Opinii

Contzilla.ro: Cele 4 tipuri de facilităţi fiscale disponibile pentru plata obligaţiilor fiscale

Contzilla.ro: Cele 4 tipuri de facilităţi fiscale...
26.11.2020, 14:59 772
 

În prezent, firmele care s-au confruntat sau se confruntă cu dificultăţi la plata obligaţiilor fiscale au la dispoziţie patru tipuri de măsuri:

1.Eşalonarea la plată

Acestă facilitate nu este nouă, fiind reglementată prin Codul de procedură fiscală. Procedura a fost publicată prin Ordinul nr. 90/2016.

Accesarea facilităţii se poate face de către orice categorie de contribuabil, fie ca vorbim de persoane fizice sau juridice şi eşalonarea se poate face pe o perioadă de:

a) cel mult 6 luni, în situaţia în care persoana nu deţine garanţii;

b) cel mult 12 luni dacă persoana se încadreaza în categoria contribuabililor cu risc fiscal mic;

c) maxim 5 ani, în situaţia în care detine garanţii.

Odată cu această eşalonare se poate acorda şi amânarea la plată până la finalizarea eşalonării, a dobânzilor şi/sau a penalităţilor de întârziere, în vederea anulării.

Pentru anularea accesoriilor trebuie respectate anumite condiţii :  obligaţiile fiscale eşalonate la plată să nu fie mai mari de 5.000 lei în cazul persoanelor fizice şi 20.000 lei în cazul persoanelor juridice, să se constituie garanţii, în situaţia în care obligaţiile fiscale eşalonate la plată, precum şi cele care fac obiectul amânării la plată, sunt peste plafoanele menţionate anterior, să se încadreze în categoria contribuabililor cu risc fiscal mic, caz în care trebuie să constituie garanţii în valoare de minimum 20% din sumele ce pot face obiectul eşalonării la plată şi amânării la plată în vederea anulării.

Pentru a beneficia de eşalonare la plată contribuabilul trebuie să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi să aiba capacitate financiară de plată pe perioada de eşalonare la plată, fapt dovedit pe baza programului de restructurare sau de redresare financiară ori a altor informaţii şi/sau documente relevante, prezentate de aplicant sau deţinute de organul fiscal.

 

2.Cea mai nouă facilitate este cea a eşalonării simplificate, disponibilă atât pentru persoane fizice cât şi juridice, care se derulează pe o perioadă de maxim un an şi care se referă la taxele datorate după declararea stării de urgenţă.

Aşadar, aceasta este o eşalonare pentru situaţii apărute ca urmare a epidemiei şi nu presupune constituirea de garanţii.

Baza legală este Ordinul 3896/2020 publicat în MOF nr. 1104 din data de 19 noiembrie 2020.

Cererea se depune până în 15 decembrie 2020.

3.Anularea obligaţiilor de plată accesorii

Pentru a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare accesorii, aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data de 31.03.2020 inclusiv, trebuie să fie îndeplinite cumulativ mai multe condiţii: toate obligaţiile bugetare principale restante la 31 martie 2020 inclusiv, să se stingă până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv,  sa fie stinse prin orice modalitate  până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligaţiile bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 aprilie 2020 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, să fie depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. După îndeplinirea acestor condiƫii se va depune o cerere de anulare a accesoriilor nu mai târziu de data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.

Procedura de anulare a obligaţiilor de plată accesorii a fost publicată în OMFP. nr. 2100/2020.

4.Restructurarea obligaţiilor bugetare

Această măsură este disponibilă persoanelor juridice şi constă în restructurarea obligaţiilor bugetare restante la data de 31 iulie 2020, pe o perioadă de maxim 7 ani, cu posibilitatea anulării obligaţiilor de plată accesorii. În plus, firmele pot beneficia de anularea a maxim 50% din obligaţiile bugetare principale dacă se achită, până la data depunerii cererii a maxim 15% din obligaţiile bugetare principale datorate.

În acest scop firmele trebuie să depună o notificare, până la data de 31 martie 2021.

Măsura presupune respectarea unor condiţii printre care cea ca firma să nu îndeplinească condiţiile pentru a beneficia de eşalonarea la plată, să prezinte un plan de restructurare şi un test al creditorului privat prudent, întocmite de un expert independent.

Procedura de aplicare a acestei restructurări a fost publicată în OMFP. nr. 2810/2019 .

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO