Opinii

Balbaielile care seamana neincredere

28.03.2005, 00:00 13

La aproape patru luni de la introducerea cotei unice de impozit pe principalele surse de venit, guvernul a reusit in cele din urma sa modifice Codul fiscal.


Legislatia face astfel un pas spre instituirea unei adevarate cote unice de impunere pentru toate categoriile de venituri care pot fi obtinute de un contribuabil persoana fizica: creste la 10% impozitul pe castigurile din dobanzi si din tranzactiile cu titluri de valoare si este introdus un impozit de nivel similar pentru veniturile din tranzactii imobiliare. Al doilea pas il constituie anuntul inclus in ordonanta de modificare a Codului, conform caruia de la 1 ianuarie 2006 cele trei categorii de venituri mentionate vor fi taxate cu 16%. Adica guvernul incearca sa repuna in drepturi principiul predictibilitatii modificarilor in legislatia fiscala, pe care aproape il desfiintase prin balbaielile repetate in anuntarea unor decizii ferme.


Numai ca lipsa unei viziuni clare asupra modificarilor necesare si a modului in care acestea pot incepe sa produca efecte in practica naste inca o serie de anomalii care nu pot decat sa-i zapaceasca atat pe contribuabili, cat si pe cei angajati sa-i controleze: ordonanta de urgenta aprobata de guvern joia trecuta intra in vigoare in nu mai putin de trei transe. O parte la 1 aprilie, alta la 1 mai, plus o a treia la 1 iunie. Jalnica mostra de predictibilitate.


Cand ministrul finantelor afirma intr-o vineri ca majorarile de impozit pe veniturile din dobanzi, pe cele din tranzactii de capital si imobiliare intra in vigoare la 1 aprilie, iar martea urmatoare declara ca data va fi de fapt 1 mai, sentimentul de instabilitate tinde sa se transforme intr-un adevarat cosmar pentru mediul de afaceri. Iar raul cel mai mare produs de intregul sir de ezitari de pana acum este ca seamana din nou neincredere: si daca modificarile vor continua, in ciuda promisiunilor ministrului finantelor ca ordonanta aprobata nu va fi urmata de alte schimbari.


Ministrul finantelor merge cu promisiunile inca mai departe. Sustine ca accizele nu vor mai fi majorate pana la jumatatea lui 2006. Si continua sa respinga orice ipoteza privind o eventuala majorare a cotei de TVA. Ramane de vazut cat de greu vor cantari aceste promisiuni.


Chiar cu o zi inainte de adoptarea ordonantei, guvernul, care se lauda cu numerosi membri care provin din mediul de afaceri, si-a amintit de obligatia consultarii intr-un cadru formal cu reprezentantii acestei comunitati. Si cu toate ca oamenii de afaceri au transmis propuneri de modificare a proiectului de ordonanta referitoare la peste 30 de articole, Ministerul Finantelor nu a retinut mai nimic din acestea in noaptea care i-a ramas la dispozitie pentru analizarea propunerilor respective.


Primul test de stabilitate legislativa pe care il are de trecut ordonanta de modificare a Codului fiscal este dez-baterea acesteia in Parlament, unde pot aparea amendamente. Mai ales dupa semnalele de saptamana trecuta, care indicau anumite puncte de vedere diferite chiar in interiorul coalitiei aflate la guvernare.


Testul cel mai greu va fi insa cantarirea efectelor ordonantei in balanta FMI, care continua sa se indoiasca de consistenta plusului de venituri bugetare pe care le-ar putea aduce multiplele majorari de impozite si accize.


Cel putin deocamdata, este vorba de o confruntare intre optimismul guvernului si pesimismul Fondului, in asteptarea cifrelor privind executia bugetara, care sa confirme una din cele doua abordari. Marea problema este ca intr-un scenariu pesimist in care masurile deja luate s-ar dovedi insuficiente, n-ar mai ramane ca optiune decat majorarea fie a TVA, fie a cotei unice, pentru incadrarea bugetului de stat intr-un deficit scazut.


Dar pana la proba eficientei ordonantei adoptate de guvern, raman la ordinea zilei neclaritatile legate de aplicarea acesteia in practica. Publicarea actului normativ in Monitorul Oficial este asteptata cu sufletul de gura in conditiile in care in presa au circulat mai multe variante neoficiale.


Tocmai din cauza nesigurantei prelungite pana in ultimul ceas, Ministerul Finantelor a preferat sa-si asume si incalcarea legii privind transparenta decizionala, care impunea publicarea pe site a proiectului de ordonanta.


Ordonanta urmeaza asadar sa apara cu numai cateva zile inaintea primului termen de intrare in vigoare, respectiv a celui care se refera la majorarile de accize. Cei vizati de cresterea impozitului pe veniturile din dobanzi, tranzactii de capital si imobiliare mai au o luna la dispozitie pentru a-si face socotelile. Oricum, sentimentul de nesiguranta manifestat in ultimele luni in mediul de afaceri a facut ca o serie de tranzactii sa fie derulate in graba, sub presiunea succesiunii de vesti contradictorii privind data intrarii in vigoare a ordonantei.


Acum ca au devenit cunoscute principalele modificari aduse de actul normativ, contribuabilii incep deja sa reclame la Ministerul Finantelor nevoia unor lamuriri privind aplicarea practica a diferitelor prevederi. Incepand cu modul de impunere a castigurilor din tranzactii cu actiuni si pana la impozitarea veniturilor din tranzactii cu imobile. De vazut cat timp se vor lasa asteptate normele metodologice de aplicare a ordonantei. De acestea depinde ca noutatile aduse sa nu pice tocmai testul aplicarii.
* Razvan Voican este redactor-sef adjunct la ZF
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO