Media & Advertising

Vis publicitar

21.01.2005, 00:00 12



Ce ti-e scris in frunte ti-e pus. Numai dupa ce-ti scoti fruntea la licitatie... Andrew Fischer, 20 de ani, Omaha, SUA, isi ofera fruntea ca spatiu publicitar. O frunte inalta, ganditoare, de poet, pe care ar incapea usor un slogan maricel. Cu asa atuuri fizice omul nostru s-a gandit ca n-ar fi rau sa-si tatueze (temporar) ceva publicitate deasupra ochilor. Pe bani: licitatia declansata pe internet a ajuns la 30.000 de dolari pentru 30 de zile; numai ca suma s-a dovedit o farsa asa ca licitatia a reinceput. Daca primeste o oferta pe ceva mai mult spatiu, Fischer spune ca e dispus sa se rada pentru a incapea un mesaj cat mai consistent...



O astfel de stire poate ramane la stadiul de "fapt divers", bizarerie. Sau, daca observam ca BBC, NBC si alte canale media foarte serioase i-au acordat spatiu important, putem realiza ca avem de-a face cu un subiect interesant. Fischer isi inchiria fruntea pentru a-si putea plati studiile la o facultate de grafica si design. Fiecare dintre noi stim studenti (zeci) care ar face orice sa castige un ban cinstit... O astfel de initiativa, la prima vedere stupida, este exact genul de idee care face in fiecare zi publicitatea amuzanta, nu doar suportabila. Pentru ca imediat te lasa sa visezi: oare cat ar lua Beckham sa-si tatueze "Pepsi" pe gat? oare cat as lua eu sa-mi tatuez Pepsi in frunte? Oare cum mi-ar sta? De ce n-a incerca o agentie serioasa un astfel de experiment extrem cu un grup? Ce ar impiedica-o? Conservatorii ar sari sa taxeze o astfel de "vanzare" a corpului... Cei de stanga ar arata cu degetul efectele groaznice ale capitalismului. Un amuzament si o deruta totale. Foarte probabil, Fischer nu va depasi statutul de "ciudat". Dar ideea lui te lasa sa visezi. Ceea ce creativii ar trebui sa-si doreasca foarte mult de la clientii lor.



Deja publicitatea "corporala" a intrat in cateva zone. In primul rand in box (si lupte, in general): sportivii au scrise pe spate diverse mesaje, adrese de internet etc. In al doilea rand, in publicitatea la produse pentru adulti. In urma cu un an, un star porno se afisa (in Franta) seminud cu numele unei noi televiziuni XXX pictat pe corp.



Mai sunt apoi gaselnite precum: fotbalistul isi pune tricoul in cap si pe maiou (e un pas catre piele!) apar diverse marci sau mesaje nu neaparat publicitare pe care fotbalistul vrea sa le transmita. De ce nu i-am vedea cu semnul Nike sau Adidas tatuat direct pe corp? Oricum produsul propriu-zis nu mai e de mult timp in centrul atentie. Important e semnul distinctiv, marca.



Stirea cu Andrew Fischer nu este doar "fapt divers" pentru ca arata in ce mare masura a patruns publicitatea in "mase". Si este, in acelasi timp, o propunere interesanta pentru publicitari venita din partea omului de rand, a anonimului. E, in aceste saptamani sarace in campanii noi si in initiative publicitare de orice fel (acum ca s-a "stins" si febra asigurarilor), un prilej de a visa la o societate publicitara utopica... Oricum hainele noastre sunt imbibate de branduri. Ne-a mai ramas fruntea...





* Costi Rogozanu este redactor sef al ApropoTV, licentiat in Litere, comentator in domeniile cultura, mass-media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO