Media & Advertising

Ziarele tiparite isi pierd cititorii in favoarea publicatiilor online

31.03.2006, 00:00 7

Posibilitatile deosebite oferite de Internet determina o reorientare a ziarelor tiparite spre noul centru informational al planetei.

Tirajul ziarelor a scazut continuu din 1998 pana astazi, anul trecut insa fiind un record negativ in domeniu. Conform unui studiu efectuat de Deutsche Bank Securities, primele 50 de ziare din cele mai mari orase americane au pierdut in medie 4,1% din cititori in anul fiscal incheiat in septembrie 2005. Este vorba doar de medie, unele publicatii americane au scazut tirajul cu 7% in cazul The Washington Post, sau cu 9,3 procente, in cel al The L.A. Times. Conform datelor furnizate de sondajul de opinie intitulat Starea Stirilor Media din 2005, "scaderea tirajelor ziarelor tiparite este de asteptat sa continue", scrie BBC News.

Phil Bronstein, editor la San Francisco Chronicle, a observat schimbarea de directie si a gasit noi metode de a fi aproape de cititori. Redactorii ziarului scriu acum stiri pentru ipod-uri, bloguri, precum si un flux continuu de date pe Internet. Metoda s-a dovedit eficienta. Pagina lor de web atrage acum milioane de vizitatori unici pe luna. Desi recunoaste ca "vechiul model de afacere nu merge chiar atat de bine", Bronstein este in continuare circumspect in ceea ce priveste modalitatile de obtinere a veniturilor ziarului sau pe viitor. Advertiserii, ca si cititorii, s-au mutat pe web. Tranzitia nu este insa foarte rapida, ceea ce determina cheltuieli mai mici pentru reclamele din ziarele traditionale decat pana acum. Reclamele online genereaza doar 20-30 de centi pentru fiecare dolar pierdut de marile ziare tiparite, prin lipsa sau ieftinirea costului reclamelor.

O mare parte a problemei ziarelor este reprezentata de metodele de publicitate mult mai ieftine de pe web. Anunturile personale, care asigurau pana acum venituri stabile publicatiilor pe hartie, s-au mutat pe Internet. La nivel mondial, cel putin 190 de orase au asa-numita "lista a lui Craig", o pagina web gratuita care iti ofera posibilitatea de a cumpara sau de a vinde aproape orice, fara nici un fel de cost suplimentar. In comparatie cu anuntul clasic din ziar, aceasta pagina web ii permite anuntului tau sa fie vizualizat de milioane de oameni.

Fondatorul acestui concept este Craig Newmark, care este constient de deserviciul adus de ideea sa ziarelor tiparite. Cu toate acestea, Newmark considera ca publicatiile au mari sanse de reusita in continuare, cu ajutorul unor redactori buni si al unei politici editoriale la fel de buna. Pentru ziarele tiparite insa viitorul dupa parerea lui este mult mai sumbru. "Hartia va deveni un mijloc de lux pentru distribuirea informatiei", a declarat el.

Bronstein nu este insa de aceeasi parere, subliniind legatura deosebita stabilita intre cititori si o stire pe care o pot tine in mana. Laboratoarele de cercetare media au luat in calcul productia de receptori wireless care ar putea imita aceasta senzatie. "Ele va trebui sa treaca mai intai proba toaletei si a plajei", este de parere Bronstein. El este foarte increzator in faptul ca un anumit grup de oameni va dori in continuare ceva de citit la toaleta sau pe scaunul de pe puntea unui vapor, si asta pentru inca cel putin 20 de ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO