Opinii

Alina Andrei, Cabot Transfer Pricing: De ce cred că România poate ieşi câştigătoare din lupta împotriva coronavirusului?

Alina Andrei, Tax & Transfer Pricing Partner, Cabot Transfer Pricing

Alina Andrei, Tax & Transfer Pricing Partner, Cabot Transfer Pricing

09.04.2020, 13:07 290

O prezentare a McKinsey Romania la care am participat recent menţiona ca şi efecte ale crizei coronavirusului, printre altele, modificări substanţiale în lanţurile de distribuţie (supply chain) ale corporaţiilor.  Aceste modificări vor avea în vedere accelerarea deciziilor de a stabili noi parteneriate, strategice, de lungă durată şi rezistente în momente dificile, cum este cel prezent.

Acest lucru nu va însemna automat că marile corporaţii europene sau americane îşi vor muta brusc producţia din China în Europa sau Statele Unite.  Însă, faptul că în aceste momente vedem că fiecare ţară sau regiune îşi protejează propriile interese poate însemna că, cel puţin o parte din fluxurile de producţie şi de ce nu şi servicii vor fi relocate în ţările de origine sau în regiuni aflate în proximitate atât din punct de vedere geografic dar şi din punct de vedere cultural şi economic.

Dacă vom corela aceste aspecte cu directivele europene şi discuţiile din anii anteriori referitoare la baza comună consolidată privind impozitul pe profit, care va remunera acele jurisdicţii fiscale care găzduiesc activităţi cu valoare adăugată mare, precum IT-ul, cercetarea dezvoltarea, producţia, serviciile în sănătate, atunci putem spune că şi România are o şansă să găzduiască astfel de relocări sau investiţii noi.

„Relocările” din teritorii mai îndepărtate în Uniunea Europeană ar avea avantajul „afilierii” noilor afaceri la piaţa unică europeană unde sunt totuşi prevederi legislative similare pentru toată lumea şi unde sunt binecunoscute regulile jocului (deşi în mod clar din punct de vedere al costurilor se prea poate să nu renteze).  Însă tocmai asta spun şi studiile experţilor de lunile şi anii anteriori, se va pune din ce în ce mai mult accentul pe rezistenţa parteneriatului şi a lanţului creator de valoare din cadrul grupului, precum şi pe sustenabilitatea afacerilor, în timp ce focusul pe costuri mici va scădea (fiindcă poate însemna riscuri mai mari).

Doar politica fiscală nu va fi suficientă pentru atragerea de investiţii, însă dacă România îşi va juca bine cartea şi va sprijini contribuabilii care participă în cea mare măsură la bugetul de stat şi va avea o politică fiscală consecventă corelată cu realizarea de investiţii în sănătate, infrastructură şi educaţie poate, pe termen mediu şi lung, să iasă câştigătoare din criza economică deja declanşată de coronavirus.

Alina Andrei este Tax & Transfer Pricing Partner în cadrul firmei de consultanţă fiscală specializată în preţurile de transfer Cabot Transfer Pricing.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO