Opinii

Jocuri patriotice

Jocuri patriotice

Autor: Dragos Damian

25.11.2013, 12:30 1100

Petrom ne învaţă că este important să ne susţinem prin forte proprii, Mobexpert vorbeşte despre mândria de a fabrica în România, Renault include România în strategia internaţionala de grup, GSK subliniază rădăcinile pe care le-a prins aici, Danone ne dezvăluie tradiţiile româneşti.

Cinci companii emblematice despre care suntem cu toţii mândrii, din cinci domenii diferite, cu capitaluri diferite, care vorbesc cu respect despre România, indiferent că le este ţară de origine sau de adopţie.

Şi lista poate continua, pentru că multinaţionalele care au decis să investească în România au nevoie de alt tip de avantaj competitiv, iar patriotismul economic care te face să cumperi ceva fabricat la tine în ţară este cel care rezonează peste tot în lume (şi am chiar senzaţia că în România, oarecum paradoxal, de multe ori investitorii industriali sunt cei care fac eforturi neobişnuit de mari pentru a ne reda încrederea în noi şi a încuraja patriotismul în general, raportat la eforturile cliseiste ale clasei politice, la cele comerciale ale mass-mediei sau la cele cvasi-inexistente din sistemul de învăţământ). Şi asta pentru că între producător şi consumator există o cauzalitate circulară demonstrată. Astfel, investiţiile făcute într-o ţară, răsplătesc într-o mare măsură şi încrederea consumatorului reluând astfel ciclul economic, creând locuri de muncă directe şi indirecte, plătind taxe şi impozite care sunt bani pentru sănătate, educaţie, cultură, exportând, devenind un ambasador al ţării pe toate meridianele. Şi de ce să nu admitem, în fond şi la urma urmei supremaţia industrială a ţărilor avasate tehnologic se bazează, în afară de inovaţie, de accesul la resurse şi de doze ingenioase de protecţionism, şi pe înflăcărarea consumerismului patriotic.

Scriam în urmă cu doi ani în Ziarul Financiar despre invizibila reacţie în lant care se creează după ce cumperi de pe raftul unui magazin ceva fabricat în România. Cred şi acum că şi atunci cu mare convingere că evoluţia economică a României se bazează pe un consumator instruit, cu valori comerciale clare, care întelege că are în cele din urmă o misiune patriotică să utilizeze ceva căruia i se da valoare adăugată în ţară, atunci când există alternativă. Şi asta indiferent dacă acel ceva este inventat, creat sau fabricat la noi şi indiferent dacă vine din atelierul modest al unui artist autodidact sau de pe liniile industriale ale unei gigant multinaţional instalat într-un parc tehnologic românesc.

Ce este de făcut pentru a întări cultura de consumator patriot a românului, una dintre cheile evoluţiei pe termen lung a economiei? Ce este de făcut pentru ca atunci când copii noştri, întrebaţi fiind “De ce iubeşti România?” să raspundă şi “Pentru că are o economie puternică!” ?

Mediul de afaceri, indiferent de capital, trebuie să investească serios în a demonta stereotipul distructiv că fabricat în România este slab calitativ (probabil că economia Romaniei este 5 ani în urmă tocmai pentru că persistă această aberaţie).

Autoritatile locale trebuie să catalizeze modele comunitare de susţinere a investiţiilor locale (cum e banner-ul din centrul Sibiului) şi să insiste că şcolile sa aibe ore de educaţie economică.

Autorităţile centrale să ia (a câta oară) exemplu de la cele poloneze, care au o campanie instituţionala foarte reusită care promovează în primul rând competenţa resursei umane.

Şi nu în ultimul rând, încă un lucru trebuie făcut în ciclul economic teribil de complicat în care încă ne aflăm. Să salutăm mai des cu cele mai înalte onoruri ale ţării nu numai oamenii de stat sau oamenii de ştiinţă, ci şi oamenii de afaceri, dând un exemplu. Fie că sunt conducători ai unor multinaţionale sau antreprenori români, sunt mulţi cei care lucrează în România în prima linie a (re)industrializării care merită o medalie pentru că ne redau, în felul lor, încrederea într-o Românie puternică.

 

Dragoş Damian este CEO al producătorului de medicamente Terapia Ranbaxy

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO