miros, miscare, tactil, tot asa vad eu evolutia sau transformarea transmiterii si receptarii de cunostinte, in spatiul virtual si multidimensional.

Scolile de afaceri ofera experiente de mult timp, aparitia lor a marcat o cotitura a invatamantului economic de la teorie la practica, un model mai aplicat, mai concret care foloseste principii si teorii nu doar economice, ci si tehnice, statistice, psiho-sociale, juridice, deci multidisciplinare si…tehnologia informatiei. 

Iata acum, tehnologia informatiei ne ajuta sa supravietuim mai usor in toate domeniile, sa continuam munca si procesul de invatare, de transmitere si receptare de cunostinte la distanta, care tin insa si de adaptabilitatea ambelor parti, atat a transmitatorilor, cat si a receptorilor! Pentru ca acest proces nu este unilateral, ci bilateral si multilateral. 

Tocmai de aceea, desi exista deja de mai multi ani programe integrate de MBA online sau doar cursuri individuale la distanta, acestea nu au luat locul celor offline din clasa pana acum. Au fost doar o alta optiune si atat.

Multi cursanti, oameni de afaceri, executivi, antreprenori, valorizeaza maxim experienta de invatare interactiva din clasa si socializarea de pe langa (pauzele de cafea, de fumat, chiar gustari sau masa impreuna), o experienta pe care eu as numi-o 3D learning, una clasica in care vorbim si ne vedem in carne si oase, ne putem atinge, in care comunicam constient sau nu si nonverbal, o experienta buna, cu rezultate excelente, conform epocii pe care am trait-o si pe care inca o mai traim, dar care va fi tot mai mult provocata de posibilitatile tehnologice si de apetitul si constructia noilor generatii.

E-learning-ul in care am plonjat cu totii recent poate fi atenuat in urmatoarea perioada de blended learning, adica un model combinat intre invatarea/predarea in clasa si respectiv online, dar cred ca Lumea se va duce mai repede decat pana acum, spre ceea ce voi denumi 2D learning, adica invatarea in mediul bidimensional al ecranului device-ului electronic pe care-l accesezi, invatare care are de asemenea virtutile ei (poti accesa de pe orice device conectat la internet si de oriunde ai conexiune si oricand, iti ajunge un telefon smart, poti urmari film sau live si interactiv, poti inregistra si revedea cand si daca vrei).

Nu fac apologia acestui model, doar il anticipez acum, ca transformandu-ne mult mai repede decat credeam in urma cu doar cateva luni.

La extrem, dar nu neaparat, ma pot gandi si la modelul 1D learning, care sa insemne ceva poate mai putin atractiv, sa inveti singur, sa fii un autodidact, dar nici asta nu ar fi ceva nou in istoria Lumii, iar abundenta de informatie si cunostinte postate ieftin sau gratis in spatiul virtual incurajeaza si acest model. 

Deci ce va urma? Ne ducem de la 3D catre 2D sau urmam tehnologia video si audio multidimensionala si multimedia (facebook, Instagram, linkedIn, whatsapp, you tube) catre 4D learning sau chiar multi D learning? Asa ar fi logic si progresiv tehnologic, iar asta ar putea insemna ca am putea replica experientele de invatare cele mai reusite, nu doar cele din sala de curs, ci chiar pe cele de la sediul firmelor pe care sa experimentam live, studiile de caz dezbatute in clasa! 

Un tur virtual de companie in 3-4 D, urmat de o prezentare a companiei subiect de analiza, dezbatere si decizie in 2D, cu o dilema de rezolvat acasa, cum vi se pare? Acasa, adica in study groups, ca si pana acum, la cineva acasa sau la cineva la sediul real al firmei unde lucreaza sau intr-un spatiu virtual, intr-un breakout room de la zoom (2D)? Prezentam apoi solutia dilemei in 2D sau…in ce multi D alegem si putem?

Nu trebuie sa raspundem acum acestor intrebari, in primul rand pentru ca suntem influentati de starea de prizonierat in care ne simtim, dar asta va trece. Posibilitatile, avantajele si dezavantajele acestora nu vor trece, dimpotriva, vor veni si le vom adopta, daca vor viabile. 

Alegere, optiune, adaptabilitate si flexibilitate, asta vad mai departe in relatia transmitator de deprinderi si cunostinte – receptor beneficiar, arta de a transmite in continuare stiinta de a face afaceri si abilitatea de a o recepta in propriul beneficiu, dupa preferinte si oferte.

ASEBUSS Business School este apreciata de peste 25 ani in Romania si in afara pentru lucrul interactiv si dezbaterile vii si valoroase din clasa, din grupurile de studiu din afara clasei (3D learning) si pregateam experiente 4D learning (personal touch/contact), la locatia unor companii, cu dilemele lor manageriale.

Ne-am adaptat si mobilizat operativ si profesionist la 2D learning, un online pe care ne-am straduit sa-l mentinem cat se poate de interactiv in continuare, spre admiratia majoritatii colaboratorilor nostri si uimirea, chiar sperierea catorva.

Speram sa revenim cat mai repede la 3D learning, pentru ca asa suntem obisnuiti si asa valorizam in solidar cu cursantii nostri experientele unice de pana acum, dar suntem deschisi si pregatiti pentru noile experinte si provocari, combinatii intre 3D si 2D, in functie de nevoi, de interes si tendinte. 

Noul si viitorul 4D learning (touch remote si virtual visit) si altele de neinchipuit inca, gen multi Dimensions learning pot deveni viitoarele experiente de invatare, din ce in ce mai cautate, iar partea cea mai buna este ca ofertele noastre vor putea fi tot mai mult si mai bine personalizate (tailored) dupa solicitanti, conform cu noile si viitoarele posibilitati tehnologice, dar si cu obisnuinta si provocarea continua a noilor generatii. 

"Noua Generaţie şi Noua Tehnologie (NG&NT), forţele conducătoare ale viitoarelor modele de business", Ovidiu Dimbean-Creta, publicat in "Transforming Business, Transforming People", editia 6, Bucuresti, disponibil la: http://www.srac.ro/calitatea/arhiva/supliment/2013/C-as_Vol.14_S4_Oct-2013.pdf 

"Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor şi dezvoltarea serviciilor în România", Ovidiu Dimbean-Creta, publicat in "The Digital Economy: Challenge or Growth Driver for SMEs and Corporations?", 2014, editia 7, Bucuresti, disponibil la: http://www.srac.ro/calitatea/arhiva/supliment/2014/C-as_Vol.15_S4_Sept-2014.pdf

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO