Opinii

Modificarea corelarii sau schimbarea modificarii?

06.06.2003, 00:00 11



Politica autoritatilor in domeniul fiscal reprezinta un subiect aproape inepuizabil. Practic, in fiecare saptamana, guvernul sau parlamentul, modifica fie legislatia privind impozitele si taxele, fie asigurarile sociale (pensii, somaj, sanatate etc.), mai introduce un fond special - pe ici pe colo, prin punctele esentiale. Asa ca nu trebuie sa ne mai mire ca Monitorul Oficial a inceput sa lucreze si sambata, pentru ca juristii sa aiba ce studia in cursul zilei de luni. Astfel, sambata trecuta a fost publicata Legea 232/2003 pentru aprobarea Ordonantei nr. 36/2003 privind corelarea unor dispozitii financiar-fiscale, lege ale carei dispozitii vor fi comentate in continuare.



1. Impozitul pe profit



Legea interzice capitalizarea rezervelor constituite ca urmare a unor facilitati fiscale, cu exceptia rezervelor din influente de curs valutar constituite de banci ca urmare a a aprecierii disponibilitatilor in valuta. Aceasta prevedere, corelata cu modificarile aduse de Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, va obliga multe dintre societati sa isi majoreze capitalul social cu numerar sau in natura pentru a nu intra in lichidare.



O prevedere normala se refera la deductibilitatea fiscala a asigurarilor de viata platite de angajatori in numele angajatilor, tinand cont ca acestea sunt impuse la nivelul persoanei fizice. Din nefericire, asigurarile de viata ale angajatilor sunt in continuare dezavantajate fiscal din cel putin doua motive:



a) sumele retrase de angajati sunt impozitate sub forma de dividende, neavand nici o garantie ca acestea nu vor fi globalizate in viitorul apropiat;



b) includerea primelor de asigurare in fondul de salarii si, pe cale de consecinta, in baza de impozitare pentru contributiile de asigurarii sociale.



2. Taxa pe valoarea adaugata



Apare posibilitatea de a compensa TVA de recuperat cu alte obligatii catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale, bugetul asigurarilor pentru somaj sau fondul unic al asigurarilor pentru sanatate. Aceasta prevedere reprezinta de asemenea o intrare in normalitate.



3. Impozitul pe venit



Legea asimileaza salariilor veniturile realizate prin incheierea unor conventii civile de prestari servicii, altele decat cele realizate din activitati independente. Trebuie sa tinem cont, ca o conventie civila nu mai reprezinta o forma de incadrare in munca in interpretarea Ministerului Muncii. In aceste conditii, asimilarea veniturilor din conventii civile cu salariile intra in contradictie atat cu caracterul intamplator al acestor venituri, cat si cu interpretarile date de Ministerul Muncii.



Una dintre prevederile cele mai discutabile o reprezinta asimilarea cu salariile a "sumelor care depasesc de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice" acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit. Practic, in cazul unei microintreprinderi, prin aceasta formulare orice suma care depaseste plafonul de 2,5 ori indemnizatia bugetarilor - indiferent de natura cheltuielii respective: diurna, cazare, transport, cheltuieli decontate de angajati - este impusa ca salariu. Nu stiu daca asta a fost intentia legiuitorului, insa textul nu prea lasa loc de interpretari!



4. Microintreprinderi



Dupa ce a bulversat activitatea microintreprinderilor, Parlamentul a decis sa le mai acorde o sansa si sa le ofere un termen de 60 de zile pentru a angaja cel putin un salariat. In plus, microintreprinderile infiintate inainte de data intrarii in vigoare a legii de aprobare a O.G. nr. 24/2001 privind impunerea microintreprinderilor (inainte de 10 aprilie 2003) pot beneficia de acest sistem de impunere daca angajeaza un salariat pana la data de 31 decembrie 2003. Regimul fiscal al microintreprinderilor infiintate in perioada 10 aprilie - 31 mai 2003 ramane sa fie lamurit de Ministerul Finantelor prin norme de aplicare a legii.



5. Colectarea creantelor bugetare



Legea elimina prioritatea obligatiilor bugetare, inclusiv fata de garantiile reale inregistrate inainte de cele ale statului. Ramane de vazut daca aceasta prevedere va rezista valului de ordonante previzionat pentru aceasta vara. De asemenea, s-a revenit la vechiul sistem de confirmare a platilor, din pacate numai pentru datoriile vamale.



In final, ordonanta stabileste obligativitatea depunerii declaratiilor de asigurari sociale, somaj si sanatate la administratiile financiare. Data de la care se vor depune aceste declaratii nu este stabilita in mod clar, insa este cert ca de la 1 ianuarie 2004 toate aceste contributii vor fi colectate si verificate de catre Ministerul Finantelor Publice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO