Opinii

Liviu Tudor, preşedinte Genesis Property: Cultura organizaţională, rol de Oscar în piesa “The future of work”. Tehnologia, printre nominalizări

Liviu Tudor, preşedinte Genesis Property: Cultura...

Autor: Liviu Tudor

19.03.2021, 14:54 215

Pentru mediul de business, anul 2020 a însemnat, în primul rând, un test de supravieţuire prin tranziţia forţată la munca de la distanţă. Pandemia a accelerat câteva tendinţe majore care modelau deja viitorul muncii. Astfel, în doar câteva săptămâni, companiile au fost nevoite să transforme complet modul în care operau, o componentă esenţială a oricărui business. Acum însă, a sosit momentul ca organizaţiile să se pregătească din punct de vedere strategic pentru viitorul muncii.

Un studiu recent iniţiat de compania Forrester şi-a propus să înţeleagă şi analizeze modul în care liderii din business proiectează viitorul muncii la un an după izbucnirea pandemiei de Covid-19. O concluzie unanimă este că, în 2020, companiile nu au avut abilitatea culturală, tehnologică şi operaţională pentru a răspunde adecvat unor schimbări rapide de paradigmă. Cele mai multe dintre ele pregăteau la nivel teoretic tranziţia către un nou mod de lucru, pornind de la ipoteza că acesta se va produce abia în câţiva ani, nicidecum în câteva săptămâni.

Există şi câteva motive invocate constant pentru a explica această stare de fapt: lipsa infrastructurii tehnologice necesare pentru a susţine munca la distanţă, cultura organizaţională mult prea dependentă de locul de muncă definit ca spaţiu fizic şi un accent excesiv pe modul în care angajaţii îşi ating obiectivele şi mai puţin pe atingerea parametrilor optimi de calitate.

Majoritatea companiilor au pivotat către implementarea lucrului la distanţă, redimensionându-şi, în primul rând, investiţiile în tehnologie pentru a putea susţine un mod de lucru distribuit. A fost însă o schimbare abruptă, forţată de contextul medical, motiv pentru care „noua realitate” a reprezentat o provocare majoră pentru angajaţi, manageri şi lideri deopotrivă.

Motivele pentru care mediul de business a fost luat prin surprindere sunt şi ele multiple. Lipsa de flexibilitate şi accentul excesiv pe tehnologie în defavoarea culturii interne sunt cele mai comune explicaţii. Accentul pe adoptarea şi dezvoltarea tehnologiei în detrimentul dezvoltării culturii companiei trebuie balansat de efortul conştient de a crea o cultură solidă şi experienţe captivante pentru membrii echipelor, premise obligatorii pentru succesul în business pe termen mediu şi lung.

Tehnologia, insuficientă pentru a garanta succesul în business. Acum şi în viitor

Pe măsură ce companiile îşi redesenează viitorul strategic pornind de la regândirea modului de lucru şi de la reprioritizarea direcţiilor de investiţii, ele trebuie să conştientizeze mai ales faptul că mediul şi cultura organizaţională nu pot juca un rol secundar, în umbra tehnologiei.

Cu siguranţă, atunci când vine vorba de viitorul muncii, tehnologia rămâne un pilon esenţial al oricărei dezbateri. Tehnologia va rămâne principalul facilitator al transformării digitale, al modului în care munca va arăta în viitorul extrem de apropiat. Însă tehnologia singură nu va crea organizaţii de succes, înarmate şi antrenate cultural pentru provocările viitorului.

„Fitness-ul cultural” face parte din pregătirea organizaţională de bază pentru viitorul muncii, iar acesta se hrăneşte din obsesia companiilor de a deservi, în egală măsură, nevoile clienţilor şi pe cele ale angajaţilor. Liderii trebuie să definească procesele interne şi să îşi bazeze deciziile tehnologice având ca obiectiv strategic major inclusiv nivelul de satisfacţie al „clienţilor interni”, al angajaţilor—cei ale căror eforturi reprezintă baza rezultatelor oricărui business.

Rezilienţa în afaceri nu poate fi construită doar cu tehnologie

Respondenţii studiului Forrester sunt de acord că tehnologia joacă un rol important în menţinerea spiritului de echipă şi în îmbunătăţirea experienţei angajaţilor în contextului modului de lucru remote, dar afirmă că se confruntă constant cu prioritizarea investiţiilor în tehnologii care să conecteze echipele şi să suplinească din punct de vedere cultural lipsa interacţiunii la birou (76%), precum şi cu identificarea indicatorilor de performanţă care descriu impactul schimbărilor culturale şi comportamentale (66%).

În faza iniţială a pandemiei, majoritatea companiilor nu au avut timpul sau capacitatea să acorde suficientă atenţie impactului în business generat de schimbările culturii organizaţionale. Un an mai târziu, business-urile care nu vor reuşi să prioritizeze corect aceste aspecte intangibile, acordând în continuare prioritate necondiţionată proceselor şi eficienţei, riscă să fie depunctate masiv în cursa lor pentru obţinerea de profit.

Cultură puternică + Tehnologia potrivită = Forţă de muncă adaptivă

Business-urile care investesc prioritar în tehnologii ce cultivă, optimizează şi dezvoltă experienţa angajaţilor şi consolidarea culturii companiei vor obţine un avantaj competitiv major prin dezvoltarea de echipe adaptive.

Flexibilitatea echipei este fundamentală în crearea companiilor agile şi rezistente, pregătite pentru a inova, pentru provocări noi pe orice plan. Echipele versatile sunt mult mai pregătite pentru schimbare şi mai confortabile cu transformarea incertitudinii în procese acţionabile, măsurabile şi recompensabile, supuse revizuirii oricând este necesar, pe baza feedback-ului primit.

Companiile capabile să construiască astfel de echipe - investind în experienţa angajaţilor şi în sedimentarea unei culturi corporative puternice - sunt cele care vor prospera în viitor. Un viitor cu reguli mai puţin clare momentan, dar pe care business-urile încearcă să îl anticipeze şi chiar să îl definească.

 

Liviu Tudor este cel mai mare proprietar român de clădiri de birouri.

 
 
 


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO