Opinii

Eşti sigur că eşti patriot? Mai gândeşte-te

 Eşti sigur că eşti patriot? Mai gândeşte-te

Autor: Dragos Damian

29.11.2017, 13:12 1064

Exact in urma cu 4 ani scriam opinia de mai jos pentru ZF, tot in preajma Zilei Nationale, inspirat de un banner aflat in centrul Sibiului, care incuraja sibienii sa cumpere fabricat la ei in oras, pentru ca astfel se pastreaza locurile de munca in oras si judet.

Astazi insa, cand explozia consumului din PIB este insotita de un deficit al balantei comerciale (adica cumparam din import in loc sa cumparam din productie locala) putem afirma, oricat de dur sau trist ar parea, ca nu suntem patrioti. De ce nu cumparam fabricat in Romania, contribuind astfel putin cate putin la dezvoltarea tarii – sunt experti, analisti, economisti, sociologi, psihologi, etc., care pot da explicatii segmentare mai mult sau mai putin generale sau aplicate: nu mai avem industrie de manufactura, lipsind inovatia si valoarea adaugata; lucrul fabricat in tara e perceput de slaba calitate; e trendy sa cumperi marci care nu se fabrica la noi, ce mai inseamna azi fabricat in Romania (materiile prime? subansamblele? asamblarea produsului aflat pe raft?), autoritatile nu incurajeaza industria de manufactura (vezi si recenta retorica privind multinationalele); lipseste educatia care sa arate ca e patriotic sa cumperi fabricat la tine in tara, etc, etc.

Paradoxal totusi, vedem la stiri ca in tarile unde traiesc romani sunt de mare succes magazinele cu produse fabricate in Romania, care au un fel de astampara dorul de tara. Sa fie ca ne exprimam patriotismul – inclusiv cel economic - doar atunci cand nu suntem in tara?

Toate tarile care au trecut prin acelasi exercitiu au sa afirme ca este un semn de educatie si patriotism sa cumperi marfuri fabricate la tine in tara (ideal la tine in oras) si ca prin aceasta contribui la dezvoltarea economica  a tarii tale.

Asa ca in preajma Zilei Nationale si a Centenarului Unirii, ramane intrebarea: esti sigur ca esti patriot?

---------------------------------------------------------------------------------

JOCURI PATRIOTICE

Petrom ne invata ca este important sa ne sustinem prin forte proprii, Mobexpert vorbeste despre mandria de a fabrica in Romania, Renault include Romania in strategia internationala de grup, GSK subliniaza radacinile pe care le-a prins aici, Danone ne dezvaluie traditiile romanesti.

Cinci companii emblematice despre care suntem cu totii mandrii, din cinci domenii diferite, cu capitaluri diferite, care vorbesc cu respect despre Romania, indiferent ca le este tara de origine sau de adoptie.

Si lista poate continua, pentru ca multinationalele care au decis sa investeasca in Romania au inteles nevoia unui alt tip de avantaj competitiv, iar patriotismul economic care te face sa cumperi ceva fabricat la tine in tara este cel care rezoneaza peste tot in lume (si am chiar senzatia ca in Romania, oarecum paradoxal, de multe ori investitorii industriali sunt cei care fac eforturi neobisnuit de mari pentru a ne reda increderea in noi si a incuraja patriotismul in general, raportat la eforturile cliseiste ale clasei politice, la cele comerciale ale mass-mediei sau la cele cvasi-inexistente din sistemul de invatamant). Si asta pentru ca intre producator si consumator exista o cauzalitate circulara demonstrata. Astfel, investitiile facute intr-o tara, rasplatesc intr-o mare masura si increderea consumatorului reluand astfel ciclul economic, creand locuri de munca directe si indirecte, platind taxe si impozite care sunt bani pentru sanatate, educatie, cultura, exportand, devenind un ambasador al tarii pe toate meridianele. Si de ce sa nu admitem, in fond si la urma urmei suprematia industriala a tarilor avasate tehnologic se bazeaza, in afara de inovatie, de accesul la resurse si de doze ingenioase de protectionism, si pe inflacararea consumerismului patriotic.

Scriam in urma cu doi ani in Ziarul Financiar despre invizibila reactie in lant care se creeaza dupa ce cumperi de pe raftul unui magazin ceva fabricat in Romania. Cred si acum ca si atunci cu mare convingere ca evolutia economica a Romaniei se bazeaza pe un consumator instruit, cu valori comerciale clare, care intelege ca are in cele din urma o misiune patriotica sa utilizeze ceva caruia i se da valoare adaugata in tara, atunci cand exista alternativa. Si asta indiferent daca acel ceva este inventat, creat sau fabricat la noi si indiferent daca vine din atelierul modest al unui artist autodidact sau de pe liniile industriale ale unei gigant multinational instalat intr-un parc tehnologic romanesc.

Ce este de facut pentru a intari cultura de consumator patriot a romanului, una dintre cheile evolutiei pe termen lung a economiei? Ce este de facut pentru ca atunci cand copii nostri, intrebati fiind “De ce iubesti Romania?” sa raspunda si “Pentru ca are o economie puternica!” ?

Mediul de afaceri, indiferent de capital, trebuie sa investeasca serios in a demonta stereotipul distructiv ca fabricat in Romania este slab calitativ (probabil ca economia Romaniei este 5 ani in urma tocmai pentru ca persista aceasta aberatie).

Autoritatile locale trebuie sa catalizeze modele comunitare de sustinere a investitiilor locale (cum e banner-ul din centrul Sibiului) si sa insiste ca scolile sa aibe ore de educatie economica.

Autoritatile centrale sa ia (a cata oara) exemplu de la cele poloneze, care au o campanie institutionala foarte reusita care promoveaza in primul rand competenta resursei umane.

Si nu in ultimul rand, inca un lucru trebuie facut in ciclul economic teribil de complicat in care inca ne aflam. Sa salutam mai des cu cele mai inalte onoruri ale tarii nu numai oamenii de stat sau oamenii de stiinta, ci si oamenii de afaceri, dand un exemplu. Fie ei conducatori ai unor multinationale sau antreprenori romani, cei care lucreaza in Romania in prima linie a (re) industrializarii merita o medalie pentru ca ne redau, in felul lor, increderea intr-o Romanie puternica.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO