Opinii

Filip&Company: Care sunt regulile jocului în campaniile promoţionale şi concursuri

Opinie

Filip&Company: Care sunt regulile jocului în campaniile...
16.11.2021, 13:24 111

Se apropie sfârşitul anului şi odată cu acesta se înmulţesc campaniile promoţionale şi concursurile pe care operatorii economici le organizează pentru clienţii lor, motiv pentru care dorim să reamintim scurt şi la obiect “regulile jocului”.

  1. Campania promoţională vs. concurs

Astfel cum legea o defineşte, campania promoţională sau vânzarea promoţională este vânzarea cu amănuntul/vânzarea cash and carry/prestarea de servicii de piaţă care poate avea loc în orice perioadă a anului, daca sunt îndeplinite următoarele condiţii:

  1. vânzarea să se facă la preţ redus, dar nu în pierdere;
  2. să se refere la produse disponibile sau care pot fi reaprovizionate, precum şi la servicii vândute, sau, după caz, prestate în mod curent;
  3. comerciantul care vrea să promoveze într-o anumită perioadă o categorie de produse, trebuie fie să-şi reînnoiască stocul în scopul satisfacerii cererilor si nevoilor consumatorilor pe întreaga perioadă anunţată a campaniei, fie să informeze consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil.

Concursul pe de altă parte, sau “loteria publicitară” astfel cum este denumit în lege, este acea practică de promovare a produselor/serviciilor care tinde să stimuleze în rândul participanţilor speranţa unui câştig prin tragere la sorţi si care este admisă numai în condiţiile în care participanţilor nu le este impusă în contrapartidă nicio cheltuială directă sau indirectă, suplimentară achiziţionării produsului/serviciului.

  1. Regulile jocului

 

  1. Campania promoţională

Pe lângă toate condiţiile menţionate mai sus, operatorul economic trebuie să se asigure pe întreaga perioada a campaniei că oferă informaţii corecte, complete şi precise consumatorilor, astfel încât decizia pe care aceştia o adoptă în legătură cu produsele care fac obiectul campaniei să corespundă cât mai bine nevoilor lor. În categoria caracteristicilor esenţiale ale produselor, astfel cum sunt enumerate cu titlu exemplificativ în lege, sunt incluse şi următoarele: disponibilitatea, avantajele, riscurile, fabricarea, compoziţia, accesoriile, modul şi data fabricaţiei, ş.a.m.d. De asemenea, dacă aceasta presupune reduceri de preţ, reducerea trebuie raportată la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

De reţinut!! Punerea spre vânzare a produselor care au făcut obiectul unor campanii promoţionale expirate/încheiate (e.g. continuarea vânzării unor produse sub sigla unei campanii promoţionale, deşi perioada campaniei s-a încheiat, iar preţul de vânzare este preţul obişnuit, nu cel redus pe perioada campaniei) este considerată practica comercială incorectă, întrucât consumatorii sunt induşi in eroare şi determinaţi să achiziţioneze un anumit produs, fără a beneficia de un avantaj real. În acest sens, de-a lungul anilor, ANPC a dispus multe amenzi şi măsuri de încetare a acestor practici comerciale incorecte.

Asemenea situaţii ar putea fi evitate prin transmiterea unui set de informaţii actualizate către consumatori, care sa prevadă faptul că ofertele/ campaniile promoţionale din care făceau parte produsele respective au încetat, astfel încât să îi fie înlăturată consumatorului ideea potrivit căreia prin achiziţionarea produsului respectiv poate beneficia în continuare de un anumit avantaj (şansa la câştig aşa cum era prezentata in campania încheiată).

  1. Concursul

Pentru organizarea unui concurs, operatorii economici trebuie in primul rând să redacteze un regulament de participare/desfăşurare a concursului. Pentru informarea corecta si completa a consumatorilor, acesta ar trebui  să cuprindă următoarele informaţii:

  • denumirea şi adresa organizatorului concursului;
  • durata de desfăşurare a concursului;
  • condiţii de participare şi de eligibilitate (categoria de persoane căreia îi este adresat concursul, precum şi eventuale restricţionări de participare a rudelor/afiliaţilor persoanelor implicate în organizarea concursului);
  • mecanismul concursului (prezentarea propriu-zisă a concursului);
  • descrierea premiilor acordate, indicând exact natura, numărul şi valoarea comercială a acestora;
  • modalitatea de desemnare a câştigătorilor;
  • detalii despre acordarea premiilor (e.g. in cazul unor vouchere cadou se va indica exact modalitatea de transmitere a voucherului, durata de valabilitate, condiţii de utilizare a premiului câştigat);
  • detalii despre modalitatea de prelucrare a datelor cu caracter personal ale participanţilor / câştigătorilor;
  • detalii despre taxele şi impozitele aferente premiilor;
  • menţiunea expresă potrivit căreia organizatorul are obligaţia de a face publice numele câştigătorilor, precum şi a premiilor acordate.

