Opinii

Morile de vant ale administratiei

25.02.2010, 00:00 33

Intre drumurile cu gropi, spagile din administratie siagricultura pusa pe butuci, exista totusi un sector in care Romaniaare un avantaj competitiv care ar putea aduce miliarde Romaniei -energia eoliana. Chiar si in plina criza, investitori de prim rang(Iberdrola, AES, CEZ, Enel, Gaz de France) continua sa investeasca,fortati de Protocolul de la Kyoto si de reglementarileinternationale. In Romania, insa, investitorii se lupta cu morilede vant ale dragalasei noastre birocratii.

Pana in 2012 Romania ar trebui sa produca 8% din energie dinsurse regenerabile. O artistica ambitie extrasa dintr-o directivaeuropeana - glazurata bine cu un blabla romanesc. In universulexterior Monitorului Oficial, insa, avem, spre exemplu, o comunadin Constanta unde CEZ vrea sa construiasca cel mai mare parceolian al Europei. Desi a primit aprobarea Consilului Judetean,ANRE-ului si ministerlor, firma s-a trezit cu lucrarile de santieroprite si blocate in instanta de primarie. Primaria sustine ca nuexista autorizatii de constructie, firma ca are toate aprobarilenecesare, iar proiectul sta insa pe loc pana cand partile potajunge la un punct de vedere comun sau la transarea celor 17litigii in instanta.

Un om de afaceri implicat in domeniu imi sopteste ca in generaldiscutiile se poarta in general la modul "elevat" direct intrebravii razesi ai administratiei locale si consultantii spilcuiti:"Ce vrei, ba? Nu-ti dau, ba, nici un aviz. Ete ca nu vreau eu, deaia". Problemele cele mai mari sunt cu cumparatul terenului, apoicu aprobarile de constructie - iar banii investitorilor stauintr-un cont pana se rezolva problemele. Exista insa si exemplecontrare, in care firmele multinationale se cred in Romania ca inVestul Salbatic, "descurcandu-se" in derularea proiectelor cuincalcarea tuturor procedurilor posibile prin intermediul unorconsultanti care au mana libera de la "stapan". Este si acesta,pana la urma, un tip de raspuns la incetineala birocratica aautoritatilor.

Daca a trecut de furcile caudine ale administratiei locale,investitorul nostru temerar este pus fata in fata cu MinisterulEconomiei. Daca terenul este al statului si devine cota parte laproiect, evaluarea corecta a "partii statului" devine un cartoffierbinte, pentru care nimeni din administratie nu este dispus saisi asume raspunderea. Mai ales atunci cand se mai gaseste eventualsi un procuror fara obiectul muncii care sa evalueze pretulterenului de sub prospectiva moara de vant ca si cum ar fi fostliber de sarcini, iar pe el s-ar fi construit vile. Birocratulnostru considera ca mai bine nu se misca, decat sa greseasca. Iarin total exista 101 pasi birocratici pentru o instalatie eoliana,conform directorului asociatiei de profil.

Mai departe, chiar si daca a trecut prin toate etapele,investitorul poate sa descopere surprins ca nu se poate racorda lasistemul national de electricitate, desi si-a terminat investitia.Din 18.000 de megawatti propusi companiei -monopol Transelectricapentru anul trecut, doar 3.000 au fost aprobati de principiu. Lipsabanilor poate fi un motiv plauzibil aici, dar pe de alta parte nupoti obtine investitii ca stat fara contrainvestitii ininfrastructura - iar investitia in acest domeniu este infinit maimica decat potentialele beneficii.

O posibila solutie ar fi reunirea tuturor avizatorilor dindomeniu intr-o singura entitate birocratica, obligata prin lege sadea aprobari in termen de 10 zile de la data solicitarii. Ea artrebui sa aibe capacitatea inclusiv de a negocia contracte innumele autoritatilor locale (evident depasite de problema) si de aexpropria terenurile necesare, la fel cum se intampla in cazulautostrazilor. O astfel de autoritate ar putea grabi procedurilepentru aplicarea, in sfarsit, a Legii 220 - lege prin care s-aincercat gasirea unor mecanisme pentru finantarea acestorproiecte.

Astfel, o investitie de peste 200 megawati care costa 1,6miliarde de euro nu ar mai sta pe loc, in timp ce Romania a obtinutfabulosul total de 10 megawatti din energie eoliana anul trecut.Investitorii probabil ca vor mai continua insa o vreme sa se luptecu morile de vant ale administratiei.

Razvan Orasanu a fost consilier al primului ministru in perioada2005-2009

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO