Media & Advertising

Trendurile presei mondiale - mai multa publicitate, dar tiraje mai scazute

20.08.2004, 00:00 25



Veniturile ziarelor din publicitate se afla, in sfarsit, pe o linie ascendenta concomitent cu revenirea economiei mondiale, dar tirajul global al ziarelor a inregistrat o usoara scadere, noteaza studiului anual World Press Trends publicat de World Association of Newspapers (WAN).



Studiul a fost prezentat unui numar de peste 1300 de editori din 88 de tari in cadrul Forumului ziarelor mondiale (editia a 57-a) si a Forumului editorilor mondiali (editia a 11-a) organizate la Istanbul.



Editia din acest an a World Press Trends este deosebita deoarece include informatii despre toate tarile in care se publica ziare - 208 in total - fata de cele 74 de tari cuprinse in studiul anterior.



Conform World Press Trends veniturile globale din publicitate ale ziarelor au crescut cu 2% in 2003 fata de anul anterior si se estimeaza ca vor creste in continuare pana in 2006. In acelasi timp, tirajul mondial al ziarelor a scazut cu 0,12% in 2003 fata de 2002, dar a crescut cu 4,75% de-a lungul ultimilor cinci ani, 1999-2003.



Earl J Wilkinson, director executiv al International Newspaper Marketing Association, i-a indemnat pe editorii prezenti la cele doua Forumuri sa utilizeze mai mult marketingul pentru cresterea veniturilor din publicitate si a tirajelor. "In medie, un ziar cheltuieste mai putin de 2% din veniturile sale pentru propriul marketing. Rivalii nostri din ale media cheltuiesc mult mai mult in acest scop. E incorect sa spunem ca nu putem creste. Este vorba doar de faptul ca unele ziare nici nu au incercat", a spus Wilkinson.



World Press Trends noteaza ca numarul cotidienelor s-a marit cu 16% in 2003 in comparatie cu anul anterior si cu 24% in ultimii cinci ani, in tarile in care au fost disponibile informatii in acest sens.



De asemenea, numarul site-urilor ziarelor s-a dublat din 1999 si piata de publicitate online continua sa creasca. Iar audienta editiilor online ale ziarelor a inregistrat o crestere spectaculoasa de 350% in ultimii cinci ani.



Dean Wright, vicepresedinte si Editor in Chief MNSBC.com, a declarat ca stirile online reprezinta trendul jurnalistic actual. Viteza stirilor online si relevanta lor pentru audiente care prefera stirile personalizate fac din acestea un factor de care ziarele trebuie sa tina cont daca vor sa prospere. Tehnologiile avansate transforma stirile online intr-un jucator important pe scena jurnalistica deoarece modalitatile de prezentare a informatiiilor sunt mult mai bogate decat cele ale unui ziar. "Zidurile dintre televiziune, radio si lumea online cad cu repeziciune, realizand o noua echipa jurnalistica", a spus Dean Wright.



"Anul 2003 a adus din nou provocari si schimbari majore pe piata ziarelor", apreciaza Timothy Balding, director general WAN. Tensiunile legate de circulatia ziarelor s-au mentinut si in aceasta perioada, insa s-a observat o mai mare flexibilitate, dorinta de inovare si inclinare catre experimente cu noi strategii pentru castigarea mai multor cititori. "O multime de ziare din intreaga lume si-au modificat formatul pentru a satisface cerintele cititorilor, si altele studiaza in prezent diverse oportunitati pe care le prezinta formatul compact", spune Balding. "Multe titluri au trecut la format integral color, manevra ce a adus beneficii atat din punct de vedere editorial, cat si al veniturilor din publicitate, iar operatiunile pe internet par sa capteze un public nou".





Diversitate globala



Studiul, realizat anual de catre WAN din 1987, ofera o perspectiva de ansamblu asupra pietei globale a ziarelor, si in acelasi timp scoate in evidenta o bogatie de detalii neobisnuite si interesante despre ziarele din toata lumea. Spre exemplu, cu toate ca nivelul analfabetilor este de 80% in Afganistan, in 2002 in aceasta tara s-au publicat circa 265 de ziare, din care 150 erau distribuite in capitala Kabul. De asemenea, studiul arata ca numai 8% dintre locuitorii Paraguayului au incredere in presa, iar cinismul public si recesiunea au redus tirajul celor mai multe cotidiane. In Senegal, un ziar costa aproape cat un kilogram de orez, motiv pentru care 60% dintre cititori prefera sa imprumute un exemplar, in loc sa-l cumpere de la stand.





Dinamica tirajelor



In 2003, tirajul ziarelor a inregistrat cresteri fata de nivelul anului precedent in 35% din tarile analizate in raport, iar in 28% dintre tari s-au publicat mai multe ziare decat in 1999. Pe unele piete in curs de dezvoltare s-au inregistrat cresteri puternice ale tirajelor, in vreme ce pe mai multe piete mature s-a observat un declin al vanzarilor.



Cel mai mare tiraj zilnic cumulat se inregistreaza in China, tara unde se vand in medie 85 milioane de ziare in fiecare zi, pe locurile urmatoare situandu-se India, cu peste 72 milioane de exemplare vandute zilnic, Japonia (peste 70 milioane exemplare), si Statele Unite (circa 55,2 milioane exemplare). Din punctul de vedere al tirajelor, 20 dintre cele mai mari ziare din lume se afla in Japonia, 18 in Statele Unite, si cate 16 in China si India. De asemenea, datele de audienta indica faptul ca, in lume, se citesc mult peste un miliard de ziare.





Publicitate



America de Nord este cea mai mare piata de publicitate pentru cotidiene din lume, atragand 57% din publicitatea totala vanduta in aceasta categorie de publicatii, urmata de Europa cu 23%, regiunea Asia-Pacific cu 16% si restul lumii cu 4%. Cu toate ca veniturile atrase din publicitate de ziare sunt in crestere pe mai multe piete importante, pe total ponderea ziarelor in piata globala de publicitate a scazut de la 31,2% in 2002, la 30,8% in 2003. Ziarele raman al doilea canal de publicitate din lume, dupa televiziune, care a atras 38,8% din totalul cheltuielilor de publicitate globale in 2003.





Internet



Consumul de ziare online a crescut cu 350% fata de anul 1999, si cu 35% in 2003, comparativ cu anul precedent. Tendinta de crestere a numarului editiilor online s-a atenuat dupa 2001, dar numarul de ziare disponibile online a fost, anul trecut, mai mult decat dublul celui din 1999. Veniturile generate de publicitatea online a depasit 10 miliarde dolari in 2003, si se estimeaza ca vor ajunge la 15 miliarde dolari pana in 2006, la nivel global. Cresterea a fost relativ constanta in ultimii cinci ani, cand cheltuielile de publicitate online erau de cirac 5 miliarde dolari. Un studiu realizat de WAN special pentru zona internetului a aratat ca exista o mare diferenta intre asteptarile legate de publicitatea online si realitate: cei mai multi dintre publisherii intervievati au fost de parere ca anunturile de recrutare vor fi primele care vor migra din presa scrisa pe internet, cand se pare ca de fapt segmentul auto detinepe internet cea mai mare pondere a veniturilor.





Ziare gratuite



Veniturile din publicitate atrase de ziarele distribuite gratuit au crescut cu 1,5% in ultimul an, potrivit raportului WAN, si cu 22,6% in ultimii cinci ani. In unele piete a crescut distributia cotidienelor gratuite, spre exemplu in Marea Britanie numarul de exemplare de ziare distribuite gratuit a crescut de la 237.000 in 1999, la 864.000 de exemplare in 2003.
andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO