Media & Advertising

ZF Live. Cristian Anghel, GoldArt: Cum să investeşti în tablouri cu un randament garantat de 15% în euro în trei ani

Cristian Anghel este colecţionar şi dealer de artă, cu o experienţă de 15 ani în piaţa de capital.

Cristian Anghel este colecţionar şi dealer de artă, cu o experienţă de 15 ani în piaţa de capital.

Autor: Bianca Dorobanţu

07.12.2016, 00:05 1138
GoldArt, casă de licitaţii de artă înfiinţată în urmă cu 19 ani de familia Ghilduş, a creat un produs de investiţii în tablouri cu „garantarea unui randament de 15% în euro după trei ani“, în încercarea de a dinamiza piaţa artei, care se confruntă cu o scădere constantă din 2012, când a înregistrat cea mai mare valoare, acum ajungând la jumătate, a spus Cristian Anghel, director executiv al GoldArt, invitat la ZF Live.
 
„Până luna trecută doar intermediam aceste vânzări de tablouri, de luna trecută suntem prima casă de licitaţie care oferă lucrări de artă cu preţ garantat. Dacă ai un tablou pe care vrei să-l vinzi şi noi considerăm că este vandabil, îţi oferim garanţia preţului de pornire, iar dacă nu este vândut în licitaţie ţi-l cumpără GoldArt. În felul acesta îţi atragi acele tablouri de calitate de care piaţa are nevoie.“
 
Astfel, acest produs de investiţii în artă care garantează un randament de 15% în trei ani ar crea o comunitate de colecţionari, crescând interesul pentru artă, totodată fiind şi o variantă de plasament financiar pe termen mediu, mai spune el.
 
„Alegem acei autori unde putem controla creaţia lor artistică, având acces la ceea ce au lăsat moştenire urmaşilor lor. Unii dintre ei au murit, unii sunt contemporani, unii nefiind cunoscuţi. Le vindem lucrarea pur şi simplu garantând în trei ani un randament de 15% în euro, adică 5% pe an. (...) Goldart propune ca peste trei ani să aibă lichiditate pe piaţă. Nu vindem mai mult de 10 lucrări în două luni“, adaugă Anghel. Bugetul de garantare este situat între 100.000 şi 500.000 de euro.
 
„Targetul nostru îl reprezintă clienţii care nu există azi în piaţă, toată lumea şi-i doreşte, dar nu apar pentru că nu apare produsul şi produsul pentru ei. (...) Mizăm pe cei care au o vârstă cuprinsă între 30 şi 45 de ani, care s-ar bucura de un obiect de artă unic, dar deocamdată n-o fac, pentru că nu au garanţie.“
 
Cel mai bun an pentru piaţa de artă din România a fost 2012, când a fost înregistrată o valoare de 30 mil. euro. De atunci însă, piaţa a scăzut dramatic, ajungând acum la 15 mil. euro, jumătate din cât valora în urmă cu patru ani, mai susţine directorul executiv al GoldArt.
 
„Un Grigorescu a ajuns la mai puţin de 25.000 de euro, piaţa a scăzut foarte mult. Nu ai un autor în care să investeşti cu siguranţă. (...) Generaţiile de colecţionari
 
n-au reuşit să creeze o nouă generaţie de colecţionari, casele de licitaţii au pierdut teren.“
 
GoldArt a vândut anul acesta tablouri în valoare de 450.000 de euro, având o creştere cu 10% faţă de anul trecut, plasându-se însă după casa de licitaţii Artmark, care va avea anul acesta vânzări ce depăşesc 4,3 milioane de euro, potrivit lui Cristian Anghel.
 
Cel mai bine cotaţi pictori în acest moment sunt Ion Ţuculescu, Nicolae Tonitza, dar şi Nicolae Grigorescu. Pe de altă parte, artistul Adrian Ghenie este cel mai bine cotat pictor român, fiind în primii 50 de artişti internaţionali din piaţă.
 
GoldArt a stabilit recordul în 2013 în ce priveşte preţul pentru un tablou vândut, care s-a ridicat la 300.000 de euro pentru lucrarea „Două fete“ aparţinând pictorului Ştefan Luchian.
 
„A scăzut toată piaţa ca şi valoare. Acum aş propune lucrarea la un preţ de pornire de 150.000 de euro“.
 
Cristian Anghel mai explică faptul că intervalul de timp a fost ales să fie de trei ani pentru că acesta este termenul minim în care poate fi revândută o lucrare fără a-i fi afectată valoarea.
 
„Daca vrei să o revinzi mai devreme de trei ani, acea lucrare pune întrebari. Este o cutumă a pieţei, valoarea va fi mai mică“.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO