Economic

Transformare lentă pe Calea Victoriei: vitrinele scumpe încep să pună în umbră magazinele „prăfuite“

Autor: Cristina Stoian

31.10.2010, 19:28 41

Imaginea Căii Victoriei într-o dimineaţă de duminică poate păreadezolantă, ţinând cont că toate magazinele, cu excepţia unuioutlet, sunt închise, au luminile stinse, iar de pe trotuar abiadacă sunt câteva cupluri care cercetează oferta din vitrine.Cătălin şi Mihaela analizează geaca din piele cafenie expusă laBelstaff.

"Mă uit pe Calea Victoriei şi parcă nici comercianţii nu maisunt motivaţi să-şi aranjeze vitrinele, să folosească anumitelumini cu care să atragă privirile trecătorilor. Abia dacă găseşticâteva magazine, cum este acesta (Belstaff - n. red) sau Max Mara,care să arate ca în alte ţări. Oferta este deocamdată redusă.Singura zonă cu potenţial este cea de la Cercul Militar până laRadisson", spune Cătălin, care este de părere că un minus al zoneiîl constituie chiar faţadele căzute ale clădirilor şi trotuarelestrâmte şi ticsite de ghivece stradale cu flori, cabine telefonicesau schele pentru noi şantiere.

Calea Victoriei este într-adevăr percepută ca fiind singuraarteră comparabilă cu marile bulevarde ale capitalelor europenecaracterizate ca fiind de lux, însă nu în totalitatea sa, ci doarpe segmentul care se întinde de la Hotelul Radisson până laintersecţia cu Bulevardul Regina Elisabeta.

O analiză a Ziarului Financiar arată că dintre cele circa 120 demagazine care se întind de la Piaţa Naţiunilor Unite până la PiaţaVictoriei, 20 sunt încă neocupate, cele mai multe dintre elepăstrând încă semnele siglelor Mariella Burani, Alb şi Negru, Gant,Just4U, Nara Camicie sau Cerutti 1881. De asemenea, în ultimii doiani şi-au făcut loc Hugo Boss, Paul & Shark sau Victoria Men,mărci care vizează veniturile peste medie şi care aduc "un aerproaspăt" prin intermediul vitrinelor din sticlă personalizate.Alte magazine care pot face concurenţă manechinelor din vitrinelemarilor capitale europene sunt multibrandurile Mengotti şi Victoria46.

"Observăm un proces de selecţie naturală în retail, trecerea lao abordare mult mai profesională şi mai strictă a acestui tip debusiness. Cu toate acestea, piaţa de lux din România este într-ofază incipientă, iar consolidarea acesteia este un proces extrem delent şi complex care implică sedimentarea structurilor sociale", adeclarat pentru ZF Daniel Rosner, Managing Director Alsa Boutiques,care va deschide Emporio Armani la jumătatea lui noiembrie îndiagonala hotelului Novotel.

Rosner este de părere că ritmul lent al dezvoltării este strânslegat de caracteristicile pieţei locale. "Retailul de lux este undomeniu în care se înregistrează o profitabilitate de 10-15% încondiţii optime, deci mult mai scăzută decât în alte domenii. Acesttip de business este gândit pe termen lung, având în vedereperioada de amortizare a investiţiei, perioadă necesară asimilăriibrandului pe piaţă, respectiv fidelizării clientului", spuneacesta, recunoscând însă că singura arteră comercială cu potenţialsă devină destinaţie de shopping rămâne Calea Victoriei.

Dacă zona de mijloc a Căii Victoriei iese în evidenţă cumagazine cu îmbrăcăminte şi încălţăminte de lux şi din ce în ce maimulte buticuri cu ceasuri şi bijuterii (Helvetansa, Cellini, MicriGold), porţiunea dintre Piaţa Victoriei şi Palatul Ştirbei aproapecă nu are activitate comercială. În afară de noul magazin Hugo Bossşi alte două magazine de decoraţiuni interioare, cele mai multespaţii sunt libere, în aşteptare de noi chiriaşi.

Acelaşi lucru se întâmplă şi pe segmentul cuprins întremagazinul Victoria şi Piaţa Naţiunilor Unite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO