Opinii

Ludmila Petrescu, Senior Manager şi Carmen Dan, Manager PwC România: Producătorii vor trebui să acopere costurile pentru gestionarea deşeurilor şi pentru campaniile de responsabilizare a consumatorilor

Opinie

Ordonanţa adoptată recent de Guvern prin care se interzice punerea pe piaţă a unor produse din plastic de unică folosinţă extinde răspunderea producătorilor, care vor trebui să acopere costurile pentru gestionarea şi colectarea deşeurilor şi pentru măsurile de sensibilizare a comportamentului responsabil al consumatorului.

Pe lângă costurile în creştere, îngrijorarea generată de adoptarea acestei Ordonanţe este legată şi de modul în care operatorii economici vor putea gestiona stocurile de produse din plastic vizate de acestei noi prevederi legislative, nefiind menţionată în mod expres o perioadă de tranziţie, dar şi de implementarea în practică a noilor cerinţe şi conformarea cu noile obligaţii de raportare. De aceea, fiecare companie vizată va trebui să realizeze o analiză în detaliu a obligaţiilor pe care le are, pentru a se conforma noilor reglementări.

Ce presupune Ordonanţa?

Ordonanţa, adoptată de Guvern după mai bine de două luni de la termenul limită stabilit de Uniunea Europeană (3 iulie 2021), transpune în legislaţia naţională Directiva 2019/904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului şi intră în vigoare de astăzi, 2 septembrie.

Rolul acestei Directive este să prevină şi să reducă impactul anumitor produse fabricate din plastic asupra mediului, mai ales asupra celui acvatic, şi asupra sănătăţii umane. De asemenea, directiva promovează o tranziţie către o economie circulară, prin introducerea unui număr de măsuri adaptate produselor reglementate de directivă, inclusiv o interdicţie de punere pe piaţă la nivelul UE a produselor din plastic de unică folosinţă ori de câte ori sunt disponibile alternative.

Produsele interzise pe piaţă, excepţii şi cerinţe de marcare

Sunt vizate în special articolele de unică folosinţă care sunt confecţionate integral sau parţial din plastic şi sunt de obicei utilizate o singură dată sau pentru o perioadă scurtă de timp înainte de a fi aruncate.

Vor avea interdicţie de introducere pe piaţă produsele din plastic de unică folosinţă şi produsele fabricate din materiale plastice oxodegradabile de tip:

  • beţişoare pentru urechi,
  • tacâmuri (furculiţe, cuţite, linguri, beţişoare chinezeşti), farfurii,
  • paie şi agitatoare pentru băuturi,
  • beţe care se ataşează baloanelor sau care sprijină baloane,
  • recipiente pentru alimente, fabricate din polistiren expandat, cum ar fi cutiile cu sau fără capac, destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet,
  • recipiente pentru băuturi fabricate din polistiren expandat, inclusiv dopurile şi capacele acestora,
  • pahare pentru băuturi fabricate din polistiren expandat, inclusiv capacele acestora.

Pentru alte tipuri de produse din plastic de unică folosinţă introduse pe piaţă, operatorii economici vor avea obligaţia de a aplica un marcaj clar şi lizibil, care să nu poată fi şters cu uşurinţă, poziţionat pe ambalajul produselor sau direct pe produs. Acest marcaj va trebui să informeze consumatorii cu privire la opţiunile de gestionare a deşeurilor aferente acelui produs sau mijloacele de eliminare a deşeurilor care trebuie să fie evitate pentru produsul respectiv. Operatorii economici vor avea de asemenea obligaţia de a menţiona tipurile de materiale plastice din componenţa produsului şi impactul negativ asupra mediului care ar putea fi generat în cazul în care produsul este eliminat necorespunzător în mediu. Din această categorie de produse care intră sub incidenţa obligaţiilor de marcare fac parte:

  • pahare pentru băuturi,
  • şerveţele umede, absorbante,
  • produse din tutun cu filtre şi filtre comercializate pentru a fi utilizate în combinaţie cu produse din tutun.

Pe de altă parte, vor fi exceptate de la interdicţia de punere pe piaţă menţionată anterior o serie de produse din plastic care sunt folosite în domeniul medical şi anume: beţişoarele de urechi, agitatoarele pentru băuturi, paiele din plastic de unică folosinţă; beţişoarele din plastic de unică folosinţă utilizate de un prestator de servicii medico-legale sau în scopuri ştiinţifice (diagnostic, educaţional sau în cercetare).

În cazul paharelor pentru băuturi, inclusiv capacele acestora, şi a recipientelor pentru alimente, cum ar fi cutiile cu sau fără capac (destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet), operatorii economici care introduc pe piaţă astfel de produse au obligaţia de a reduce treptat cantităţile, luând ca an de referinţă anul 2022 (5% pentru anul 2023, 10% pentru anul 2024, 15% pentru anul 2025 şi 20% pentru anul 2026).

Începând din 2024, operatorii economici vor putea introduce pe piaţă produse din plastic de unică folosinţă care sunt prevăzute cu dopuri şi capace din plastic (recipientele utilizate pentru a conţine lichide, cum ar fi sticlele pentru băuturi, inclusiv dopurile şi capacele acestora şi ambalajele de băuturi compozite inclusiv dopurile şi capacele acestora cu o capacitate de până la trei litri) doar dacă dopurile şi capacele acestora sunt din plastic şi rămân ataşate de recipiente în timpul etapei de utilizare preconizată a produselor.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.