Regulamentul trebuie să cuprindă şi următoarea menţiune "regulamentul de participare/desfăşurare este disponibil în mod gratuit oricărui solicitant", scop în care se va menţiona adresa sau numărul de telefon la care solicitarea poate fi transmisă sau făcută către organizatorul concursului.

Un alt aspect important pe care organizatorii concursurilor trebuie să îl aibă în vedere este autentificarea regulamentului de către un notar public, înainte de începerea concursului. De asemenea, orice modificare care intervine ulterior datei de începere a concursului trebuie consemnată într-un act adiţional la regulament care trebuie autentificat de un notar public înainte de implementarea modificării. Orice modificare cu privire la concurs trebuie adusă la cunoştinţa publicului prin aceleaşi modalităţi prin care s-a făcut comunicarea regulamentului. Asemenea situaţii ar trebui analizate cu atenţie, de la caz la caz, pentru a nu conduce la existenţa unor practici incorecte faţă de participanţii care deja s-au înscris.

În ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul organizării unui concurs, organizatorii, având în general calitatea de operator de date, stabilind scopul şi mijloacele prelucrării datelor trebuie să pună la dispoziţia participanţilor o notă de informare în conformitate cu cerinţele Regulamentului General privind Protecţia Datelor (GDPR). Datele cu caracter personal trebuie colectate si prelucrate în scopurile strict legate de desfăşurarea concursului (organizare şi desfăşurare, desemnarea şi validarea câştigătorilor, acordarea premiilor, precum şi îndeplinirea obligaţiilor fiscale şi financiar contabile ale organizatorului). Datele vor fi astfel prelucrate pentru desfăşurarea campaniei conform mecanismului descris prin regulament (acesta reprezentând „contractul” dintre organizator si participanţii care, in mod voluntar, s-au înscris) sau pentru îndeplinirea unor obligaţii legale ce revin operatorului (e.g. îndeplinirea obligaţiilor fiscale). Datele prelucrate trebuie sa fie minime, limitate la ceea ce este necesar pentru desfăşurarea concursului, în funcţie de tipul acestuia şi de canalul prin care se desfăşoară, fiind necesar ca organizatorii să evite colectarea mai multor date decât ar fi strict necesare.

Din practică, sunt situaţii în care organizatorii concursului doresc să obţină, cu ocazia înscrierii consumatorilor la concurs, şi abonarea acestora la diverse informări comerciale (comunicări de marketing). În această situaţie este important de reţinut faptul că pentru transmiterea comunicărilor comerciale este necesară obţinerea consimţământului expres, liber şi neviciat al persoanelor vizate.

Operatorul economic trebuie să pună la dispoziţia potenţialului participant posibilitatea de a opta pentru abonarea la aceste comunicări comerciale, distinct de decizia de a participa la concurs, prin introducerea unei bife sau a unui mecanism prin care potenţialul participant să poată alege expres (să poată fi înregistrat şi dovedit ulterior acordul), liber (sa nu fie pre-bifat) şi neviciat (fără a condiţiona participarea la concurs de alegerea făcută).

Pentru ca acordarea consimţământului să fie făcută în cunoştinţă de cauză, operatorul trebuie să transmită persoanei vizate toate informaţiile privind această prelucrare de date (pe scurt, acestea incluzând identitatea şi datele de contact ale operatorului, temei legal, scop, durata de stocare a datelor, destinatarii datelor, detalii privind prelucrare automata si transfer către alţi terţi şi/sau în afara ţării, drepturile de care acesta beneficiază în calitatea sa de persoana vizată). De asemenea, operatorul trebuie să îi pună la dispoziţie potenţialului participant opţiunea de a se dezabona ulterior de la primirea comunicărilor comerciale, oricând doreşte, într-o modalitate la fel de uşoară ca atunci când s-a abonat.

Prin urmare, desfăşurarea campaniilor promoţionale şi a concursurilor presupune alinierea la un cadru legislativ care include reguli de protecţie a consumatorilor şi protecţie a prelucrării datelor cu caracter personal, toate acestea contribuind la succesul campaniei prin crearea unui cadru sigur de participare si menţinerea încrederii clienţilor.

 

Autori: Raluca Puşcaş (partener), Irina Oprea (associate)
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO