Opinii

Întrebarea unui executiv străin care lucrează într-o multinaţională în România: Nu înţeleg de ce românii cred că pot avea succes numai dacă lucrează în străinătate? În România poţi avea un succes mult mai mare

Opinie Cristian Hostiuc, director editorial ZF

Autor: Cristian Hostiuc

05.04.2019, 22:00 3067

Marţi, 26 martie 2019, conferinţa PwC CEO Survey 2019 „Către viitor, cu precauţie”.

O discuţie cu mai mulţi şefi de companii şi bănci despre cum văd ei viitorul României şi de unde vin cele mai mari ameninţări.

Toţi cred că cea mai mare ameninţare vine din piaţa muncii, acolo unde scade numărul talentelor, se măreşte diferenţa dintre ceea ce au nevoie companiile din punctul de vedere al abilităţilor angajaţilor şi ceea ce oferă angajaţii, scade numărul de potenţiali angajaţi, scade calitatea angajaţilor din cauza scăderii calităţii educaţiei.

În plus, trendul de plecare din România a tinerilor continuă. Din cauza crizei de pe piaţa muncii, se vor reduce foarte multe oportunităţi de investiţii pentru România atât din partea multinaţionalelor, cât şi din partea companiilor româneşti, iar acest lucru se va vedea: creşterea economică excepţională din ultimii cinci ani a venit în proporţie de 90% din consum, şi mai puţin din creşterea investiţiilor.

Pentru că toată lumea se confruntă cu problema forţei de muncă şi cu dorinţa tinerilor de a pleca în afară, Branislav Bibic, CEO al Philip Morris România, spune că nu înţelege de ce românii consideră că pot avea succes numai dacă lucrează în străinătate. Şi a dat ca exemplu talentele din Philip Morris România, care vor să plece să lucreze în străinătate cu orice preţ, chiar dacă câştigă în final mai puţin deşi primesc salarii mai mari: costul vieţii din alte ţări este mult mai ridicat decât cel din România, din Bucureşti, ceea ce face ca în final să câştige mult mai puţini bani.

„De ce vor să plece? Este o decizie oarecum iraţională, se simt mai bine dacă trăiesc în afară.”Mihai Marcu, CEO al MedLife, cea mai mare reţea privată de sănătate din România şi unul dintre acţionari, spune că nu-i înţelege pe românii care pleacă să lucreze în afară câte 10-12 ore pe zi în Londra fără să crâcnească şi sunt fericiţi dacă mai prind o oră pe zi la lunch”.
Dacă ar sta şi ar lucra în România, aceşti tineri ar ieşi mult mai bine.

„Noi nu vindem suficient ce este în România, calitatea vieţii a crescut mult faţă de acum 20 de ani, cel puţin în Bucureşti”, adaugă Mihai Marcu.Din cauza schimbărilor peste noapte, stresul din companii este mult mai ridicat în România decât în afară, iar din acest motiv există percepţia că lucrurile sunt mult mai grele aici.

Cristian Logofătu, directorul financiar al Bittnet System, o companie românească din IT care şi-a obţinut succesul listându-se la bursa de la Bucureşti, spune că poate în România sunt salarii de 4.000 de euro în IT şi în Germania de 6.000 de euro, dar dacă te uiţi la costurile de trai, sunt destul de mulţi oameni care ar prefera să lucreze în România pe un salariu de 4.000 de euro, decât să meargă în altă ţară, unde au salarii de 6.000-7.000 de euro.

„Singurul lucru care ne încurcă la nivel naţional este nivelul calităţii vieţii perceput de oameni aici, în România”, a declarat Logofătu la lansarea celei de-a patra ediţie a studiului „Capitalul privat românesc“, realizat de ZF în parteneriat cu Patronatul Investitorilor Autohtoni – PIAROM.

România oferă mult mai multe oportunităţi pentru talente, pentru cei care vor să aibă o carieră într-o companie, într-o multinaţională, sau să devină antreprenori. Dar trebuie să treacă peste această percepţie că lucrurile nu se mişcă în România, că economia şi businessul se prăbuşesc, că statul le ia totul prin taxe şi impozite, la care se adaugă şi contactul cu instituţiile statului.  Dacă cineva poate să treacă de acest lucru, businessul din România îl poate răsplăti.

Deşi este un exemplu care poate fi obţinut o dată într-o sută de ani, cel mai valoros start-up românesc, UiPath, care a pornit din Bucureşti, a reuşit ca în numai cinci ani să ajungă la o evaluare de 3 miliarde de dolari, cu un potenţial de a ajunge la 6-7 miliarde de dolari. Bineînţeles că poate fi mult mai uşor să ai succes în IT, unde poţi să ajungi mult mai uşor pe piaţa globală decât în retail sau în producţie, unde prima piaţă este cea din judeţul de origine şi cu chiu, cu vai poţi să ajungi în judeţele învecinate.

Mihai Marcu de la MedLife este sigur că din ce în ce mai mulţi români vor realiza că poate fi mai bine în România din punct de vedere economic şi al businessului decât în străinătate, totul depinzând de timp. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO